Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 683923 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#669088 För länge sen så åkte vi runt i vagnar med trähjul med påkrympt järnring och satt på träbänkar. Sen uppfann nåt snille fjädring och nåt annat geni luftgummihjulet. För att inte tala om de fantastiskt mjuka och sköna dynor som herrskapsfolket förstås använt i alla år för att sitt bekvämt och som man kom att anamma i de flesta bilar på sin tid.

Det man inte kan riktigt förstå är varför man nu i det närmaste gått tillbaka till vad som rådde före dessa uppfinningars tid.

Fjädring som är så hård att den knappt finns, med oklara syftningar på en väghållning som enbart är relevant på racerbanor.

Däck som har så låg profil att de är i stort sett en gummiremsa på fälgen och inte alls ger nån utjämnande effekt på vägens ojämnheter.

Säten som är obetydligt mjukare än gamla kyrkbänkar. Sådana var på sin tid utformade för att minimera komforten, för att kyrkobesökarna icke skulle avsomna under gudstjänsten, samt att ett lidande i det världsliga livet ansågs vara befrämjande för ett gudfruktigt leverne.

Vi kör icke våra bilar på racerbanor, vi kör på vanliga vägar med alla dess fel och brister, som dock under gågna år till viss del kompenserats av rimligt komfortgivande däck, hyggligt bekväm fjädring och säten som ger en viss dämpning av det som inte däck och fjädring klarat av att kompensera.

Det är totalt oförståeligt varför vi är tilbaka på hjulringens tid. Kanske något ironiskt och en aning överdrivet, men har ni åkt över ett fartgupp i en modern tysk prestigebil?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#669095 Ta hand om dig Jens.

Totte
Det är väl stor skillnad mellan på att köra och vara medpassagerare eller köra och åka med (manuell/automat), helt klart.

Jag gillar lite hårdare fjädring när jag kör och då helst manuellt, men ska man åka med, ja då kanske det omvända gäller. Beror på förare och hur modern automatläda bilen har. Dock låter automater så mycket tråkigare. Usch.

Men vi snackar väl inte Atlantenkryssare i fjädringskomfort, som du önskar?

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#669098 Som du säkert förstår Hema så var jag lite överdrivet sarkastisk. Atlantenkryssare är förstås bra, men kanske lite vidlyftiga.

Ska bara tillägga att en de bekvämaste bilarna gjordes på 90-talet, Citroën Xantia Activa. Den har ännu inte blivit slagen i Teknikens världs älgtest. Ursäkta en franskbilsnörd! 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#669105
Stampep skrev:Ajaj Jens, du får ta det lite lugnt emellanåt 😉

Nej, nej - det har jag inte tid till. :wink:
Måste ju använda tiden medan jag
fortfarande känner mig ung (i huvudet) :D

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#669107 Ja men använd för all del inte huvudet så som det såg ut av förra bilden. 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#669115
totte skrev:Ja men använd för all del inte huvudet så som det såg ut av förra bilden. 🤣

Nej, det var en fadäs, men lyckan var att jag inte
föll baklänges ner av stegan :-bd
Och senn är jag gift med ett fantastiskt fruntimmer
som är van med att jag ser lite ostädat ut, så ett hack
här och en skråma där gör inter från eller till :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669127
totte skrev:Säten som är obetydligt mjukare än gamla kyrkbänkar. Sådana var på sin tid utformade för att minimera komforten, för att kyrkobesökarna icke skulle avsomna under gudstjänsten, samt att ett lidande i det världsliga livet ansågs vara befrämjande för ett gudfruktigt leverne.

