Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80099 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669286
ulf 1 skrev:Och Lars, vi borde göra "läsa årsringar" till ett eget ämne

Det räcker om du svarar på frågorna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

halvproffs  
#669287 Du skriver ju bara om din sågning och uträkningar av läkt hela tiden så då kan man ju tro att det bara är läkt du sågar 🙂 .
Grova stockar sågar jag tex breda plank av. Blir dom lite skeva blir det att stoppa dom i torrklyven och göra läkt av dem. Win-win effekt!! 👍
Mvh halvanalfabeten 🙂

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-01  
#669292
ulf 1 skrev:Ibland undrar jag varför jag jag svarar, vi får börja med halvproffs som snart får byta alias till halvanalfabet, jag skrev att jag sågar inte läkt under 33, det finns flera delar på stammen av ett träd och det finns många bra grejer att göra av de tunnare stockarna om de vuxit lagom långsamt och det brukar oftast bli ganska klart vad du ska göra av en stock om du inte sitter i en hytt under taket, utan står bredvid stocken, det är där man skapar ett tio gånger högre värde än personen under taket som tittar på en skärm.

Och Lars, vi borde göra "läsa årsringar" till ett eget ämne på skogsskolorna, och inte stöka undan det på några rader.
Det verkar vara något som även äldre skogsmänniskor har behov av.


du är lika seriös som vanligt...hur du kan tro att du ska förändra skogsbruket är en gåta

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

gurka  
#669293
ulf 1 skrev:Koldioxidspåret går rakt ut i ett träsk av lögner, så sluta följa det, .


Då ulf 1 naturligtvis definierar åsiktskorridoren i tråden ska jag inte gå in på detta igen.
Ursäkta mitt misstag.
Det är säkert mer relevant att diskutera om det är kristallkula eller teblad som effektivast spår framtiden.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669294 Va? Har vi övergett kaffesump?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#669357 Att volym o tillväxt fördubblats på senaste åren ser jag som en bekräftelse på skogsägarnas bättre brukande.
Vi som varit med i skogen känner väl till varför staten tvingade skogsägarna att avverka de lågproducerande så kallade 5:3 skogarna och föryngra.
På dessa lågproducerande arealer växer nu högproducerande ungskogar som om några årtionden ger enormt mycket talltimmer.
Jag kan omöjligt se detta som problem eller misslyckande. Detta gäller framförallt för oss skogsägare i Norra Sverige.
😀

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#669403 att 99,9% av koldioxiden släpps ut av andra länder samt att Sveriges skogar absorberar lika mycket koldioxid som Sverige släpper ut.
Sverige är redan fullständigt koldioxidneutralt, i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#669426 Hur ska man då ersätta material som Betong, fossila bränslen, eller skulle man låtit bli?
I dessa fall behöver man nästa skissa upp ett annat alternativt samhälle som inte förbrukar resurser.
Det är mer politisk ideologi än forskning....
😀

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669437 Släpp koldioxidspåret, det är det minsta problemet hos oss i Sverige Norge, Finland och Island, de andra länderna får reda ut sina koldioxidproblem själva, vi kan inget göra, vårt problem är en dysfunktionellt skogsbruk skapat av lögnare i åsiktskorridoren.

Att man vill tala om koldioxid från skogsindustrin är ju för att det är den perfekta dimridån så ingen ska tala om de verkliga problemen som skitskogsbruket innebär, dax att vi vågar titta på dom.

Jag har aldrig talat med en ekolog som sagt att jag har fel i mina åsikter, tvärtom så har jag rätt till 100%.

Jävligt sorgligt, önskar faktiskt att jag var ute och cyklade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669453 En fråga Ulf, var dessa ekologer en del av någon miljölobbyist gemenskap?

Annars så tror jag dock utan belägg, att du skulle få höra att du har fel.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669455
ulf 1 skrev:Det som är så jobbigt med produktionsforskare är att ni inte kan tänka på nåt annat än produktion, tillväxt, ståndort och ekonomin kring skogsodling.

Ni förstår inte några andra värden med en skog, det blir lite meningslöst att prata förbi varandra hela tiden eftersom vi har olika fokus.

Det som gör det svårt att diskutera är att du nästan aldrig läser det andra faktiskt skriver, utan du läser det du tror att andra skriver, och du svarar nästan aldrig på frågor.

Det är längesen jag skrev nånting till dig som handlar om vare sig produktion, tillväxt eller ekonomi kring skogsodling, men du har helt snöat in på det. Det jag frågat dig om på sistone handlar om beståndshistorik i din lilla skog. Vad du tror har hänt och varför du tror det. Men som vanligt sprutar du ur dig åsikter om allt möjligt men har inga fakta att komma med, och svarar inte på frågor. Men jag tar det igen.


