Avverkning (slutavverkning)

skotarlista

11 inlägg 3283 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotarlista

Sommar  
#667941 Har just fått avräkning från skogsbolag efter en större avverkning. Hur brukar ni göra för att vara säkra, både skotarlista och avräkning från såg? Vet att bolaget inte gärna ville skicka skotarlistan, men gärna avräkningen från sågen.
Tänker i och för sig att den kanske inte säger så mycket. I princip kan man ju ha två skotare på plats. Eller brukar ni ta in faktura för drivningskostnad? Kanske låter det lite åt det paranoida hållet, men har hört för mycket. Nu undrar jag lite hur jag ska få någon form av koll på det hela. Det är en samägd skog där ena parten bor på platsen och äger skogsmaskiner.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: skotarlista

Fredrik Reuter  
#667943 Skördarlistan är viktigare och det är utifrån den du kan bilda dig en bra uppfattning vid jämförelse med ex inmätningssedlarna.

Avatar Fallback

Re: skotarlista

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667968 Är det den totala kostnaden du funderar på eller om något lass försvunnit i hanteringen?

Avatar Fallback

Re: skotarlista

Sommar  
#668114 Jag tänker på att något lass kan försvinna och hur jag kollar detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: skotarlista

Sommar  
#668119
Fredrik Reuter skrev:Skördarlistan är viktigare och det är utifrån den du kan bilda dig en bra uppfattning vid jämförelse med ex inmätningssedlarna.

Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: skotarlista

Sommar  
#669641 När jag frågade efter skördarlista fick jag traktrapport med inmätta volymer. Finns inmätta volymer från skördare i traktrapport, eller handlar det den inmätta volymen från sågen?
Tacksam att Skogsforum finns, skog är en stor värld 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: skotarlista

jannee  
#669643 Skördarlistan och inmätta volymer brukar aldrig stämma överens.
Skördarlistan visar ALLTID mindre volymer, orsaken till detta borde Fredrik förklara
Fredik kom nu bara INTE och säg att det INTE är så för då far du med osanning.
I mitt tycke borde totalsumman i alla fall stämma men under mina sista avverkningar har det skiljt mer än 5 % negativt
för skördaren.
Jag har haft 3 olika entreprenörer med tre olika skördare.
Har dock aldrig sett att någon skördarförare kalibrerat sin dator.

Användarvisningsbild

Re: skotarlista

Vedproducent  
#669649
jannee skrev:Skördarlistan och inmätta volymer brukar aldrig stämma överens.
Skördarlistan visar ALLTID mindre volymer, orsaken till detta borde Fredrik förklara
Fredik kom nu bara INTE och säg att det INTE är så för då far du med osanning.
I mitt tycke borde totalsumman i alla fall stämma men under mina sista avverkningar har det skiljt mer än 5 % negativt
för skördaren.
Jag har haft 3 olika entreprenörer med tre olika skördare.
Har dock aldrig sett att någon skördarförare kalibrerat sin dator.

Det finns allt både och. Men visst jag har sett så många skördarlistor och inmätningar (hundratals) så det är oftare lite för lite volym på skördaren. Jag tror nog man är väldigt rädd för att redovisa en för hög volym så man nog hellre lägger sig ett par procent under när man kalibrerar. Sen är ingen av mätningarna helt exakt vare sig skördarmätningen eller mätningen på industrin.

Användarvisningsbild

Re: skotarlista

Camaro1969  
#669831
jannee skrev:Skördarlistan och inmätta volymer brukar aldrig stämma överens.
Skördarlistan visar ALLTID mindre volymer, orsaken till detta borde Fredrik förklara
Fredik kom nu bara INTE och säg att det INTE är så för då far du med osanning.
I mitt tycke borde totalsumman i alla fall stämma men under mina sista avverkningar har det skiljt mer än 5 % negativt
för skördaren.
Jag har haft 3 olika entreprenörer med tre olika skördare.
Har dock aldrig sett att någon skördarförare kalibrerat sin dator.



hos mig visade skördarlistan för mycket

fick förklaringen att den alltid gjorde det på talltimmer, och det skiljde ca 30%

om man vet det och ska hugga minst 1000m3 borde man ju isåfall hugga mer kan ja tycka..

det va en avverkning med mycket fel i...

Avatar Fallback

Re: skotarlista

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669939 30% låter som ett aprilskämt. 3% kan vara acceptabelt.

Användarvisningsbild

Re: skotarlista

Camaro1969  
#670067 håller med...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).