Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 166424 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Kippen  
#666598
ErikSwärd skrev:Nu har jag provkört ett par träd och ångrar inget än 🙂
Det kräver ju lite teknik att få det att flyta fint helt klart.

Är det standard att kvistknivarna tappar tryck eller är det något som jag ska kolla upp? Verkar som att alla kolvar tappar lite tryck


Trycken på kvistknivarna går ju att justera så att den klämmer ordentligt när du drar in, och släpper lite när den går ut och kvistar.
Har du instruktionsboken? Där står det där i hur man går till väga med justering.
Grattis till köpet förresten.
Mvh Kippen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#666623
skogsbonden62 skrev:På dom första maskinerna styrdes kvist trycket via en växelventil. Kvist trycket gick på när klämmbanken höll stammen på plats, om jag kommer i håg rätt efter 20 år.Jag ser inte någon knopp på spakarna på bilden så jag tror din är utrustad så.
Jag hade problem med min, då var fjädern av i ventilen så den jobbade inte som den skulle



Tackar! Vår är från 92, vet inte om det är äldre eller nyare variant men någon sådan knopp har jag inte hittat. Ska plocka isär växelventilen och se, inte alls otroligt.
Det står i boken att man ska justera ventilerna, men inga uppgifter om vilka värden ventilerna ska ha eller hur de ska justeras. Någon som har några tips där?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Kippen  
#666655 Jag kan kolla. Vår är oxå en 92a
Men inte förrän i morgon kväll.
Mvh Kippen

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#670459 Dags att dika mossarna, perfekt tillfälle att ta med Niaben ut. Nu börjar hanteringen sitta och arbetet flyter på ordentligt.
Underlättar arbetet rejält och gör till och med arbetet med att rensa diken på gran roligt 🙂

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Kippen  
#670468 Gott!
Har du justerat prioriteringsventilen än eller funkar det hyfsat ändå?
Mvh Kippen

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#670517 Det var nog bara användarrelaterade problem. När jag slutade försöka hjälpa till med att justera knivarna osv utan bara lät det lösa sig själv så gick det fint.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Kippen  
#670523 👍
Mvh Kippen

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#682746 Packade om kolven som gör slaget fram och tillbaka med kvistknivarna i våras.
Det höll i nästan 2 dagar. Sen kom det ut en fin dimma vid anslutningen till hydslangen.

När det blev tätt i kolven så ökade trycket. 🤦‍♂️

Visade sig att dom har bearbetat kolven och gjort allt klart. Sen svetsade dom dit anslutningen det sista dom gjorde.
Och då blev cylindertuben lätt oval.
Men visst den har hållt i många år.

Nu är den svetsad.
1606588763_img_20201128_193640.jpg

Lär inte hålla i längden så det blir nog att köpa en annan kolv och flytta över öronen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Prejer  
#683256 Hej

Är det någon i forumet som kan skicka en bild på hur skyddet runt sågsvärdet ser ut, det saknades på den Niab som jag håller på med. Tänkte bygga ett nytt.

Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Beper  
#683612


Har provat min nya köpta Niab 1501 några tillfällen. Vilken bra maskin 😃

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#683617 Kul. 👍

Ett fantastiskt hjälpmedel. Vänta bara tills du ska skota ut virket. Då märks det som mest vilken nytta den gör. 😃.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Beper  
#683621 Har en Hemek 958 dom gillar fina högar 👍

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

ErikSwärd  
#690468 Det har blivit ett antal timmar niab än så länge i vinter och mer kommer det bli. Kört igenom en gallring redan och nu slutavverkning, kapar en eller två stockar först.

Nu börjar jag få in tekniken med så det flyter fint.

Fäller en dag sen Niab dagen efter.

Enda jag har lite problem med är att det blir mycket ris efter ett tag på samma ställe sen blir det lite trångt för valtran mellan hög och ris när man ska köra tillbaka.

Men blir underbart att skota ut efter 🙂

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690490 Du kan ju flytta lite ris med kvistknivarna eller flytta fram ekipaget lite oftare. 👍

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#690497 Ett knep med om plats finns är att köra fram lite, svänga i med backen och låta en av fötterna bak på Niaben gå in i riset. Sen styra tillbaka så puttar man in det lite mer i vägen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).