Traktorer och processorer

Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu420ds)

9 inlägg 3452 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu420ds)

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667410 Hei. Har en Valmet 6400. Ved montering av frontmonterad hyd. pump eller front PTO monterar man da på en Annan Typ reimhjul eller skrur man en flans på utanpå org reimhjulet på front av motor. Driver å overvhaler motor å tenkte dette kanskje var lurt å få på nu når jag først driver med motor hvis jeg vil få på hyd pump senere før jag monterar motor inn i traktor kroppen igjen.
Har og iblandet kunne tenkt mig front pto å frontlyft men det blir vel med tanken.. Men hyd.pump hadde varit fint iallefall.

Mulig noen har lagt ut noen Bild etc her men fragår jag så få jag vel sikkert noen råd ell link til dom som har gjort detta før ☺
Hilsen Trond



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667417 Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank
Här finns frontpump monterad som bultas direkt i remskivan

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

Cat554  
#667513 Jeg har gjort medbringer til aksel som drar pumpe, og det har gått fint. Boltet rett i reimskiva. Du skal jo ikke ta ut så voldsomt med krefter. Da ville vel ikke tappen holde.
Laget en skive og sveiset gaffelen til mellomakselen rett på.

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667901 Kom gjerne med lite bilder hvis noen har det. mvh Trond

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668002 Här några bilder på frontpump, kardanen på pumpen som monterad på min 6550 är köpt av Hypro och den flänsen bultas direkt mot remskivan utan extra adapter.
Kardanen på den lösa pumpen har en ”Volvo” fläns och satt på min 805a med en svarvad adapter mot remskivan

Användarvisningsbild

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

hayabusa 08  
#668034 Japp. Är som Gnisten säger, kardanen bultas direkt på remskivan.
Man byter bara ut bultarna mot ngr som är längre.
Några bilder på hur jag gjort.

1600884744_1553291630_pict0043.jpg


1600884754_1553291663_pict0044.jpg


Traktorn är samma model och även kardanen är samma.

Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668189 Takk for flotte bilder. Lite lettere å forstå med Bild også. Vet dere ca pris på den aksel. Kan vel klare å lage noe sjalv og men ibland er det Inte dumt å kjøpa noe nytt også. Da blir det og bra med en gang.

Kjenner igjen Volvo delerna, jobbade Nogre år som Volvo mekaniker å bytte mye mellomaksel knutkors på Volvo 240😎

Ang frontpump kjører dere den innkoblet med hele tiden, tenker man kunne ha hadde en liten clutch /frikoppling når den Inte anvandas. Dette vet dere sikkert bedre enn meg hva som er mest praktisk å best slitasjemessig.

MvhTrond

   TS
Avatar Fallback

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668198 De är de lilla knutkorset, satt iaf på Volvo 140.
Har inte sett nån lämplig koppling till kardan

Användarvisningsbild

Re: Frontmonterad pump evnt front Pto på Valmet 6400(sisu42

ss0803  
#668199 Beror ju på vilken pump du tänker använda Trond.

Med lastkännande system kostar det nästan ingenting att pumpen snurrar med, bara lite friktion.

Med konstantflöde (rundpumpning) däremot drar det ju lite effekt och värmer oljan en del, i det fallet hade möjligen koppling kunnat vara motiverat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).