Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlägg 189290 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Bax  
#666399 ”Det är ingen rikedom att ha mycket ved, men en jäkla fattigdom att vara utan” sa en äldre man i min närhet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

totte  
#666408 Jamen man behöver ju inte gå sidledes och dra in magen för att komma in. Då kan det väl inte va fullt?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#666534
totte skrev:Jamen man behöver ju inte gå sidledes och dra in magen för att komma in. Då kan det väl inte va fullt?

😂.
Får bli ett lass till då. 🤪

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#666535


Ett av dagens projekt

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

ananders  
#666543
jannee skrev:Apropå olika skördetröskor, hur mycket spill ger dagens skördetröskor.
En god vän till mig köpte på "stenåldern" en 12 fots skördetröska med trasigt bord, modifierade detta till 8 fot och blev överlycklig över hur väl den sedan tröskade.


@jannee Hur mycket en tröska spiller beror helt och hållet på hur föraren kan hantera tröskan. Målet med den tröskan jag kör på jobbet är att jag ska kunna köra igenom mellan 55 till 60 ton vete i timmen och inte spilla mer än 1% helst ligga ner mot 0,5%.

Sedan hade vi en demotröska där de enbart ville visa hur mycket det gick att trycka igenom den och spillet efter deras "uppvisning" vill jag inte ens kommentera.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Bax  
#666547 Hur mäter man spillet?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

ananders  
#666553
Bax skrev:Hur mäter man spillet?


På moderna tröskor finns det spillindikatorer som visar spillet men för att veta hur mycket spillindikatorns utslag är får man ut och räkna hur många kärnor man hittar på en dm2 efter tröskan.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Bax  
#666569 Aha, tack.
Och då vet man i förväg hur många kärnor det är per dm2 🤔

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Pannben  
#667059
ananders skrev:
jannee skrev:Apropå olika skördetröskor, hur mycket spill ger dagens skördetröskor.
En god vän till mig köpte på "stenåldern" en 12 fots skördetröska med trasigt bord, modifierade detta till 8 fot och blev överlycklig över hur väl den sedan tröskade.


@jannee Hur mycket en tröska spiller beror helt och hållet på hur föraren kan hantera tröskan. Målet med den tröskan jag kör på jobbet är att jag ska kunna köra igenom mellan 55 till 60 ton vete i timmen och inte spilla mer än 1% helst ligga ner mot 0,5%.

Sedan hade vi en demotröska där de enbart ville visa hur mycket det gick att trycka igenom den och spillet efter deras "uppvisning" vill jag inte ens kommentera.



@ananders Man kan ju fundera på vad de vill uppnå med det sättet att köra. Har också haft besök av en demotröska nu i höst. Försäljaren tyckte att jag hade så dålig kapacitet på min nästan 20 år gamla tröska och den han hade skulle han köra minst 50% fortare med. Den skulle vara inställd men den gav mer än väl utsäde för en ny gröda trots att spillindikatorn i den inte gav larmutslag. De fick nästan hörselskador när jag kontrollerade spillet och efter lite justeringar och kontroller spillde den acceptabelt och körde lika långsamt som jag. Det är inte förtroendeingivande att köra som de gör enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667287 Var ser man spillet, och hur mäter man det?

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

jannee  
#667296 1% är då egentligen bara knappt hälften mot vad en ålderdomlig tröska ger.
Dock får man nog anse det vara acceptabelt eftersom du kan köra igenom mångdubbelt mer.
Jag själv märkte ( i min ungdom) hur mycket bättre tröskresultatet blev om man tog riktigt hög stubb.
Fick göra så enär vi hade säden som skyddsgröda för insåning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#668549

😁😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670185 Uppvärmning. 😀


Imorgon är det skarpt läge.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#670186
Vedmaskin skrev:Uppvärmning. 😀


Imorgon är det skarpt läge.

Ledig imorgon?
Skitjakt på dig när det än blir.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670189
Erre skrev:
Vedmaskin skrev:Uppvärmning. 😀


Imorgon är det skarpt läge.

Ledig imorgon?
Skitjakt på dig när det än blir.


Jajjamen. Detta har man gått o väntat på hela sommaren att man ska få släppa igen. Det är annat nu när man har egen hund.🐶

Detsamma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).