Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

50 inlägg 14641 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

BjörnM  
#567656 Husqvarna 545 motorsåg, köpt ny 2015, har gått toppenbra och alltid startat lätt, men är nu ovillig att gå igång. Är som död. Brukar bara vara att pumpa fram bensin, choka och dra.

Har rensat luftfiltret, har tagit isär och gjort rent förgasaren. Tändstiftet ger gnistor. Sätter jag fingret i tändstiftshålet, gasar fullt och drar runt så verkar det däremot lite torrt. Ska fingret inte bli fuktigt från bensin då?

Den ska tydligen har "Autotune", vad nu det är i praktiken. En elektronisk bränsleinsprutning? Såg att de satt någon kloss monterad mot förgasaren och trodde först att det var en bränslepump. Kanske den klossen strular, men det kan man väl inte fixa själv?

Tacksam för tips.
Björn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

anersimyra  
#567658 Har du bytt stiftet.. :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Avslutat-02  
#567664 Hej nja en autotune är ingen elektronisk bränsleinsprutning, utan en automatisk förgasarinställning, den ställer L och H skruven själv.

Det som skulle kunna ha hänt är att kabeln har hoppat av från förgasaren till autotunen.
Ovanligt men har hänt, annars blir jag fundersam, behöver nog ha lite mera symtom på sågen, hur betedde den sig strax innan?
Har den vägrat att varva?
Verkar klen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

totte  
#567669 Börja med att kontrollera bensinslangarna och filtret i tanken. Hittar du inget fel där så är det troligt att förgasaren behöver en rengöring.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

tallen100  
#567672
anersimyra skrev:Har du bytt stiftet.. :???:

Ja det kan ge fel sorts gnista, har hänt ett antal gånger att man har haft gnista men att den "studsar" runt.
Så en bra början är att prova med ett annat stift :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

BjörnM  
#567684 Tack för svaren! Jag kan pumpa fram bensin så att det tydligt syns i blåsan, så filtret och slangarna verkar ok. Tändstiftet rätt så nytt, ca 10 timmar i drift. Ser helt och fint ut.

Gick helt normalt i förrgår. Stängde av sågen utan att notera något ovanligt. Sedan nästa dag så är det som om tändningen är avslagen. Tänder inte alls, inte ens en enda gång. Men när jag drar runt med urtaget tändstift så ser jag tändgnistorna. Kanske för klen gnista? Men hur är det, ska det komma bensin ur tändstifthålet när jag drar? Har för mig att det brukar vara så. Kommer ingen bensin alls.

Börjar med att köpa nytt tändstift, även fast jag tvivlar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567685 Stick inte in finger eller annat i sågen. Kan få kondekvenser...
I med stiftet. Lite bränsle i luftfiltret o dra.
Händer inget blir stift blött och avsaknad gnista kan konstateras.
Blir det brum en kort stund och inget mer är saknaden av bränsle konstaterad.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Avslutat-02  
#567687 Nja en modern såg som denna ger sällan bensinskvätten som man fick av de äldre.

men det ska helt klart komma fram bensin till cylindern, men jag tror inte heller på stiftet.

men det skadar aldrig att byta,

dessa sågar är lite speciella att hålla på med, börja med att pumpa runt bensinen, om du hör att den kommer tillbaka till tanken, då är det inget fel på förgasaren, men membranet kan vara dåligt.

om du har gnista men den tänder inte,,, kolla om det hänt något med svänghjulet...
kolla tändspolen, om detta fortfarande inte fungerar prova att plocka isär förgasaren,,, men där skall du vara aktsam då det blir väldigt dyrt om något händer med autotunen eller förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Lokeas  
#670356 Hej
Har stött på samma problem med min 545. Hur löste det sig?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

BjörnM  
#670367 Hittade ingen lösning tyvärr. Den fortsätter att strula i perioder, och då får jag låta den stå i en vecka. Sedan brukar den gå igång igen. Har tagit isär förgasaren igen, och gjort rent, bytt tändstift, men det har ingen effekt. Verkar som att problemet kommer oftare på sommaren. Synd på en så fin maskin. Funkar väl för hobbybruk, men om jag hade skogen som yrke skulle jag inte köpa denna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Lokeas  
#670370 Exakt samma för mig. Jag fick tips om att det går att "nolla" auto tune genom att varmköra maskinen sen kapa tre bitar ur en stock på fullt gaspådrag utan att släppa gasen emellan kapningarna. Skulle testa igår, men då gick den naturligtvis inte igång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

BjörnM  
#670374 Tack för tipset, ska prova det. Men jag misstänker att det inte att det har med autotune att göra, eftersom problemet löser sig självt om man väntar en vecka. I mitt fall får jag ingen förvarning om att sågen kommer att strula. Dagen innan går den alltid perfekt utan krångel. Nu för tiden vågar jag aldrig ta med mig sågen utan att jag har startat den hemma först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

slatte  
#670395
Lokeas skrev:Exakt samma för mig. Jag fick tips om att det går att "nolla" auto tune genom att varmköra maskinen sen kapa tre bitar ur en stock på fullt gaspådrag utan att släppa gasen emellan kapningarna. Skulle testa igår, men då gick den naturligtvis inte igång.

Detta tipset tror jag inte stämmer tyvärr, man kan däremot ställa in H-delen genom att kapa i stock flera trissor.
Det är inga kontakter som har ärgat eller att det är dålig Jordanslutning för Tändmodulen?

Konstigt att det hjälper att bara låta sågen stå och vila ett tag hmm.

Edit: Kolla kablaget i allmänhet så allt ser ok ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Avslutat-02  
#670403 Vet ni vad jag tror?
Att det är vaccum i tanken..
Då det tar ett tag innan du kan starta sågen, men efter några dagar så startar den..

Så låt bli dekompen, låt bli primern, byt stiftet oavsett.
Öppna tanklocket straxt innan start, efter att fått sågen att tända upprepa att öppna locket.
Skulle den då starta, och vilja iväg så kommer den att tjura innan det blir bättre, det enda ni kan göra då är att lägga sågen på sidan och öppna locket igen, prova att gasa..
Om sågen då går riktigt fint så är tankavluftningen Defekt.

Ska ni kolla i förgasaren kolla hur nålen är ställd.
Jag gissar på för lågt..
Böj armen lite så den ligger alldeles i kanten på förgasarens chassi..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vill plötsligt inte starta

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670405 Fick in en skuren idag som blir satt på hyllan.
Monterad 2013.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).