När du berättar vad du tror har hänt på din fastighet, vad bygger du det på? Årsringsutvecklingen på de stubb- och rotstocksytor du fotograferat berättar nåt helt annat än det du tror, så vad bygger din tolkning på?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#669463
Skogsvaktaren skrev:Hur ska man då ersätta material som Betong, fossila bränslen, eller skulle man låtit bli?
I dessa fall behöver man nästa skissa upp ett annat alternativt samhälle som inte förbrukar resurser.
Det är mer politisk ideologi än forskning....
😀


Kan verkligen ett samhälle där människor lever i, inte förbruka resurser?
Vad är en resurs om inte något att ta utav?, dock kan och är tillgången begränsad.. Om vi inte skapar nya.. Av det som går vill säga...
Förnybara resurser finns ju..
Fossila är det svårare med...

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#669487 Det där Lars är att gå från ämnet, vi kan nog ta i handen på att vi är lika dåliga på att läsa varandras inlägg och att sväva ut i nya spår.

Jag kan inte göra mycket åt hur skogen sköts innan mig, men jag kan göra allt med hur den sköts nu, och det finns inget i den Svenska skitmodellen som skulle göra något positivt med min skog, om Sveriges skogsägare visste hur värdelöst och farligt vårt skogsbruk är för naturen skulle man sluta kalhugga omedelbart, men människor är väldigt rädda att göra fel och det förvånar inte mig att när en hel kår av forskare ställer sig på barikaderna tillsamans med politiker och industri, så vad fan ska dom tro, de tror ju att du har rätt såklart, för så illa som jag säger att det är kan det väl inte vara .. va.

Jag skrev tidigare att vi har lika stor rätt att ta ner träd som barkborrana, för vi är en art bland andra som ska leva på skogen, men det betyder inte att vi har rätt att skövla och ta bort möjligheter för tusentals andra arter att leva på skogen, att vi har enorma barkborreangrepp beror en hel del på ett monotont skogsbruk som skapar förutsättningar, liksom koldioxidspåret är överdrivet är klimatspåret överdrivet, det är naturligt med att skogar ändrar bestånden efter ändrat klimat, problemet nu är att vi speedar upp utslagningen av arter med ett felaktigt skogsbruk och de träd som borde vara de naturliga i ett varmare klimat inte får chans att etablera sig.

Hur min fastighet ser ut är bara av intresse när jag beskriver för folk att det inte händer nån katastrof om du slutar vara slav åt industrin, vi 95% skogsägare som äger mindre än 40 hektar ska bara ta det lugnt just nu, och sluta tro att nationalekonomin hänger på om skövlarna överlever eller inte, det är ju en partsinlaga från kvartalsekonomer, som styr över vår natur och skövlar den, hur kunde det bli så, ja jag är inte det minsta förvånad, jag är en fri man och en av få som kan säga vad tycker, men samtidigt märker jag hur svårt det är att gå emot en så stor aktör som skogsindustrin, som försörjer en hord av jasägare, och inte drar sig för hot mot dom som inte rättar in sig i leden.

Titta bara på facit av åtal och elände i spåren av de stora skogsbolagen under de senaste decennierna, och hur många länder som slängt ut Svenska skogsbolag ur sina länder, vi måste se saker som dom är, och vi kommer ingenvart med dessa bolag utan en mycket hårdare attityd, sorgligt men sant.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/02/ ... nd-behover

,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#669504
ulf 1 skrev:Det där Lars är att gå från ämnet, vi kan nog ta i handen på att vi är lika dåliga på att läsa varandras inlägg och att sväva ut i nya spår.

Inte alls! Det var du själv som hänvisade till vad som hänt på din fastighet och som la upp bild igen på årsringsutveckling som motsäger det du påstår.
Att du inte vill kalhugga har jag inga synpunkter på, men du har hittills bara visat bilder från yngre och medelålders skog.
Du har inga exempel på eller erfarenheter av hur skogsägare ska hantera äldre skog. Och trots det har du starka åsikter om vad andra ska göra med sina äldre skogar.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Mellberg  
#669679 Inte mycket drag i denna korridor, mupparna lyser helt enkelt med sin frånvaro och Ulf 1 verkar lite uppgiven i sina senaste inlägg.

Trakthyggesbruket gick segrande ur striden 👍

Kalhygget fick oväntat många röster 😎

Väldigt få tror på hyggesfritt 👎

Många tvekar att gallra 😮

Hög tillväxt i den brukade skogen är bra för klimatet 💪 tar upp mycket co2 :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).