Motorsåg och handhållet

Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

35 inlägg 10431 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669676 Kolla om det sitter kabel från vänster sida av sågen, vid cylindern.. Ska även sitta i bakre handtaget.. Och styrbågen ska ha kablar.. Men det kan man ha bytt..
Men generatorn brukar sitta kvar innanför Svänghjulet..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669678
1601318600_dbac95c2-04b1-4c2e-a34f-b8fa87ff14a0.jpeg
Tog en snabbtitt medans man väntar på folk 😁 de går en blå kabel ut till bågen som är avklippt. Sen ifrån brytaren går de en svart ner på vänster sida. Ska plocka ner imorgon och kolla upp mer ☺️ Men såhär ser de ut nu

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669686 Ser ut som om man klippt bort värmen..
Synd...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669697 Är de något som man kan återställa?
Tänker på hur man kan lösa de? Är de att byta hela bågen då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669698 Beror på hur man klippt...
Finns det kabel kvar så bör det gå att skarva..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

totte  
#669704 Jo, men frågan är varför man klippt. Fungerar generatorn? Är värmeelementen i båge och handtag hela? Eller är det bara att nån inte tyckte det behövdes värme?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669730
vinterrojarn skrev:.325, 56dl, (drivlänkar) 1.3mm 1.5mm avgör du själv.
13" tums 33 cm Svärd..

Nä, han frågar vad text på svärd betydef så han får rätt kedja till det svärdet.
Det är 1,5 inget annat.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669735 Tänkte om TS ville byta svärd så kan det vara bra att veta allt..
Inte säkert att TS vill ha 1.5 mm..
Alla vill inte ha det... Jag bland annat...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669737
1601325474_72486d18-4a74-4e8b-ade2-5399367f4f06.jpeg
Har inte sett några andra kablar mer än dom, men ska kolla upp de mer under förmiddagen då jag har till gång till lite bättre belysning, verktyg och arbetsbänk ☺️

Just nu så kommer jag nog att hålla mig till de svärdet alternativt köpa ett med Husqvarna-logga på 😁

Men har suttit ett tag och kollat på vilken kedja man ska (försöker lära mig då de är en djungel) 😅

Om jag snappar upp de rätt så ska jag ha den kedjan som är grönmarkerad om jag följer de som står på svärdet.
Men ska jag gå efter modell så ska de va den rödmarkerade.

Rätta mig om jag har fel 😅🙈

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669738 Den gröna.
Den röda är en 15" kedja.. 64 dl..
Alltså ca 5 cm längre än ditt svärd..
38 cm...Och den gröna är även 1.3 mm.. Inte 1.5 mm.

Du ska ner till nästa stapel..
13" 33 cm 0.325. 1.5mm 56E.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

totte  
#669744 Du kan aldrig gå på sågmodell för att avgöra kedjan. Det finns vanligtvis en bunt med olika svärd som kan sättas på en viss såg.

Edit: När jag kikade en gång till så är det nog så att raden som sågmodellen står på inte har med raden med kedjor att göra. I stället är hela uppräkningen av sågar de som kan ha dessa olika utrustning.

Kan man avläsa beteckningen på svärdet så är det det man går på. Men den grönmarkerade i tabellen stämmer inte till ditt svärd, det är spårvidd 1,3 och enligt tidigare är ditt svärd 1,5.

Några rader längre ner finns det kedjor med spårvidd 1,5 och där finns 56 drivlänkar. Den passar på ditt svärd.

Ett bra sätt att ta med sig sågen till en bra handlare och be om en kedja som passar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669748 Jag förstår, som sagt.. detta är en djungel för mig just nu med väldigt högt gräs 😂🙈

Men de jag tänkte var att man brukar gå efter de som står som man gör när man kollar efter delar till bilen. Men då hade jag fel 🤣
Sen slog de mig att dom kan ha bytt svärdet?
Många tankar blir de när man är ny inom detta.

