Skogsröjning

Röja nu? Hur?

25 inlägg 23305 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Windsor  
#290574 Röj ner ALLT löv, även i luckorna där det fattas 2-5 granplantor. På så sätt hinner granen växa till sig under tiden som björken sprutar upp ur marken. Då kommer björken vara ifatt och inte före i förstagallringen. Skulle man ändå ställa löv i denna röjningen så kan jag garantera att björken går ifrån granen som resulterar i sönderpiskade granar. Vet inte hur många slutröjningar jag gjort där granen är 5-6 meter hög och inutti den står enbitars björker som fullständigt förstört granerna runt om. Så mitt tips är att sanera bort lövet vid den första röjningen och vänta med att ställa löv till andra röjningen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

özach  
#290600 låter bra. vilken höjd på granen? vid första röjningen!

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Windsor  
#290666 Jag röjer granplanteringar när man precis kan se över granplantorna. Ibland får man röja tidigare ibland senare, något enstaka bestånd där man inte alls behöver röja. Så mellan 1-1,5 m höjd strävar jag efter när jag röjer till mig själv och markägare.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290673 Var det i senaste Skogen en pensionerad skogsmästare tyckte att 3-4meter var lagom, för då hinner det inte komma upp så mycket från lövstubbarna.

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

isteskog  
#290685 Det beror nog också vilken bonitet det är och kanske också vart i landet skogen är.

Användarvisningsbild

Re: Röja nu? Hur?

Baggböla  
#299881 Frågan är ju om det nu blev röjt?

Användarvisningsbild

Re: Röja nu? Hur?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642119
skogen1 skrev:Tack för alla råd,ska röja det här beståndet i början av september,lägger ut kort sen !


Nu är vi nyfikna hur ha det gått @skogen1?

Användarvisningsbild

Re: Röja nu? Hur?

SHR  
#668168
Vedmaskin skrev:
skogen1 skrev:Tack för alla råd,ska röja det här beståndet i början av september,lägger ut kort sen !


Nu är vi nyfikna hur ha det gått @skogen1?


Han håller oss på halster här x_x

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668345 Det givna svaret är ju att röja nu om inget mer akut finns att göra. Väntar man fem år kanske inte tiden finns längre och då får man leja bort. Bra, men inte lika kul. Själv planerar jag att röja runt 15ha/år. Gick bra några år, men nu är det nog 8-10 år sedan årsmålet uppfylldes..

Avatar Fallback

Re: Röja nu? Hur?

Avslutat-02  
#668346 Röja 15 ha per år?
Det var morskt...
Jag hade nog dragit gränsen vid 5 ha och resten är bonus... Om man har måsten från annat håll...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).