Elmhult skrev:Fast jag växte upp med motorsåg och traktorer så måste jag säga att motorsågskortet var riktigt bra. Man lärde sig otroligt mycket med säkerhet och med arbetsteknik. Att det krävs körkort på hjulingar tycker jag är rätt, iallafall för folk som inte är uppvuxna på landet. Eftersom en hjuling kan ha uppåt hundra hästar utan bälte eller bur så är det inte klokt att de skulle gå att köra utan viss utbildning. Om det säljs så många samtidigt som antalet landsbygdsbor minskar så kan man ju anta att många köper den som en leksak. Som vanligt så får de många klä skott för de få som inte kan sköta sig.
Samtidigt vet man ju hus Sverige är. Vårt generalsvar på allt är FÖRBJUD! Lite trist ibland. Därför är det skönt att bo på landet. Ingen som gnäller eller övervakar på samma sätt om man nu skulle cykla utan hjälm eller flytta släpkärran utan bilbälte på sig.
Min fru, som kommer från ett land där ansvar för dumheter faller på dumskallen och mycket mindre del samhället, säger : I Sverige kan man anta att allt är förbjudet om det inte står skyltat annat. 🙃
Vardon skrev:Elmhult skrev:Fast jag växte upp med motorsåg och traktorer så måste jag säga att motorsågskortet var riktigt bra. Man lärde sig otroligt mycket med säkerhet och med arbetsteknik. Att det krävs körkort på hjulingar tycker jag är rätt, iallafall för folk som inte är uppvuxna på landet. Eftersom en hjuling kan ha uppåt hundra hästar utan bälte eller bur så är det inte klokt att de skulle gå att köra utan viss utbildning. Om det säljs så många samtidigt som antalet landsbygdsbor minskar så kan man ju anta att många köper den som en leksak. Som vanligt så får de många klä skott för de få som inte kan sköta sig.
Samtidigt vet man ju hus Sverige är. Vårt generalsvar på allt är FÖRBJUD! Lite trist ibland. Därför är det skönt att bo på landet. Ingen som gnäller eller övervakar på samma sätt om man nu skulle cykla utan hjälm eller flytta släpkärran utan bilbälte på sig.
Min fru, som kommer från ett land där ansvar för dumheter faller på dumskallen och mycket mindre del samhället, säger : I Sverige kan man anta att allt är förbjudet om det inte står skyltat annat. 🙃
Något jag reagerat på är att koncentrationen fyrhjulingar är större bland sommarstugorna här än hos skogsägarna i byn. Och det är inga kina maskiner direkt... Inte mer de gör kan jag stanna till med traktorn och hjälpa dem ungefär.
Granstorp skrev:Ett första steg kunde vara att begränsa topphastigheten till tex 50km/h för ATV. Alla som äger en ATV tror jag håller med om att väghållningen är rent livsfarlig i högre farter.
Granstorp skrev:Jag menade att ATV:n är fartbegränsad elektroniskt! Men det skulle säkert bli lika enkelt att ta bort denna spärren som det är på mopeder m.m idag! Frågan är vem som behöver en ATV som är god för 100km/h?, inte jag i alla fall!
anersimyra skrev:Granstorp skrev:Jag menade att ATV:n är fartbegränsad elektroniskt! Men det skulle säkert bli lika enkelt att ta bort denna spärren som det är på mopeder m.m idag! Frågan är vem som behöver en ATV som är god för 100km/h?, inte jag i alla fall!
Efter att ha provat en full inbromsning från ca 40 km/tim med min polaris 800 efi så tycker jag nog att 40 är en alldeles lagom maxfart..😳
anersimyra skrev:Granstorp skrev:Jag menade att ATV:n är fartbegränsad elektroniskt! Men det skulle säkert bli lika enkelt att ta bort denna spärren som det är på mopeder m.m idag! Frågan är vem som behöver en ATV som är god för 100km/h?, inte jag i alla fall!
Efter att ha provat en full inbromsning från ca 40 km/tim med min polaris 800 efi så tycker jag nog att 40 är en alldeles lagom maxfart..😳