Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307796 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#668289 Lugnt.

Fasas mer å mer in på elsågar, eltrimmer och elhäcksaxar.
Är inte så imponerad hittills.

Beror inte på att el är drivkällan utan mer på att allt runt omkring är väldigt klent och plastigt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668296 Hammaren på spiken..
Ölen i glaset och överens vi är.

Skål..
👍

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668299 Plocka sönder en Hilti maskin så hittar du mkt plast med och dom tål en hel del

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#668304
gnisten83 skrev:Plocka sönder en Hilti maskin så hittar du mkt plast med och dom tål en hel del

Absolut.
Men det är inte plast på ställen som belastas på samma sätt.
En motorsåg eller trimmer slänger man mer med i arbetet än en borrmaskin.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668312 Speciellt om du har vanan inne vid brossling..
Sågen slängs i riset... Under där ligger just den där stubben som var lite, bara lite för duktig på att vara i vägen...

Lite kallt också så plasten är ännu mera skör...
Så är saken klar ganska fort...
Även på en vanlig motorsåg...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#668318 Sånt här känns sådär.


Bara plast i bygeln. Några fjädrar ska göra att var man än tar så ska man kunna köra häcksaxen.
Det funkar jättebra i början.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668325 Då förstår du varför jag slutade med att skruva sådant...
Man blir galen till slut...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#668343
vinterrojarn skrev:Skål..
👍

Är du hemma och friskförklarad nu?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668344 Hemma är jag, Sedan tidigare idag..
Men friskförklarad får jag vänta på..
Ingen covid19, men något på hjärtat som inte var så bra..

Jag får låta skogen vara ett bra tag...
Minst 14 dagar så jag inte får hjärtmuskelinflammation...

Så jag tog lite öl till snitzeln och nu en whisky innan natten...
👍

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Axl  
#668348
williamm skrev:
Axl skrev:Man ska tydligen inte tycka att något är bra... Sågen la av igår. Den startade och gick en stund sen dog den, ett par startförsök gick hyfsat men sen var det heldött. Verkar vara bränslerelaterat. Ska jag börja med att byta filter i tanken?


Hur är det med sågen nu?


Den är pensionär... Bytte membran och stift men det blev inte spciellt mycket bättre. Den startar och går en stund men sen stannar den (tror jag). Har inte brytt mig om den sen jag köpte ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Williamm  
#668422
Axl skrev:
williamm skrev:
Axl skrev:Man ska tydligen inte tycka att något är bra... Sågen la av igår. Den startade och gick en stund sen dog den, ett par startförsök gick hyfsat men sen var det heldött. Verkar vara bränslerelaterat. Ska jag börja med att byta filter i tanken?


Hur är det med sågen nu?


Den är pensionär... Bytte membran och stift men det blev inte spciellt mycket bättre. Den startar och går en stund men sen stannar den (tror jag). Har inte brytt mig om den sen jag köpte ny såg.


Är den till salu? Jag reparerar en som inte är min men skulle vilja ha en egen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JörgenO  
#668719 Bytt fläktrem o kylarslangar, olja, filter o luftfilter på Yanmarn. Kylarslangarna var troligen original (grönmålade som motorn) o fläktrummen hade inte klarat många minuter till. Bränslefiltret sparar jag till våren då jag behöver se instruktionsfilmer några gånger till för att känna mig trygg.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Avslutat-02  
#668727 Vad är det för traktor?..

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JörgenO  
#668728 Yanmar 2001D
3cyl 20hp 4wd. Har samma storlek på 3punkten som gamla grållar så det är lätt att hitta tillbehör.
Den är från början av 80-talet men har bara gått 700 timmar, det mesta på ett risfält i Japan innan jag köpte den för ca 8 år sedan

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

halvproffs  
#668754 Tog fram och smörjde både huggarkängorna och vinterbootsen. Av bara farten så blev spisen svärtad och kaminens glas renhjort 🙂 haha.
När farten ändå var på topp så blev dem också uraskade. Ska sen ta fram och kolla huggarbyxorna efter sen lunch. Börjar känna suget efter huggning.
När jag var ung hette det frukost, middag och kvällsmat. Många här som säger så fortfarade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).