Traktorn i skogen

Midjestyrt

6 inlägg 2739 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Midjestyrt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668340 Funderade lite på hyttplaceri på midjestyrd traktorer mfl.
Såg att MF1200 har hytten på framdelen o valtras X modeller på bakdelen.
När jag backar med åkgräsklipparen där sitsen är på framdelen är de svårt att backa rakt tillskillnad från Hydreman där hytten sitter på bakdelen.
Till o med så att jag ofta knyter klipparen om jag backar lite snabbt med lite dålig koll bakåt.
Jämförelsen haltar lite i storleken men är de bara jag som känner så?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Midjestyrt

Erre  
#668342 Lundbergare har hytten på framdelen och det känns väldigt fel jämfört med en vanlig hjullastare.
Både framåt och bakåt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Midjestyrt

tallen100  
#668349 Ja hytten ska sitta på bakdelen, säkert en vanesak men hytten ska ändå sitta på bakdelen 😉

Avatar Fallback

Re: Midjestyrt

alias  
#668350
Erre skrev:Lundbergare har hytten på framdelen och det känns väldigt fel jämfört med en vanlig hjullastare.
Både framåt och bakåt tycker jag.


Undrar om de som kört Valmet 701 (är väl byggd på Lundbergare) resonerar likadant?

Är väl samma sak med Rottne H8, eller vilken skotare som helst förresten?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Midjestyrt

tallen100  
#668351
alias skrev:
Erre skrev:Lundbergare har hytten på framdelen och det känns väldigt fel jämfört med en vanlig hjullastare.
Både framåt och bakåt tycker jag.


Undrar om de som kört Valmet 701 (är väl byggd på Lundbergare) resonerar likadant?

Är väl samma sak med Rottne H8, eller vilken skotare som helst förresten?

MVH
Alias

I skotare sitter man rätt vänd när man arbetar, vid transport spelar det ingen större roll var hytten sitter.

Användarvisningsbild

Re: Midjestyrt

ananders  
#668352
alias skrev:
Erre skrev:Lundbergare har hytten på framdelen och det känns väldigt fel jämfört med en vanlig hjullastare.
Både framåt och bakåt tycker jag.


Undrar om de som kört Valmet 701 (är väl byggd på Lundbergare) resonerar likadant?

Är väl samma sak med Rottne H8, eller vilken skotare som helst förresten?

MVH
Alias


Nä, vill nog inte hålla med om det. På en skotare har du midjan bakom hytten. På en Lundbergare och flera midjestyrda traktorer sitter du i stort sett mitt över midjan och där blir känslan en helt annan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).