Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80094 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#668156 Det häftiga med min skog är ju att jag bedriver ett skogsbruk i den och ändå behåller artrikedomen, när "tusenyteprogrammet summerade sin forskning, så hade man hittat 275 olika kärlväxter på tusen hektar, så min skog borde ju vara något extra.

Tusenyteforskningen konstaterade att det minsta antalet kärlväxter i någon av rutorna 100 gånger 100 meter hittades i en granplantering ... 4 kärlväxter.

Så här sammanfattade man, "Resultaten från denna undersökning visar att endast ett fåtal arter är vanliga i brukade skogar i mellersta och sydvästra Sverige. De arter som påträffas är till störta delen inte indikatorarter för någon form av naturvärde.
Tvärt om är de trivialarter och de flesta betecknas som vanliga i en av de moderna svenska flororna. Trots det
höga antalet arter som bara förekommer i någon eller några ytor uppvisar de undersökta ytorna i snitt en hög
artrikedom och diversitet."

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#668157 Fast du svarar fortfarande inte på frågorna.
Inom dina 27 ha, är något/några bestånd äldre än 100 år, och i vilka bestånd har du hittat de 266 arterna?

Den undersökning du citerar ut är väl inte utförd exakt inom dina 27 hektar, eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#668212 Vet inte vart du vill komma, självklart så har jag träd äldre än 100 år, svårt att undvika det om ingen rört skogen sen 1965, och den innan varit en typisk Bergslagsgård med, små hagar, ängar, åkrar och skogar.

Det som är så jobbigt med produktionsforskare är att ni inte kan tänka på nåt annat än produktion, tillväxt, ståndort och ekonomin kring skogsodling.

Ni förstår inte några andra värden med en skog, det blir lite meningslöst att prata förbi varandra hela tiden eftersom vi har olika fokus.

Jag går ofta in i din åsiktskorridor och försöker argumentera om lönsamhet, tillväxt och annat som ni produktionsbejakare tycker är det viktigaste, men du går aldrig in i min åsiktskorridor, den som talar om naturens mångfald, återställa till fungerande skogsekosystem, tjäna pengar på annat än fibrer, MINSKA uttag av träd o.s.v.

Är det verkligen så illa att det inte finns en allvarlig diskussion i denna korridor, om naturens behov, trots allt är naturen den alla skogsägare, industri och forskare borde lyssna på, för vi kommer aldrig kunna skapa bättre skogar än naturen själv.

När jag ser produktionsforskare diskutera 5 eller 10 kubik död ved, tex, vill man bara skrika rakt ut "herregud hur galna kan dom bli utan att få förmyndare" Jag har nog 40 kubik döda träd per hektar och mitt mål är det dubbla, varför då tänker nån, jo för att det är 6000 arter som behöver nån stans att leva, man tar inte ifrån någon dess livsmiljö ostraffat, om man har det minsta moraliskt samvete, en Kalle Anka certifiering ger dig inte det samvetet.

Vad behöver dessa 6000 arter för något då, jo 70% behöver löv (inte de 95% tallar och granar som nu lämnas) i olika stadier, i olika stadier betyder hundratals kombinationer av förruttnelse och dimensioner och trädarter, och miljöer.


Detta är bara en sak som produktionsforskare oxå ska räkna in, man kan inte komma undan med att säga att det är biologernas bord, det är tamefan oförskämt att inte ta hänsyn till sånt när man ska "räkna hem" produktionsökningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#668213
ulf 1 skrev:Vet inte vart du vill komma, självklart så har jag träd äldre än 100 år, svårt att undvika det om ingen rört skogen sen 1965

Du svarar fortfarande inte på frågorna. Jag frågar inte om det finns enskilda träd här och där som är äldre än 100 år, utan om bestånden som helhet är äldre än 100 år. Från 1965 till idag är det bara 55 år, så det betyder kanske att skogen är 55-60 år därför att man i början av 1960-talet avverkade majoriteten av träden? Eller därför att det då var betes-/ängsmark som sen vuxit igen?

Sen var det frågan om var du hittat de 266 kärlväxterna på din mark, på dina 27 ha. Är det i före detta kulturmark eller i ren skogsmark?

(jag blir imponerad om du faktiskt känner igen 266 olika kärlväxter, eftersom det måste innefatta ett stort antal olika gräsarter)

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Hanatorp  
#668323 Jag blir imponerad om du klarar att räkna till 266. Om du kan räkna till 266 så borde du kunna Namnge de 266.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#668326 En fundering jag får direkt..
Om du har så mycket av allt detta, Ulf...

Du är inte orolig för att svenska myndigheter med lite för mycket skattemedel från MP/S, ska sätta tänderna i marken?

