Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16177 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

totte  
#668833 Stämmer som Niklas säger, det krävs mer ström för lägre spänning. Spänning x ström = effekt. Inom rimliga gränser är det alltså rätt likgiltigt ur prestandasynpunkt vad volttalet är, det är en fråga om konstruktion för aktuell spänning. Det låter ju sen bra i reklamen med mycket volt.

Med högre spänning krävs förstås mindre Ah för samma driftstid, men det går ändå åt lika många celler, fast med mer seriekoppling, för att komma upp i spänningen.

Att det sedan hänger på vad en viss tillverkare har för övriga grejor som kan drivas med batterierna är ju rätt givet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668834
Mange skrev:Men det är ju samma batteri till klipparen o annat.. Det äf väl det som är viktigt har jag hört.

Tja, det är en av flera viktiga parametrar. Andra viktiga parametrar är driftsäkerhet, bra arbetsmiljö, bra återförsäljare, bra kvalitet m.m.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Hema  
#668838
jannee skrev:T. ex. hur lång är garantitiden på batteriet?

Sist jag kollade, 2år. Så att vara ägare till ett trasigt ryggbatteri suger..

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668840 De flesta klarar nog sig länge med det, i alla fall till batterierna går hem. Jag har en från Jula. Man får ju ha några stycken batterier så nåt är laddat när man ska ha den om den ska överleva. De brukar gå hem efter två år oavsett inköpspris. Har haft både dyra och billiga. Viktigast för mig är att de går att växla ner så man kan få mer kraft o mindre varv.
Har även tryckluftsdriven skruvdragare vilket används när det är mycket skruvande som när jag skrotar sågar tex.
Mycket efterdras dock för hand så man får rättare moment.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668842 Batterisågar tyck vara ett provocerande ämne och särskilt hos de som har noll erfarenhet från professionell användning..😅

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668843 Jo, det är ett laddat ämne!
Hahaha

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668844
anersimyra skrev:Batterisågar tyck vara ett provocerande ämne och särskilt hos de som har noll erfarenhet från professionell användning..😅

Lite mer seriöst...
Att säga så om de som har 30+ års erfarenhet i yrkesmässigt arbete kanske inte hjälper heller.
Kanske lämpligare o uttrycka sig annorlunda.

Jag får hör mycket snack om dessa här med mycket tankar och kommentarer från de som har provat dem yrkesmässigt. Det hör säker andra med. Intressant att höra hur olikt de upplever dessa maskiner i olika arbete och att de är rörande överens om att de tycker det är dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668845 Märkligt det är så svårt att få fram hur mycket effekt det är i dessa på papper...

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668846
Mange skrev:
anersimyra skrev:Batterisågar tyck vara ett provocerande ämne och särskilt hos de som har noll erfarenhet från professionell användning..😅

Lite mer seriöst...
Att säga så om de som har 30+ års erfarenhet i yrkesmässigt arbete kanske inte hjälper heller.
Kanske lämpligare o uttrycka sig annorlunda.

Jag får hör mycket snack om dessa här med mycket tankar och kommentarer från de som har provat dem yrkesmässigt. Det hör säker andra med. Intressant att höra hur olikt de upplever dessa maskiner i olika arbete och att de är rörande överens om att de tycker det är dyrt.

Min egen 40 + erfarenhet säger mig i vart fall att en HVA 540 är ytterst kompetent i lämpliga bestånd där effektiviteten är minst likvärdig med en bensinsåg. Gör man en annan bedömning så tror jag det helt enkelt beror på att man i övertro på sågens kapacitet använder den i fel sammanhang.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

rejser  
#668847 När min 201:a pensioneras som kvistningssåg blir det en batterisåg, om dom kommit ned lite i vikt.
Höra grenar rassla och kedjan vina.
Kraften direkt vid trycket och inte behöva vänta på uppvarvning i 2 sekunder när man flyttat på några grenar. Underbart.
Nu väntar jag bara på att 535fxb ska komma med en riktig elmotor. (ännu svårare att komma ihåg oljan då då det går 2 tankar olja på 1 tank bensin på den jäkeln)

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

totte  
#668848
Höra grenar rassla och kedjan vina.


Tro bara inte att det inte behövs hörselkydd. Kedjans högfrekventa vinande är det farligaste ljudet från en motorsåg. Det upplevs inte särskilt högt men det ligger i det frekvensområde där hörselcellerna är mest sårbara. Förlusten av högfrekvenserna i hörandet är det som gör det svårt eller omöjligt att uppfatta tal, särskilt i sällskap eller i lite ljudliga miljöer.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

halvproffs  
#668849
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:Batterisågar tyck vara ett provocerande ämne och särskilt hos de som har noll erfarenhet från professionell användning..😅

Lite mer seriöst...
Att säga så om de som har 30+ års erfarenhet i yrkesmässigt arbete kanske inte hjälper heller.
Kanske lämpligare o uttrycka sig annorlunda.

Jag får hör mycket snack om dessa här med mycket tankar och kommentarer från de som har provat dem yrkesmässigt. Det hör säker andra med. Intressant att höra hur olikt de upplever dessa maskiner i olika arbete och att de är rörande överens om att de tycker det är dyrt.

Min egen 40 + erfarenhet säger mig i vart fall att en HVA 540 är ytterst kompetent i lämpliga bestånd där effektiviteten är minst likvärdig med en bensinsåg. Gör man en annan bedömning så tror jag det helt enkelt beror på att man i övertro på sågens kapacitet använder den i fel sammanhang.


Min egen nästan 50+ erfarenhet säger att jag måste ha en bensinsåg. Tänk vad många gånger som jag hittat igen sågen efter att jag gått o pissat en bit bort pga att den stått o pluttrat på tomgång. Hur ska de bli med en elsåg ? Jo, det finns ju en app som heter ; Find my chainsaw! 😎 😉

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668850
rejser skrev:När min 201:a pensioneras som kvistningssåg blir det en batterisåg, om dom kommit ned lite i vikt.
Höra grenar rassla och kedjan vina.
Kraften direkt vid trycket och inte behöva vänta på uppvarvning i 2 sekunder när man flyttat på några grenar. Underbart.
Nu väntar jag bara på att 535fxb ska komma med en riktig elmotor. (ännu svårare att komma ihåg oljan då då det går 2 tankar olja på 1 tank bensin på den jäkeln)

Den nya HVA kedjan är dock tämligen usel vid kvistningsmomentet då den helt slutar såga vid minsta spänning i grenarna. Att kvista gran med grenar över ca 15 mm gick rent skrattretande dåligt. Men nu har jag beställt ett 3/8 kedjedrev och Oregon 91 VXL ( eller var det VLX..🤔) som saknar den där hopplösa säkerhetslänken..🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jannee  
#668851 anersimyra, du som är rutinerad på elsåg, vill eller kan du ge fakta om hur länge batteriet håller - alltså innan du behöver tanka/byta batteri.
Jag kör ungefär 45 minuter med min 550 innan soppatorsk, då ingår fällning, aptering, kvistning + bära ihop massaveden/kubben = normal gallring.
Kör jag en hel dag räcker bensinen i kombidunken precis.
Hur lång tid håller ett Bli 300 under motsvarande förfarande?
Ibland råkar man på en riktigt fullvuxen pattagran vilket gör att bensinen inte ens räcker till att reda upp hela trädet, hur ställer sig en 540i xp i ett sådant läge?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668852 Tja, Jannee! En HVA 540 iXP ska jämföras med en 40-kubikare, typ MS 200/201 eller 339 XP i prestanda. Inte med en 550 XP.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).