Traktorer och processorer

Valtra N103

23 inlĂ€gg 7195 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Valtra N103

KallkĂ€llene  
#667775 Hej
Jag har en Valtra N103 -13 🚜 som fĂ„r upp en röd varningslampa med symbolen (utropstecken med en utblĂ„s symbol) och denna ska enligt lantmĂ€nnen maskin endast komma upp pĂ„ en traktor med AD-Blue som har nĂ„got fel i systemet, och AD-Blue har inte jag, dom har Ă€ven tittat sĂ„ egr röret Ă€r helt för det hade dom haft problem med pĂ„ flera, vĂ€ldigt knapphĂ€ndig information har jag fĂ„tt. NĂ„gon som har varit med om nĂ„got liknande eller hört nĂ„got ?
đŸ€” đŸŒČ nĂ„n som kan och Ă€r mer teknisk Ă€n mig fĂ„r gĂ€rna flytta inlĂ€gget till nĂ„n annan trĂ„d om det Ă€r det som Ă€r rĂ€tt



   TS
LantmÀnnen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#667781 Drar den kylarvatten?
Är den slö?
Ryker den mer Àn vanligt?

Avatar Fallback

Re: Valtra N103

alias  
#667800 Kanske ett lÄngskott, men du har inte fuktproblem med elen?

Var med om att en lampa pĂ„ instrumentbrĂ€dan helt plötsligt började lysa pĂ„ farsans Skoda Pickup nĂ€r det spöregnade ute. Funderade pĂ„ vad den betydde och slog upp symbolen i instruktionsboken (tror att symbolen var för dimljus eller vĂ€rmeslingor i bakrutan - ingetdera fanns pĂ„ bilen). Öppnade luckan till sĂ€kringshĂ„llaren och dĂ„ rann det ut vatten dĂ€rifrĂ„n. NĂ€r bilen fĂ„tt torka upp försvann problemet.

Har Àven fÄtt felmeddelande pÄ backsensorerna pÄ min V50 nÀr det varit blött/fuktigt under en lÀngre period. Felmeddelandet försvann under sommaren 2018 (det enda positiva med den vÀderleken).

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#667815
vinterrojarn skrev:Drar den kylarvatten?
Är den slö?
Ryker den mer Àn vanligt?


Den blir lite ovillig att varva ibland, tar lÀngre tid för den att stiga i varv, drar inte vatten och rycker inte mer Àn vanligt

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#667816
alias skrev:Kanske ett lÄngskott, men du har inte fuktproblem med elen?

Var med om att en lampa pĂ„ instrumentbrĂ€dan helt plötsligt började lysa pĂ„ farsans Skoda Pickup nĂ€r det spöregnade ute. Funderade pĂ„ vad den betydde och slog upp symbolen i instruktionsboken (tror att symbolen var för dimljus eller vĂ€rmeslingor i bakrutan - ingetdera fanns pĂ„ bilen). Öppnade luckan till sĂ€kringshĂ„llaren och dĂ„ rann det ut vatten dĂ€rifrĂ„n. NĂ€r bilen fĂ„tt torka upp försvann problemet.

Har Àven fÄtt felmeddelande pÄ backsensorerna pÄ min V50 nÀr det varit blött/fuktigt under en lÀngre period. Felmeddelandet försvann under sommaren 2018 (det enda positiva med den vÀderleken).

MVH
Alias


Inga problem med fukt, den stÄr torrt inomhus jÀmt, har Àven bytt dieselfilter pÄ den om det skulle ha vore vatten i brÀnslet

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#667822
KallkÀllene skrev:
vinterrojarn skrev:Drar den kylarvatten?
Är den slö?
Ryker den mer Àn vanligt?


Den blir lite ovillig att varva ibland, tar lÀngre tid för den att stiga i varv, drar inte vatten och rycker inte mer Àn vanligt


LÄter mer som om du har problem med regeneringen. Möjligt att det Àr en givare som spökar.

Hade det varit SjÀlva Egr ventilen sÄ hade motorn börjat förbruka vatten..
Och skickat ut detta i förbrÀnningen.

Provat att lyfta av minuspolen pÄ batteriet i ca 30 min?
DÄ kanske felkoden försvinner...

AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

Bert1  
#667824 Kör du med den hela tiden eller den stÄr mycket?
TÀnker att det inte Àr fullt batteri trots den startar som den skall

Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#667827 TÀnker du om ampere Àr lÄg?
đŸ€” đŸ€”
Ja dagens datorer Àr kÀnsliga för om batteriet inte Àr i skick..
Men det borde vÀl mekanikern ha tÀnkt pÄ nÀr de kollade traktorn..

Vad sa de om turbotrycket?
Ingen givare som gav felkod dÀr?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#667915
Bert1 skrev:Kör du med den hela tiden eller den stÄr mycket?
TÀnker att det inte Àr fullt batteri trots den startar som den skall


Den Àr igÄng ca 4-5 dagar i veckan sÄ batteriet Àr i god kondition

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#667918
vinterrojarn skrev:TÀnker du om ampere Àr lÄg?
đŸ€” đŸ€”
Ja dagens datorer Àr kÀnsliga för om batteriet inte Àr i skick..
Men det borde vÀl mekanikern ha tÀnkt pÄ nÀr de kollade traktorn..

Vad sa de om turbotrycket?
Ingen givare som gav felkod dÀr?


Turbotrycket Àr bra sÀger dom, och jag kan pröva ta av batteripolen men det rÀcker att jag stÀnger av traktorn Ä bryter strömmen med huvudströmbrytaren inne i hytten sÄ Àr felkoden borta men kommer tillbaka inom nÄgra minuter och uppemot en halvtimme

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#667924 DĂ„ blir det mera fundering....

Inget annat som har uppkommit samtidigt eller före?

Om du inte har ad blue men systemet varnar för detta sÄ Àr nÄgot galet....
AD blue har med avgasreningen att göra sÄ man skulle kunna misstÀnka partikelfilter...
Eller egr ventil men vid egr ventil sÄ bör Àven vÀtska försvinna...
đŸ€”

Den har inte verkat törstig?
Och oljan Àr ren och fin?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#668001 Oljan Ă€r fin Ă„ drar inte mer Ă€n vanligt, enda som mĂ€rks Ă€r att den Ă€r lite lĂ„ngsam att öka i varv nĂ€r lampan lyser, stĂ€nger jag av Ă„ vĂ€ntar nĂ„gra minuter sĂ„ Ă€r problemet borta Ă„ sen sĂ„ plötsligt kommer det tillbaka, jag ska bli uppringd av en Valtra ”expert” frĂ„n SkĂ„ne i morgon sĂ€ger dom

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#668008 LÄter fortfarande som nÀr den ska till och rengöra partikelfiltret...
Hela regenereringsprocessen...
Tillförsel av ad blue vid förbrÀnningen, och sedan rengöring av filter...

Dock sÄ hade du inte ad blue men det kan vara samma data... Som nu valt att haka upp sig...

Kan vara dÄlig jord som ge konstigheter...
VĂ€rt att kolla..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Valtra N103

KallkĂ€llene  
#668186 Just det som Àr problemet, allt pÄminner om AD-blue problem och avgasrenigering, jorden och allt runt sÀkringshpllaren Àr redan kontrollerat av lantmÀnnen, vÀntar fortfarande pÄ experten som ska ringa

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N103

Avslutat-02  
#668187 Vad sa lantmÀnnen om tÀndningslÄset?
Var vanligt fel pÄ dessa.. Kommer jag ihÄg..
MÄnga mystiska problem som kommit upp pga tÀndningslÄset.....

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).