Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Någon med kompakttraktor och kranvagn?

13 inlägg 3983 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon med kompakttraktor och kranvagn?

mbss  
#667954 Hejsan
Står precis i begrepp att köpa en liten kompakttraktor (Iseki TU2100) att ha framför kranvagnen (XYZ 320)
Är det någon här som har någon liknande uppsättning som kan svara på om traktorns egna hydraulsystem klarar att förse kranen med tillräcklig kraft eller måste man ha en kraftuttagspump?
Säljaren säger att den klarar av kranvagnen men å andra sidan kunde han inte ge några siffror på traktorns hydraulpump..

Vore väldigt tacksam om någon med en liknande uppsättning kunde ge mig en hint om vad jag kan förvänta mig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

svampbob  
#667963 Såg på något forum att den är likvärdig med denna och då har du tillräckligt med hydraulik.
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... e3210.html

Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

axwell  
#668045 Inga större problem, traktorn kommer att kännas överdimensionerad när det gäller förmågan att dra vagnen.

Hydrauliken räcker till ca., (140 ?) bar men lite högre hade gjort att tyngre timmer hade blivit enklare att hantera.
Å andra sidan håller hela vagnen bättre med 140 bar. Flödet är tillräckligt för att köra kranen med nästan tomgångsvarv.

Jag körde under ca. 10 år med en likadan vagn och en något mindre traktor, en Yanmar på 18 hp med 140 bar enl spec. och 10 liter i transmissionen. Iseki brukar ha större volym för hydrauloljan.

Inget att tveka om, löp och köp !

Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

mbss  
#668049 Tackar, skönt att höra. Den var tillräckligt dyr utan att behöva köpa en krsftuttagsdriven hydraulpump också. Ska tömma sparkontot på söndag är tanken. Blev en Iseki med frontlastare med skopa och pall gafflar samt jordfräs. Så nu ska här lekas :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

Fixaren1  
#669210 Hm, att sitta på ratten när man kör kran imponerar inte. Orbitrolen lär gå sönder samt ont i baken.
Ett sånt här ekipage bör ju vara mycket bättre än ATV i skogen på många sätt.
Jag kör själv woodtiger och tidigare traktor med patukärra. Givetvis skogsutrustad med vändbar förarplats. Jag provade att köra traktorgrävare utan att vända stolen, sittandes på knä. Grävningen blev skit. Min analys är att ska man köra spakar med bra flyt måste man ha ryggstöd.
Kan det vara bättre att stå på backen jämte maskinen när det handlar om kompakttraktor/ATV? Bättre ergonomi men man ser inte så bra på andra sidan vagnen. Inget ryggstöd då heller visserligen men man kanske kan göra ett armstöd som förbättrar det hela. Bara lite reflektioner.

Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

axwell  
#669220
Fixaren1 skrev:Kan det vara bättre att stå på backen jämte maskinen när det handlar om kompakttraktor/ATV? Bättre ergonomi men man ser inte så bra på andra sidan vagnen. Inget ryggstöd då heller visserligen men man kanske kan göra ett armstöd som förbättrar det hela. Bara lite reflektione


Det ena utesluter inte det andra, använder omväxlande körning från hytt, när vädret så kräver, eller stående på den plana bakvikten med ryggen mot bakrutan.
Att stå där ger mig bättre överblick, speciellt vid lossning på avlägg när travarna börjar få lite höjd.

Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

mbss  
#669405
1601235385_img_20200927_132046.jpg
Nu är den inhandlad iaf. Blev inte en 1900,blev en Iseki TF193 istället efter ett snabbt om-beslut igår kväll. Den hade servotyrning vilket kändes skönt. Bara att fixa lite hydrauluttag bak på nu så ska jag ut och provköra. Det jag känt hittills är att det är en helt otrolig svängradie på den. Går ju nästan att svänga så ena bakdäcket står stilla :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

axwell  
#669493 Grattis till en fin traktor, såg att det fanns en till salu hos Erik i norra Halland.

Beträffande "Svängradie", hade 2016 en diskussion med @Hema.

"Notarius" var hem till mig och kontrollmätte.
#399232
svampbob - tis 12 jul 2016, 22:21
Uppmätt till 3,55 i ytterdiameter.
1468354796272.jpg




Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ? #399242
axwell Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! - Timrå - tis 12 jul 2016, 22:53

svampbob skrev:

Klarar inte av att länka till tråden som heter: (det med fet stil)

Användarvisningsbild

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

svampbob  
#669502
axwell skrev:Grattis till en fin traktor, såg att det fanns en till salu hos Erik i norra Halland.

Beträffande "Svängradie", hade 2016 en diskussion med @Hema.

"Notarius" var hem till mig och kontrollmätte.
#399232
svampbob - tis 12 jul 2016, 22:21
Uppmätt till 3,55 i ytterdiameter.
1468354796272.jpg

Oj ibland går tiden snabbt. Nu drygt fyra år sedan.



Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ? #399242
axwell Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! - Timrå - tis 12 jul 2016, 22:53

svampbob skrev:

Klarar inte av att länka till tråden som heter: (det med fet stil)

Användarvisningsbild

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

halvproffs  
#669520 Om du trycker på fyrkant och siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

axwell  
#669531
halvproffs skrev:Om du trycker på fyrkant och siffrorna.


OK, och sen vidare......................?

Användarvisningsbild

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

halvproffs  
#669539 Slog stopp där märkte jag.

Användarvisningsbild

Re: Någon med kompakttraktor och kranvagn?

ss0803  
#669566 skogsforum.se

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).