Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69547 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66821 Det med förröjning kontra inte förröjning skiljer rätt bra mellan olika uppdragsgivare.
En sak som är säker är att det blir mindre stamskador samt lägre stubbar om det är förröjt.
Har märkt att 5005an klarar oröjt bättre än 2004an, mycket beroende på 400kg mer i agregatet samt stabilare kedjesträckning.
En sak som höjer nettot, är att rätt utförd sistaröjning höjer medelstammen och där finns mycket pengar att tjäna i slutändan.
En förröjning höjer egentligen entrepenörens timpenning samt ger förutsättning till ett skadefritt och estetiskt fint bestånd...
Har märkt nu i år med relativt svaga priser är att det snålas in där det går att snåla in...

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66832 De entreprenörer som tjänar pengar är ju de som kan erbjuda "mervärden" och "paketlösningar" Varför tar ni inte hand om förröjningen själva? Ha ett par gubbar som bara röjer och kan hoppa in i maskinerna vid arbetstoppar. Eller så kan hela laget röja vid tjällossning och andra stillestånd.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66833 Jag har anställda röjare så paketlösningen har jag 8)
Det här är inte tänkt som en gnälltråd från min sida utan en upplysningstråd där man försöker påvisa nyttan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Torparn79  
#66839
masterchief skrev:Jag har anställda röjare så paketlösningen har jag 8)
Det här är inte tänkt som en gnälltråd från min sida utan en upplysningstråd där man försöker påvisa nyttan.

men vi tycker synd om dig ändå.. 🤗
jag tror att du inte kan komma ifrån att det blir dom diskussioner som blivit, det är ju trots allt både markägare och entreprenörer som läser/skriver här..

jag ser ingen nytta med att snåla in på förröjningen för precis som det har framkommit här så får man ju trots allt högre kvalité på gallringen och det i sin tur borde ge ett högre netto, om inte annat på kommande gallringar..

och som sagts i tidigare trådar så finns det inte som jag ser det något alternativ till förröjning vid slutavverkning..
vill man ha bra förutsättningar för att snabbt återbeskoga ett hygge så så anser jag att man måste förröja för att man ska "bli av med" all grot och dessutom få en ev. markberedning gjord med ett bra resultat inför plantering eller självsådd..

jag har ett hygge som är gjort för ca 10 år sedan som inte vart förröjt och heller inte hyggesrensat och nu är det dags för 1:a röjningen,(för sent, jag vet) det blev aldrig planterat utan dom ställde fröträd kvar..
jag räknar med att vänta 2:a röjningen såpass att det blir en sen röjning/tidig gallring och då gör jag en vedhuggning, och då ryker det som står kvar sen förra beståndet..
tyvärr så hade björkslyn och gräset kommit för långt när vi tillträdde fastigheten för att en plantering skulle vara försvarbar ansåg jag, rätt eller fel går att diskutera till dödagar..

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66845 Om man nu ändå skall skicka in en gubbe på marken för att förbereda för maskinen, vad händer om man skickar in en kille med motorsåg och börjar kvista också? Dvs hoppa över skördaren och gallra manuellt?

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66856 Det händer ju inte så mycket. Det är ju det som är problemet.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Skogstomte  
#66858 Jag kan bara instämma Masterchief. Vi vinschgallrar mest, men även då är det bästa är att ta en vända och såga ner "skräpet" först, sen går man en sväng och fäller det som ska upparbetas. Det är lättare att göra ett bra urval när man ser hela stammarna, även om det är enklare när man går på marken. En ytterligare fördel är ju att man får skräpet i botten, mindre risk att det hänger med in när man sedan upparbetar.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66867 Om det vore ekonomiskt bra,varför görs det inte rutinmässigt av skogsbolagen? Hela deras verksamhet går ju liksom ut på att bedriva lönsamt skogsbruk.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66872 Stora tycks då röja det mesta härikring

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66876
nisse skrev:Om det vore ekonomiskt bra,varför görs det inte rutinmässigt av skogsbolagen? Hela deras verksamhet går ju liksom ut på att bedriva lönsamt skogsbruk.

/Nisse


På bolagsmarker röjs det minsann. Det röjs hårt också. Ser nästan färdiggallrat ut efter dom.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mäki  
#66881 Förröjning är alltid att föredra speciellt om man gallrar med vanligt aggregat.
Själv kör jag dagarna i ända med klipp och gallrar totalt orörda skogar som är mellan 20-40 år.
Där kan man tala om täta bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66890 Skickar in en bild där det var bra gallringförhållanden, visst ett och annat gränsfall stammässigt, men inget att klaga på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67017 Verkar ju finnas flera som har för sig att allt ris måste brytas ner i backen. Inte undra på att dom drar sig för att röja. Om man lyckas sprida kunskapen om att det inte spelar nån roll bara det är avsågat så kanske fler lockas ut att röja och hinner med större areal. Ner kommer riset alltid. Om inte förr så när man börjar fälla.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

skogskonsult  
#67036 Satt och filosoferade över detta med förröjning i maskinen i dag
Hade en tanke på att det skulle vara en annan taxa som gällde när det inte var förröjt.
Dels så blir skördarföraren irriterad för att man kan få en massa krångel, typ kedjeavhopp osv vilket leder till att man ofta gör ett sämre jobb när allt strul får humöret att sjunka till "fryspunkten"
Sen tar jobbet ofta längre tid vilket blir en merkostnad när maskinen och föraren kostar pengar.
Visst, det är bara en tanke som nog inte kan förverkligas men lite vettigt är det.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67049 Givet att det ska vara en annan taxa. Ren timtid om det inte är röjt. Så länge entreprenören tar den ekonomiska smällen själv på oröjda bestånd och inte markägaren drabbas så blir det helt naturligt dålig fart på röjningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).