Socialt (mer om oss)

Vad hade du på tallriken idag?

2822 inlägg 510309 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#66819 Klassisk svensk husmanskost: Stekta saltsillfileer med grädde och massor av lök. Oerhört gott, men man blir också oerhört törstig efteråt. Har gått åt en del extra att dricka ikväll.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66820 Pyttipanna med ägg

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66824 Lunch: Fläsk och potti på City Krogen, Kiruna
Middag: 90s skrov med allt på Annis, Kiruna

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66825
totte skrev:Oxfilé i skivor, klyftpotatis på King Edward direkt från landet och vaxbönor direkt från växthuset. Hemlagad bernaise-sås till. =p~

Kan du ge en snabblektion i Bea-kokning?

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66826
Knegarn skrev:kalvdans ti midda!

Jag önskar att det var jag som hade skrivit det.

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#66903
Slurfi skrev:
totte skrev:Oxfilé i skivor, klyftpotatis på King Edward direkt från landet och vaxbönor direkt från växthuset. Hemlagad bernaise-sås till. =p~

Kan du ge en snabblektion i Bea-kokning?


Japp, ett lite trixigt hantverk, men efter några gångers träning är det rätt enkelt.

En sats för två pers: Börja med 1 en msk vatten, 1 msk vitvinsvinäger, en msk finhackad lök, en persiljekvist och lite krossad svartpeppar. Koka upp och koka ut så du har ca en msk vätska kvar, sila och häll tillbaka i grytan. Bör vara en liten tjockbottnad gryta.

Så smälter man smör, 75 - 100 g i en annan gryta, brukar ta 100.

Dela två ägg och slå gulorna i grytan med lagen. Så sätter du på en annan gryta med vatten, värm till strax innan det börjar sjuda och håll ned lillgrytan i vattenbadet medan vattnet sjuder upp. Och så vispar du hela tiden i smeten. Det kritiska nu är att avbryta vid rätt konsistens, bör vara som majonäs ungefär när det är klart. Blir det för tjockt går såsen inte ihop. Tänk på att inte sluta vispa förrän nån minut efter att man fått upp den ur vattenbadet för eftervärmens skull.

Nu skall smöret tillsättas till äggsmeten, häll smöret i en Mycket Tunn stråle och vispa kraftigt hela tiden. Håll noga koll så att smöret "försvinner" in i smeten, avbryt hällandet och vispa på tills det blir slätt om det inte gör det. Sen är det bara att krydda med smulad fransk dragon. Utsökt till alla former av stekt och grillat kött!

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66948 Jag tror att skogsforum har blivit bemedlat med en egen Jamie Oliver (den nakne kocken) i skepnad av Totte.. :grin:
Jag tycker det är förbaskat roligt att laga mat, bara man får tid till det..Men bernaise-sås har jag inte gett mig på än..
På tallriken i dag: Ugnstekt lax med fetaost, ovanpå en bädd med fänkål och paprika..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66952 Skulle nog mer tro på en Gordon Ramsay :wink:

Mer svordomar hör man väl inte på en vecka efter att tittat på hans program.

Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66954
valmet901 skrev:Skulle nog mer tro på en Gordon Ramsay :wink:

Mer svordomar hör man väl inte på en vecka efter att tittat på hans program.

Njae..Kanske Mat-Tina Nordström..Fast med bas-röst, då.. :mrgreen:
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#66969 :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#67156 Inkokt sik med örtagårdssås (gräddmajonäs med dill, gräslök och dragon).

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Torparn79  
#67157
totte skrev:Inkokt sik med örtagårdssås (gräddmajonäs med dill, gräslök och dragon).

det närmasta jag kan komma det där är väl om jag stannar på nå´n p-ficka efter rv 70 under somrarna (läs rötmånad) och köper "nyrökt sik" av miljö och hälsas bästa kompis, har hört att det ingår en lättare form av maginfluensa hos honom..

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

Elias  
#67167 Igår blev det, ungsstekt lax med mycket grädde och citronpeppar. Med tillhörande sås och pressad potatis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad hade du på tallriken idag?

orre  
#67522 Fläskfilé baconbus
För 4 personer.


Gratäng med fläskfilé, svamp och bacon och en god sås med ris till

Ingredienser
600 g fläskfilé
3 tomater
1 pkt bacon
1 stor burk champinjoner
2,5 dl grädde
2 msk sötstark senap
1 vitlöksklyfta
Kalvfond
Riven ost

Användarvisningsbild

Re: Vad hade du på tallriken idag?

totte  
#67526 Kokt renkött med pepparrotsås och potatis. Enkelt, lättlagat, och mycket gott!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).