Motorsåg och handhållet

Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

98 inlägg 16965 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Kse  
#667961 Jo jag fungerar bra även när det är kallt. 😉
Den har faktiskt funkat bra även när det varit riktigt kallt, tror dom lovar ner till -27 eller nått sånt men då brukar jag ställa grejerna. Hörde mig för om just detta med en av ägarna som dessutom är Pajalabo, snackade med dom på Elmia för några år sen och hade ingen aning att dom var baserade i Tornedalen men dialekten avslöjade dom.
Nackdelen med oljan är att man alltid blir sugen på burgare när man tankat för det luktar som på vilken hamburgar restaurang som helst så man kan ju misstänka varifrån dom får basen till oljan.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Avslutat-02  
#667967 Där ser man..
1600876340_12-815-55.jpg

Denna var det jag menade...
Sökte på Google och fann vad jag menade...
Men oljan kan ha blivit bättre sedan dess..
Sålde bara någon dunk av denna...
Desto mer av Scandia oils kedjeolja
EP och veg....

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Avslutat-02  
#667981
Fredrik Reuter skrev:Tja, den innehåller mer än 95% rapsolja så jag vet inte var gränsen går. Egentligen inte ens vad vi jämför med.
Menade kall- eller varmpressad rapsolja mangan?

Då tillkommer köld och slitageskyddandetillsatser.
Vad jag förstått så ska alla andra oljor jämföras med den rapsoljan man köper på affären..
Den hade varit kul att veta om någon körde med i skördare på vintern utan köldtillsatser och slitageskyddandeskydd...
Tror inte det.....

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Nonkan  
#668125 Det blir alltid ett väldigt räknande och jämförande på kostnader som faktiskt är försumbara.

De stora kostnaderna är lön och stillestånd. Om en liter bensin till motorsågen kostar 20 eller 30 kr spelar ingen större roll, ej heller förbrukning på kedjeolja.

Själva förbrukar vi ganska mycket bensin och olja på vår verkstad, men vi bryr oss inte om hur räkna på exakt vad som går åt då den arbetstiden för administration gör mer nytta någon annanstans. Går det åt mycket bränsle betyder det att vi jobbar på bra och har pengar in. Det är om det inte går åt något alls man ska börja bli orolig :)

Att stå still en dag för att något havererat kostar flera tusenlappar om man inte kan fylla tiden med annat fakturerbart.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

halvproffs  
#668142
Nonkan skrev:Det blir alltid ett väldigt räknande och jämförande på kostnader som faktiskt är försumbara.

De stora kostnaderna är lön och stillestånd. Om en liter bensin till motorsågen kostar 20 eller 30 kr spelar ingen större roll, ej heller förbrukning på kedjeolja.

Själva förbrukar vi ganska mycket bensin och olja på vår verkstad, men vi bryr oss inte om hur räkna på exakt vad som går åt då den arbetstiden för administration gör mer nytta någon annanstans. Går det åt mycket bränsle betyder det att vi jobbar på bra och har pengar in. Det är om det inte går åt något alls man ska börja bli orolig :)

Att stå still en dag för att något havererat kostar flera tusenlappar om man inte kan fylla tiden med annat fakturerbart.


Du har helt rätt om kostnaderna, men i mitt fall och säkert många andras är det mer miljömässiga och personliga skäl.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668161 Jag har inte sett nåt negativt med kökets Rapsolja än. Så det är det jag rek till kunderna med. Växlade över lite försiktigt och det har testats här en hel del. Den oljan, pump på max o kör som attan!

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Dennis1982  
#668265 Jag funderar på att testa rapsolja när dunken med vanlig olja är slut. Behöver man göra rent tanken innan man byter eller är det bara att fylla på med rapsolja?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

anersimyra  
#668267
Dennis1982 skrev:Jag funderar på att testa rapsolja när dunken med vanlig olja är slut. Behöver man göra rent tanken innan man byter eller är det bara att fylla på med rapsolja?

Tanka och kör som vanligt..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668307 Jag blandar hejdlöst. Grundar med Lantmännens bioolja kryddat med diverse överblivna skvättar. Spillolja funkar i värsta fall så då är det inte alltför känsligt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668311 Kör raps. Strunta i allt annat.

Spillolja är inte bra på nåt vis. Har tjänat in någtra tusen på de som kör det genom åren.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668315 Bra är det inte. Men eftersom det faktiskt funkar så visar det att det inte är värst känsligt vad man har.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668320 Kanske värt en annan tråd men Lantmännens bioolja har jag problem med. Torkar fast och blir seg som gummi. Brukar köra ur någon tank med JD 80W-90 ibland för att spola ur grejorna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668369
Skogsola skrev:Bra är det inte. Men eftersom det faktiskt funkar så visar det att det inte är värst känsligt vad man har.

Jag tycker inte det funkar. Det sliter mer av det och går åt oljepumpar, man mår skit av att andas in det, likaså massor rengörning...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

halvproffs  
#668370
Skogsola skrev:Kanske värt en annan tråd men Lantmännens bioolja har jag problem med. Torkar fast och blir seg som gummi. Brukar köra ur någon tank med JD 80W-90 ibland för att spola ur grejorna.


Känner igen det där. Hade också någon bioolja som blev som klister i sågen om den stått ett tag. Kommer dock inte ihåg vilken men jag tror att det var Husqvarnas bioolja.
Sen jag började med rapsolja tycker jag att problemen är borta.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Nonkan  
#669265
halvproffs skrev:


Du har helt rätt om kostnaderna, men i mitt fall och säkert många andras är det mer miljömässiga och personliga skäl.[/quote]

Det är två viktiga skäl, absolut. Alla kalkyler är ju svåra då man måsta ta hänsyn till så mycket annat än bara ekonomin.
För egen del kör vi med vegolja för en bättre arbetsmiljö som främsta skäl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).