Jag är alltid orolig och har inget av detta på min mark...

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#668556 Den enda kommentar man kan ge till de 95% av skogsägarfolket som äger mindre än 40 hektar skog och tror de elaka naturvännerna ska komma och hitta något av värde i deras skitskogar, är ni fiberleverantörer till en sjuk skogsindustri, så se till att pallra er bort om ni vill ha något av värde kvar, jag fick i går min skog värderad till 4 miljoner, den jag köpte för 7 år sen för 2 miljoner, varför har den ökat så in i helvete i värde då, jo jag har inte lyft ett finger.

Om jag varit lydig och följt skogsindustrins "kloka" skogsbruksplan som dom så snällt gjorde innan jag köpte fastigheten, så hade den i dag varit värd 1,5 miljoner och jag hade fått 300 tusen av industrin för avverkningen/avrättningen av min fantastiska skog, vad man lider av för syndrom när man inte förstår industrins dödsdans kring guldkalven, och lögnerna dom kastar omkring sig, kan man fundera på, vilken av oss som är extra klok och vilken som är extra korkad, lär väldigt snart visa siG.

Jag får snart några riksdagspolitiker på besök i min skog, och tänk vad kloka dom ska bli, och givetvis chockade, för mitt skogsbruk är ju inte alls som industrin har hjärntvättat dom med att det måste vara.

Tänk att få gå i en riktig urskog och se att den faktiskt ger mig virke utan att jag gör minsta kalhuggning och att som människa få må så bra i en riktig skog och ändå tjänar jag mer på denna skog än någonsin ett döende granplantage skulle kunna kunna göra, och värdet på fastigheten bara ökar, vilken tur det finns värderingsmän som inte jobbar åt skogsindustrin, och som ser de verkliga värdena i en skog.

Jag ska berätta mer om de insikter jag fått efter att ha konfronteras med människorna i denna konstiga värld som skogsindustrin blivit, en av de mest förljugna vi har i våra olika näringar, bilförsäljare är ju rena söndagsskolan i jämförelse.

De som styr allt i slutänden är trots allt, konsumenterna och jag kan nog utlova många negativa överraskningar för den industri som fortsätter med att kalla kalhyggesbruk för grön industri, det löjest skimmer som för länge sedan lyser över "Svenska modellen", lär snart skapa rampfeber.

Nu kommer Lars att säga att jag har ingen urskog, och det får han väl göra, vi får se vad politikerna säger, urskog för mig är en skog som fungerar som en skog ska, dravlet från båda skyttegravarna att har en människa gjort ett yxhugg så är det ingen urskog, vilket jävla nys, fråga alla dom arter som numera tuggar på mina döda träd, mest Björkar, Alar och Aspar, då dom inte blir lika gamla som som Gran och framförallt Tall, ska du ha något som kan beskrivas urskog så ska 20% av träden vara döda, i olika stadier från stående torra till bara mossiga kullar där man kan ana att ett träd ligger, ja just så ska det vara.

Men vad vet Lars om riktiga skogar, inte mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Nyborg  
#668562 Har du inte tröttnat än? 😮

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#668563 Men Nyborg varför ska jag tröttna på det roligaste jag vet, att bedriva skogsbruk, och få berätta hur bra det går.
Se här en Jägmästare som tog sig igenom utbildningen utan att tappa förståndet.
https://www.dn.se/insandare/forbjud-avv ... alhuggits/

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#668573
Nyborg skrev:Har du inte tröttnat än? 😮

Går det att tröttna, när man inte vet varför man håller på?
🤔 🤔

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

isteskog  
#668574 Är det 3 eller 4 trådar som stängts av moderatorerna efter samma mantra som denne man upprepar i oändlighet? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#668576
ulf 1 skrev:Tänk att få gå i en riktig urskog och se att den faktiskt ger mig virke
- - -
Nu kommer Lars att säga att jag har ingen urskog,

En urskog är per definition en skog som är orörd och som inte berörts av avverkning. En skog som har en del urskogskvalitéer men som inte är orörd kallas naturskog.

Och du har fortagarande inte svarat på frågorna.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Skogsvaktaren  
#668601 Ulf 1 kan inte svara eftersom Ulf 1 inte har något svar.
han är ett svarslöst troll
Borde skämmas !
😀

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-02  
#668604 Inget värt att läsa.
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 25 sep 2020, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

totte  
#668610 Vad man sen tycker om Ulfs syn på skog så duger det inte med personliga epitet hänsyftningar på personliga drag. Det är fullt tillåtet att skriva om hur fruktansvärt fel man tycker att han har i sak, det är inte tillåtet att påstå något nedvärderande om honom som person. Det är forumets regler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).