Motorsåg och handhållet

Undersökning kring batteridrivna motorsågar

9 inlägg 1687 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Undersökning kring batteridrivna motorsågar

jjesperkarlsson  
#668764 Vi är ett gäng studenter från Jönköping University som utför ett projekt kring batteridrivna motorsågar och dess tillhörande batterier, i samarbete med ett etablerat företag. Det hade vart jätte bra om ni kunde vidarebefordra denna enkät till så många arborister som möjligt som använder batteridrivna motorsågar i sitt arbete.

Se bifogad länk här nedan:
[url]
https://forms.office.com/Pages/Response ... kn0zTIcQYY [/url]

MVH Jesper Karlsson



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Robertberg  
#668765 Hur går det, har ni fått in några svar?

Kan du avslöja något om vad projektet handlar om?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668766 Synd att vi som varvar mellan batteridrivet och bensin inte kan ge ett adekvat svar på fråga ett.. 😮 😉

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668767
anersimyra skrev:Synd att vi som varvar mellan batteridrivet och bensin inte kan ge ett adekvat svar på fråga ett.. 😮 😉


Håller med dig, för precis så har det blivit för mig. Är överraskad av hur bra jag trivs med batterisågen, även stångsåg en. Men samtidigt så klarar jag mig inte med bara den., bensinsågarna har fortfarande sin plats.
Men när jag sitter i Bison och lastar på stockbitarna så drömmer jag mig bort till en framtid där allt är el. Tyst, omedelbart och rent. Tänk Bison med en elmotor som driver hydraulpumpen. Ren lycka.

Och nu har förstås kladdat till den här tråden med sidospår men ibland blir det så 😇

Användarvisningsbild

Undersökning kring batteridrivna motorsågar 2

totte  
#668779
jjesperkarlsson skrev:Vi är ett gäng studenter från Jönköping University som utför ett projekt kring batteridrivna motorsågar och dess tillhörande batterier, i samarbete med ett etablerat företag. Det hade vart jätte bra om ni kunde vidarebefordra denna enkät till så många arborister som möjligt som använder batteridrivna motorsågar i sitt arbete.

Se bifogad länk här nedan:
[url]
https://forms.office.com/Pages/Response ... kn0zTIcQYY [/url]

MVH Jesper Karlsson


Jag gick in på formuläret och fann en fråga med några alternativ som inte täcker in alla situationer, precis som anersimyra skrev. Sen kom en uppföljarfråga där man kunde motivera och sen var det slut. Så det skulle vara hela undersökningen?

Hur skall man kunna utifrån detta dra några som helst slutsatser, utan att veta vad det är för några som svarat, om de arbetar hel- eller deltid, anställda eller egenföretagare, proffs eller amatörer.

Så skriver ni: "så många arborister som möjligt som använder batteridrivna motorsågar i sitt arbete". Så svarsalterantivet "Nej, endast bensindrivna" är ju på förhand irrelevant eftersom ni redan på förhand bestämt att de som är intressanta är de som använder batterisågar.

Får väl hoppas att den här enkäten bara är en liten del av jobbet annars borde man förvänta sig en hel del bättre metodkunskap.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668780 Fokus i frågeformuläret tycker jag nog dessutom kretsar kring placering av ett externt batteri vilket för majoriteten troligtvis är tämligen ointressant. Den klättrande arboristen kan ju liksom i dag enkelt hissa ner sågen till markpersonalen för batteribyte. Med ett effektivt ryggbatteri så måste man ju ändå fylla på olja flera gånger under batteriets drifttid.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668781 De kanske vill ha hjälp att uforma frågor men jag misstänker de fått uppdrag o fråga så här. Låter mer som tillverkare frågar än tilltänkt användare.

Tips till Husqvarna.
Förr körde ingenjör och säljrep tillsammans ut till ÅTF och sedan besöktes tilltänkta kunder när det var nåt på gång. Då fick de lite tips och funderingar från tilltänkt köpares perspektiv innan produktion startade.
Mycket lättare o sälja sedan än som nu när en produkt skapas och ska få feedback efter den är gjord.

Idag är det lättare. Bara o läsa här på SF o ta kontakt med de som man tror har nåt att tillföra.

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

bgl  
#668782 Begreppet dikotomi (https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi) verkar inte finnas för dagens unga akademiker.
Förr var det en hederssak att utforma frågor och frågeställningar så att ingen behövde tänka som flera gjort i denna tråd.
Kanske alltför stor påverkan från politiker och opinionsundersökningar?

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

totte  
#669009 Så nu är hela följande diskussionen om batterisågar borttagen härifrån. Diskussionen finns nu i en rensad tråd "Diskussion kring batteridrivna motorsågar".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).