Det är ju i alla fall trafiksäkert. Minskar risken att somna vid ratten 😎 Kom ihåg att Charles Lindberg ville ha en så obekväm sits som möjligt när han flög ensam över Atlanten 😀

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669181 Körde Ryd - Trollhättan tur o retur, total drygt 66mil förra fredagen med släp för att hämta en pall med prylar.
Med 255/50/19 o comfortstolar i BMWn kan jag inte påstå att de var en obekväm resa men att sitta stilla så länge är inte skönt tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

svampbob  
#669188
gnisten83 skrev:Körde Ryd - Trollhättan tur o retur, total drygt 66mil förra fredagen med släp för att hämta en pall med prylar.
Med 255/50/19 o comfortstolar i BMWn kan jag inte påstå att de var en obekväm resa men att sitta stilla så länge är inte skönt tycker jag


För några år sedan då jag var uppe i Svappavaara och jobbade så stod vi plötsligt utan lite delar till systemformen. En kille från Sthlm körde upp grejerna på en bilsläp. Kompisen tog emot och lyfte enkelt av lådan från släpen och frågade då varför han hade kört med släp istället för att ha lagt grejerna inne i bilen.
Svaret var lådan stod på en släpen när jag kom.

Ja komfortstolarna är riktigt bra jag körde själv knappt 50 mil i torsdags i X3an med sportstolar och kände mig då lite trött i kroppen. Det hade jag inte varit om jag hade tagit femman med komfortstolar.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669194
svampbob skrev:
gnisten83 skrev:Körde Ryd - Trollhättan tur o retur, total drygt 66mil förra fredagen med släp för att hämta en pall med prylar.
Med 255/50/19 o comfortstolar i BMWn kan jag inte påstå att de var en obekväm resa men att sitta stilla så länge är inte skönt tycker jag



Ja komfortstolarna är riktigt bra jag körde själv knappt 50 mil i torsdags i X3an med sportstolar och kände mig då lite trött i kroppen. Det hade jag inte varit om jag hade tagit femman med komfortstolar.

Man sitter skönt i längden o de går att ställa o justera allt elektriskt 😎
Har haft de i mina bilar sen 2011 så lite bortskämd blir man 😇

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#670131 Möjligt at det inte är någon fadäs alls, men idag tappade jag bort min mobiltelefon
och hittade den igen innan jag visste att jag hade tappat den :mrgreen:

Körde några säckar med ved för leverering, och som tur var fick jag lasta om till ett annat slep, för under en av säckarna låg en telefon. Då kom jag på att känna efter i bröstfickan där den alltid brukar vara :D

Bra jag inte körde direkt till kunden och lämnade slepet över natten som planerat!

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670135
JensSkoog skrev:Möjligt at det inte är någon fadäs alls, men idag tappade jag bort min mobiltelefon
och hittade den igen innan jag visste att jag hade tappat den :mrgreen:
1601475996_2020_09_30_funnet_fOr_jeg_visste_at_den_var_borte.jpg

Körde några säckar med ved för leverering, och som tur var fick jag lasta om till ett annat slep, för under en av säckarna låg en telefon. Då kom jag på att känna efter i bröstfickan där den alltid brukar vara :D

Bra jag inte körde direkt till kunden och lämnade slepet över natten som planerat!

Haha för många år sen när telefonerna var små gick jag o underröjde i en 1a gallring när jag såg att där på marken ligger en Ericsson T29a, precis som jag har...
Kände i fickan och förstod att de var min 😮

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#670147 Edra turgubbar 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#670154
halvproffs skrev:Edra turgubbar 👍 🙂

Ja. lite tur ska man ha, och åtminstone gick inte fånen i
vare sig flistugg eller gödselspridare - den här gången :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#670157
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:Edra turgubbar 👍 🙂

Ja. lite tur ska man ha, och åtminstone gick inte fånen i
vare sig flistugg eller gödselspridare - den här gången :mrgreen: :mrgreen:


Bättre lycka nästa gång :-)

Jag var som tur var inte med när två kollegor packade en ballong efter reparation när den var klar saknade en sin telefon. Ringer och jo den ligger i säcken. Packa ur och hämta den. Sen åker de och ska ät samma kille saknar plånboken tillbaka packa ur igen och hittade plånboken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).