SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

311 inlägg 111273 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#669198
Fredrik Reuter skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:
alias skrev:Nu förplanerade jag stickvägarna där jag tyckte att de gjorde minst skada i beståndet, och inte slaviskt efter måttbandet (och hoppas att skördarförare överlag gör detsamma).
Det kanske stökar till nyttjandet av teorin om att det är sannolikt att ett stråk som omfattar X % av beståndsarealen också sannolikt innehåller X % av beståndets volym eller stamantal?

Problemet ligger i hur man normalt definierar stickvägsbredd. Om man drar en linje på varsin sida om körstråket så man systematiskt lägger den på vägsidan av alla kantträd så överskattar man vägarealen systematiskt. Men det spelar mindre roll på beståndsnivå eftersom man då underskattar arealen mellan stickvägarna. Det som spelar roll är hur stort uttaget blir och hur mycket som står kvar på beståndsnivå. Det är därför man måste mäta så man får med både vägar och mellanzon på ett objektivt särr.


Detta med stickvägar och uttag är intressant. Jag har börjat göra en interaktiv uträkning baserat på stickvägsbredd, avstånd mellan vägar och hur det påverkar uttaget på olika håll.

Någon som vill kolla så finns den här: skogsfakta/stickvag-areal-gallring.php

Verktyget är mycket enkelt uppbyggt och baseras på ytan som diskuterats här ovan nyligen. Troligtvis kan det trots det återspegla verkligen skapligt, eller vad tycker ni?


Återigen ifrågasätter jag att stickvägsarealen antas ha ett linjärt samband med volym- eller grundyteuttaget i stickvägarna.

Både i Skogsskötselserien, del 7 Gallring (se ca sidan 50) och när man kollar Skogsforums artikel Beskrivning jämförelseytor - Gallringsdagarna 2018 (hoppas rubriken blev korrekt) så stödjer det tesen att uttaget i stickvägarna konsekvent är lägre än den angivna stickvägsarealen.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669202
alias skrev:...uttaget i stickvägarna konsekvent är lägre än den angivna stickvägsarealen.

Ja, om man konsekvent mäter stickvägsbredd som avståndet mellan kantträden så överskattar man stickvägsarealen och underskattar mellanzonens areal. Och därför måste man ha båda delar med när man mäter beståndets stamantal, grundyta eller volym. Både stickväg och mellanzon.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#669236
Lars Lundqvist SLU skrev:
alias skrev:...uttaget i stickvägarna konsekvent är lägre än den angivna stickvägsarealen.

Ja, om man konsekvent mäter stickvägsbredd som avståndet mellan kantträden så överskattar man stickvägsarealen och underskattar mellanzonens areal. Och därför måste man ha båda delar med när man mäter beståndets stamantal, grundyta eller volym. Både stickväg och mellanzon.


Anledningen till att man mäter stickvägsareal på detta sätt torde väl vara för att det alernativa sättet liknande resonemanget med "biologisk stickvägsareal" är svårare att mäta någorlunda objektivt.

Nu har jag inte tillgång till Södras eller Sydveds instruktioner för gallringsuppföljning här och nu, men fritt ur minnet så tycker jag att det jag läst i dessa för några år sedan inte avsevärt avviker från det som finns publicerat på skogskunskap.se, så jag förutsätter att detta är någon form av branschstandard.

Hur definieras/avgränsas stickvägsarealen i uppföljningen av gallringsdagarna 2018 resp. i beräkningsverktyget som Fredrik länkade till?

Känns som att man bör vara överens om vad stickvägsareal innefattar för att få en givande och saklig diskussion.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669279 Stickvägsbredd är relevant ur teknisk synvinkel, eftersom det påverkar hur maskiner kan ta sig fram, men är inte relevant ur biologisk produktionssynvinkel, sett ur trädens perspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Erre  
#669338
Lars Lundqvist SLU skrev:En variant är att bara hugga stickvägar vid första gallringen. Det ger träden längs stickvägsn chansen att stabilisera sig i god tid innan nästa gallring.

Det är något som vi har testat.
Blev så främst för att vi var sent ute med gallringen. Dvs höga träd.
Så här långt allt väl. Återstår att se hur det blir i nästa gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsrolle  
#669667 Har ju alltid fått höra att tillväxten flyttas över på kvarvarande träd, när du gallrar. Hörde dock på radion i natt att detta sker i mycket begränsad omfattning. Här måste väl finnas gedigen forskning. Hur är det? Växer kvarvarande träd fortare eller inte?

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669684 Lär finnas hur mycket forskning som helst i försök med olika gallringsstyrkor och gallringsintervall. Hur mycket skogsfolk som helst som daterat tidigare gallringar efter när årsringsbredden ökat. Helt oavsett vad någon sagt på radion i natt.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669689 Gallrar du i för gammal skog så svarar den dåligt eller inte alls på gallring däremot. Vad var det för nattligt radioprogram?

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669740 Att enskikda träd reagerar i brösthöjd är känt sen länge, men reaktionen på beståndsnivå varierar. Det vanligaste är att den sjunker men att mängden gagnvirke ändå ökar.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669741 Det vi har fått lära oss är att den totala tillväxten sjunker men att tillväxten på de kvarvarande träden ökar såpass att den totala värdeproduktionen ökar. Upp till en viss gräns då. Ursprungsfrågan i tråden är väl om den tråden har passerats ibland.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

machonisti  
#669752 Gallring är inte alltid lätt. Macho har gjort bort sig ett par gånger.
Svider i självkänslan och plånboken men jäklar vad man blir fundersam efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vardon  
#669823 Vad är lämpligt uttag då? Förhoppningsvis kommer H8an imorgon och ska gallra ett bestånd åt mig.

3,4 Ha, 25 år T23 virkesförråd 185 m3sk, skogsbruksplanen gjord i maj.

Jag ska försöka vara aktiv och föraren gallrar inte glest tycker jag. Beståndet är misskött vad det gäller röjning.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Torbjörn Johnsen  
#669825 Rent generellt: 35% av volym eller grundyta. max 40%. Av beståndsvolymen inkl uttaget för stickvägar.

185 m3sk i en 25-årig T23:a låter som ett ganska volymrikt (och stamtätt?) bestånd. Då är det nog i så fall angeläget att inte gå för hårt fram med gallringen utan hellre ta det i etapper. Tall kan man ju gallra fler gånger än gran bara man inte tar för hårt. Det borde gå att gallra fram fin kvalité?

Bilder!!!!! Före, under och efter 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669832
Vardon skrev:Vad är lämpligt uttag då? Förhoppningsvis kommer H8an imorgon och ska gallra ett bestånd åt mig.

3,4 Ha, 25 år T23 virkesförråd 185 m3sk, skogsbruksplanen gjord i maj.

Jag ska försöka vara aktiv och föraren gallrar inte glest tycker jag. Beståndet är misskött vad det gäller röjning.



Inte för att vara sådan men är skogen 25 år och T23 är grundytan 42 m2 för att det ska bli 185 m3. Höjd vid 25 år är 9,5 m. Känns som att någon parameter inte stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Vardon  
#669834 Jo tätt är det. Dock stämmer inte planen för jag åkte moped till markberedningen och a-traktor till planteringen och har ju inte fyllt 30 hävdar jag....

Kvalite vill jag låta vara osagt det beror ändå på användaren. Men runt 30% var min tanke inte helt fel då alltså.

Mycket tvillingstammar men tänkte spara några såna med, de är fina när de blir stora.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).