tor 01 okt 2020, 16:54#670425
Lika bra jag tar detta med datorn också.
Nej den kan inte bli "nollad" som databoxen på en bil, då inget batteri finns..
En felkod lägger sig aktivt i minnet och där stannar den tills man raderar den. Så långt är det likvärdigt.
Men på en bilmotor kan koden ignoreras det gör den inte på sågen... Där tuggar datorn om och om igen på denna koden för att komma vidare i kalibreringen... Till slut följer den sin kurva och går, men stöter snart på koden igen och börjar krångla.. På bilens databox så hjälper ibland att bryta strömmen... Medans på dessa lägger sig koden i själva styrningen och kurvan..
Tänk er en cd skiva med repa på sig, den hackar eller hur? Då vet ni hur denna reagerar....
Det är det som kan bli lite lurigt när det gäller tjuvluft, då datorn tror sig få en fet blandning och kompenserar snålt, skärning uppstår och man funderar vad hände nu?...
Varför, det var ju Alkylat...
Ja men historiken visar på mycket tjuvluftsproblem........
Dock så får man sågens dator att kompensera bra om den får gå en stund på tomgång.. Och sedan när den är varm så gasar man den i stock så att den ställer in sig efter vilket jobb den ska göra.