Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307789 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668763
JörgenO skrev:Yanmar 2001D
3cyl 20hp 4wd. Har samma storlek på 3punkten som gamla grållar så det är lätt att hitta tillbehör.
Den är från början av 80-talet men har bara gått 700 timmar, det mesta på ett risfält i Japan innan jag köpte den för ca 8 år sedan


Vad är det för filter på den?
Cav?
Brukar vara rätt så bra att lufta systemen om det är såna..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#669064
halvproffs skrev:När jag var ung hette det frukost, middag och kvällsmat. Många här som säger så fortfarade


Det där var lite lurigt när jag var ung i Småland. Där hette det frukost, middag och oftast middag även på kvällen.

Vid fyratiden på eftermiddan: "Nähä pöjkar, det ä snart medda, dags å åka hem å få lite lagad mat, kaffe å sill."

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service (Kvällens)

JensSkoog  
#670192 Så dök en gammal bekannt upp igen :mrgreen:

MS192 som har gjort visit några gånger sedan ägaren köpte den.

Lite skit spelar ju ingen roll och är snabbt att åtgärda.

Men att han envisar på att använda den här lilla
sågen som brytjärn fattar jag inte.
Det här blir fjärde gongen jag bytar sönderslitna saker på
den, men den här gången är det tur att det bara är
vibb-fjädern och inte hela bygelen. 🤣

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#670308 Fascinerande hur väl vissa tar hand om sina grejor 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Joakim S  
#670314
tallen100 skrev:Fascinerande hur väl vissa tar hand om sina grejor 🤣 🤣

Ja, mycket 😥. Man kan ju inte begära att alla ska ha tryckluft hemma, men har man det så är det ju väldigt lätt att hålla motorsågen ren och fin länge om man blåser av den ibland. En gräsröjare kan jag till viss del förstå att folk inte orkar rengöra de nedre delarna på, då det inte ska mycket körning till för att den ska se ut som f...

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#670317
Joakim S skrev:
tallen100 skrev:Fascinerande hur väl vissa tar hand om sina grejor 🤣 🤣

Ja, mycket 😥. Man kan ju inte begära att alla ska ha tryckluft hemma, men har man det så är det ju väldigt lätt att hålla motorsågen ren och fin länge om man blåser av den ibland. En gräsröjare kan jag till viss del förstå att folk inte orkar rengöra de nedre delarna på, då det inte ska mycket körning till för att den ska se ut som f...


Ja fast om man tar trädgårdsslangen dränker sågens nedre delar med vatten, väntar en stund, och sedan sköljer av eller använder högtryckstvätt så är den ren igen..
Jag brukar även röja i skogen med sågen, blir lika ren då...

Allt håller bättre om det är rent, det är även trevligare att jobba med grejerna då..
Service varje fredag på de skogliga grejerna.
Annars gäller så fort jag kört klart.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Joakim S  
#670324
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:
tallen100 skrev:Fascinerande hur väl vissa tar hand om sina grejor 🤣 🤣

Ja, mycket 😥. Man kan ju inte begära att alla ska ha tryckluft hemma, men har man det så är det ju väldigt lätt att hålla motorsågen ren och fin länge om man blåser av den ibland. En gräsröjare kan jag till viss del förstå att folk inte orkar rengöra de nedre delarna på, då det inte ska mycket körning till för att den ska se ut som f...


Ja fast om man tar trädgårdsslangen dränker sågens nedre delar med vatten, väntar en stund, och sedan sköljer av eller använder högtryckstvätt så är den ren igen..
Jag brukar även röja i skogen med sågen, blir lika ren då...

Allt håller bättre om det är rent, det är även trevligare att jobba med grejerna då..
Service varje fredag på de skogliga grejerna.
Annars gäller så fort jag kört klart.

Ja, det där funkar säkert. Men måste man köra slang först? Är det inte tillräckligt med högtrycken?

Sen är det en annan sak jag tänkt på också om man ska tänka rent ekonomiskt på detta. Anledningen är att jag för några månader sen fick tag i en kasserad kapmaskin, Husqvarna K770. Den är av 2018 modell, och hade högst gått i 2 år, med tanke på märkskylt en. Den såg helt för jävlig ut, och jag tvivlar på att den någonsin blivit rengjord, utan troligtvis gått nästan dagligen i fler timmar. Jag tänkte då att hur kan man ta så dåligt vara på en så ny maskin. Men efter att ha tänkt på det ekonomiska, och att vid en halvtimmes rengöring per vecka, så motsvarade detta ca. 3 st maskiner, om man räknar in förlorad arbetsinkomst. Och det måste man faktiskt göra när det gäller att en anställd ska rengöra sågen. Jag säger inte att detta är rätt, men det kanske så en chef tänker. Kör så det ryker tills maskinen går i sönder, så köper vi nytt. Det blir ju annorlunda för oss som gör detta på hobbynivå.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Kse  
#670353 Dax för stora filterservicen i den gamla 840: in jag köpte för nån vecka sen.

Lika å byta alla filter och oljor då det inte fanns med nån servicedokumentation på maskinen.
Viktigaste filtret har det iaf.slarvats med av tidigare ägare.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670359 Efter senaste traktorköpet gjorde jag samma sak, de växte små gröna groddar i kupeluftfiltret...

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#670448 Ja kupefiltret viktigt.
Man kan bli dålig,av mycket skit i det.
Minst en gång om året.

Sprutar man så kolfilter .
Att rekomnendera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#670639 Woops.


Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Brorsan  
#670652
Erre skrev:Woops.
1601638882_dsc_8306.jpg

1601638888_dsc_8307.jpg


Nu vart det jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#670654 Nädå. Det gick bra. 👍




En fjose ska ha tur.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#670655 Matjord i fickorna Erre... 👍
Hade kunnat blivit ett svettigt jobb annars..

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vardon  
#670667
Erre skrev:
En fjose ska ha tur.


Man får igen det senare brukar jag tänka....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).