Har fällt i ett par år för eget bruk men nu har man precis klarat av A-B kursen och försöker erhålla kunskaper ifrån erfarna 🙂 ska även göra C-delen förhoppningsvis.

Tänkte även om det finns något sätt för att kunna lista ut vilken kedjetyp man ska ha om inte siffrorna hade funnits på svärdet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

totte  
#669750 Hehe, jo djungel är väl närapå lite försiktigt uttryckt.

Jo alltså ofta köper ju proffsen i synnerhet sågen med svärd och kedja enligt egna önskemål. En så gammal såg som den här har väl troligen förbrukat några svärd genom åren. Så det går inte att jämföra med delar till en bil, mer att jämföra med att köpa redskap till traktorn.

Hur vet man då vad man skall ha för kedja. Ja, de som är erfarna har det i skallen typ: "Jaha en såg si och så och så många tum svärd, och den delningen, då skall du ha xx antal länkar." Så måste man då förstås ta fram skjutmåttet och kolla spårbredden.

Har man en gammal kedja är det ju bara att räkna drivlänkar.

Men sen kommer ju nästa fråga, vilken typ av tand det skall vara. Mejseltand har skarpt hörn, kapar något snabbare, vill gärna vara lite aggressiv vid kvistning blir lite lättare slö av föroreningar. Halvmejseltand har ett rundat hörn, lite snällare lite tåligare, många föredrar sådan för kvistning av främst gran och tall.

Det här är då ytterst svepande generaliseringar. Här finns massor med trådar där det stöts och blöts olika kedjor med en massa namn och beteckningar. För var och en som säger att den och den kedjan är oslagbar så finns det vanligen minst en som tycker den är helkass.

Skall man vara lite krass så väljer man helt enkelt den typ som passar jobbet, mejsel eller halvmejsel och köper det handlarn har hemma. Med tiden, om man kommer till att jobba mycket med såg, så kommer man förstås att testa olika och då lär man sig av erfarenhet.

Spelar dock ingen roll alls vad man har för kedja om man inte lär sig att hålla den vass. Att kunna fila/slipa kedjan är mycket mer avgörande än fabrikat och modell.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669856 Sådär, va in till Värmdal & traktorservice i Karlstad med sågen 🙂
Visade sig att de va fel kedja på den när jag kom dit.
Köpte med mig ett svärdsskydd, extra tändstift, flisats, ny kedja och en balja ifrån jula🙂
Frågade även snällt om dom hade någon typ av skiss för sågen. Fick 6 sidor med uppgifter 😃

Så nu är de bara att försöka få tag på handtaget till kastskyddet så är denna redo för nya tag 🙂

Åter.. tack för alla tips och råd som man fått ☺️
1601372353_eeabed07-f69e-4f1c-b70d-c29e78aea271.jpeg
1601372353_eeabed07-f69e-4f1c-b70d-c29e78aea271.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669888 Detta är en äldre såg. Huggarna på den tiden körde enbart 1,5, det var svårt att få tag i 1,3 spårvidd då.. Inget är beständigt utom förändring.

Jag säljer nästan enbart 1,5 spårvidd.
Det funkar bra, sliter mindre, knappt nåt strul alls med det och så vill jag ha det.
Säljer kanske lite mindre men är nöjdare med det.

De som kör mycket roterar 5-6 kedjor/svärd ibland det dubbla beroende på hur mycket de kör. Drevet byts vid svärdsbyte.

Har en kund Dolmar 5000 som såldes 2006. Den har 3/8 och 73LPX 57dl. Han kör inte så mycket, kanske 35 kubik ved om året till sig o grannen.. Har nu snart kört slut på 8 kedjor 1 svärd och drev. Jag filar till han. Bok, Ek och nåt lite Björk har han kört vad jag vet.
Jag sa han hade såg i 20 år till de han kör när han köpte den...
Kanske får byta svärd nästa år om inget händer.
Sågen går nog länge till honom. Han har den bra i ordning och alltid vasst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).