Motorsåg och handhållet

Stihl 500i Något att ha?

45 inlägg 12468 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#665010 Är väl isåfall min 560 som nu står i delar eller min 390 🙂

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Björn T  
#665023 Hva 390 den ska du vara rädd om. 300 serien är ju den sista serien hva tillverkade innan det började spåra ur. Och 560 är ju en bra såg om man inte får ett måndagsexemplar.

Hade jag varit i dina kläder så hade jag köpt en 500i och 390 som reserv såg för stora träd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#665383 Lite så jag tänker! Har fortfarande flera andra sågar för mindre uppdrag som tex 550

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#665391 Sammanfattning för den som är intresserad:
Väldigt imponerad av sågen, har nu sedan i torsdags fällt runt 70 träd med sågen och den har inte gjort mig besviken någon gång. Och jag har kikat lite snabbt under toppkåpan och även fast att det har varit en hel del torrgranar samt stora gårdstallar med tjock bark så tycker jag att den inte har varit allt för skitig i luftfiltret. Den enda negativa jag har att anmärka på är bränsleförbrukningen. Men som jag förstått är det något som går ner med tiden då sågen vänjer in sig med användaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665421 Kör du nåt med andra 80cc såg o jämför förbrukningen?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#665429 Icke! Dock så tycker jag att jag har märkt lite skillnad nu dom senaste dagarna kontra dom första dagarna i bränsleförbrukningen. Men jag gissar på att det har att göra med att sågen ställer in sig eftersom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

TrioBrake  
#665722 Och där blev det affär på sågen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Erre  
#665731 Visste väl det. 😏

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Fredrik Reuter  
#665752 Grattis!

När vi testade MS500i så sade Lars-Erik att man troligtvis måste räkna med produktionsökningen i ekvationen med bränsleåtgång.

I m2 sågade snit per tidsenhet så kändes därför sågen inte så törstig. Har du en känsla på detta?

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Williamm  
#665799 Jag hoppades det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665812 Så är det med större såg. De har mer att ge. Detta är ju en 79,2cc stor såg så det lär ju hända nåt oavsett... Skulle vara kul o se hur den går mot andra såg runt 80cc.
Kvista gran kanske inte ger nån fördel förren det blir grovt.
Kapa med större såg är mer bränsle effektivt. Ännu mer ju grövre det är.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667764 Jag har kört 500i ca ett år. Jag är mycket nöjd. Först hade jag Stihl 441 (70cc), bytte upp mig till 661 (90cc). 661:an tyckte jag var lite tung och bla därför bytte jag till 500:an.
Jag har bara gott att säga om den sågen. Rapp, stark, lättstartad. Kanske den bästa sågen jag testat.
Jag har nu 18” svärd på den men kommer byta till 20”. När jag fäller riktigt grovt byter jag till mitt 36” svärd och det är inga problem.

Här är en film där jag testar den.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 500i Något att ha?

Williamm  
#667869
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har kört 500i ca ett år. Jag är mycket nöjd. Först hade jag Stihl 441 (70cc), bytte upp mig till 661 (90cc). 661:an tyckte jag var lite tung och bla därför bytte jag till 500:an.
Jag har bara gott att säga om den sågen. Rapp, stark, lättstartad. Kanske den bästa sågen jag testat.
Jag har nu 18” svärd på den men kommer byta till 20”. När jag fäller riktigt grovt byter jag till mitt 36” svärd och det är inga problem.

Här är en film där jag testar den.

Vad har det för fördel att ha 325-kedja på 80cc såg?

Avatar Fallback

Re: Stihl 500i Något att ha?

Avslutat-02  
#667872 Annat än att delningen är smalare, och att grejerna är lättare... Ingen..
3/8 brukar bli vassare och har mera styvhet, tål mer stryk...

Avatar Fallback

Re: Stihl 500i Något att ha?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667936 Men trur ein sage lika fort med ei 22 bpx som stihl si 3/8 RS kjeda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).