Uppvärmning

Pendlande laddomat

15 inlägg 10741 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492869 Hej.
Min laddomat har börjat uppföra sig konstigt.

Calmarpannan v33
Laddomat 21
3x750 L accumulatortankar
300 L expansionskärl

Panntemperaturen har alltid legat på 95 grader men senaste tiden ökat till 98 grader
med resultatet att fläkten stannar pga för hög temperatur.
Har nu bytt från 78 graders termostat till 72 graders i laddomaten och panntemperaturen har
sänkts till 80 grader.
Problemet är att temperaturen in i botten på pannan pendlar mellan 55-70 grader med ett par minuters mellanrum
och temperatur ut ur pannan pendlar mellan 70-80 grader. Detta sker under hela eldningen.
Innan låg temperaturen stadigt med en differens på ca 14 graders skilldnad när pannan gick för fullt.
Laddningen till tankarna fungerar som den ska men undrar varför laddomaten beter sig så?
Är det normalt eller vad kan orsaka detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pendlande laddomat

Tjita1  
#492887 Hur låter pumpen? Det enda som kan orsaka detta är ett varierande flöde, antingen genom luft eller genom att pumpen håller på att ge sig. Eller ja, om termostaten hade nåt skumt för sig skulle det kanske kunna påverka också, men det är väl rätt osannolikt med tanke på att du har bytt termostatkropp. Nä, lyssna på pumpen och hör om den håller jämt varvtal. Kan tänka mig att man på en pump med våtmotor kanske inte nödvändigtvis hör om ett lager nyper, alla ljud och rörelser blir ju liksom dämpade. Du kan ju också ta ur pumphalvan och känna om det känns lätt och inte glappar radiellt, samt om pumphjulet ser helt ut. Glöm inte att stänga alla tre ventilerna först bara, jag vet genom erfarenhet att om man bara stänger två får man snabbt reda på att pannvatten är precis lika blött som annat vatten... Den otäta backventilen blev iallafall grundligt renspolad.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Robertberg  
#492916 Googlar du på laddomat 21 så hittar du en pdf med bruksanvisning.
Den är ganska nyttig att läsa igenom om du inte redan gjort det.
Är termostaten i skick så att den fungerar som den ska?

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492927 Har lyssnat på pumpen med mejsel i örat och den verkar hålla jämnt varv.
Dock hörs ett tickande ljud i den ibland.
Får lossa den vid tillfälle och känna om den är glapp.
Tycker inte den borde vara slut efter bara 5 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Larsi  
#492932 Jag hade samma symptom på min och det var pumpen som var kass
Pumphjulet hade lossnat så det snurrade lite som det ville

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Robertberg  
#492964 Ja har pumphjulet lossnat så borde det bli som vid Strömavbrott enligt manualen, och tankarnas vatten går direkt in i pannan utan att blandas. Då sjunker panntemperaturen.

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493019 Lossade pumpen i eftermiddags. Snurrar lätt och inget överdrivet axiellt glapp.
Såg fin ut. Satt lite skräp i pumphjulet annars inga konstigheter.
Laddomaten fortsätter pendla som innan.

Däremot upptäckte jag att expansionskärlet har vatten i sig.
Kommer vatten ur luftventilen i botten.

Kan det vara expansionskärlet som påverkar laddomaten?

Har inte märkt några tryckförändringar i systemet och har inte behövt fylla på med vatten heller.

Trycket ligger mellan 0.7 bar - 1 bar och expansionskärlet är förtryckt med 0.5 bar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pendlande laddomat

Tjita1  
#493032 Näe, det är nog mest troligt kondens, om inte det är stora mängder vatten. I vilket fall som helst ska det inte påverka, åtminstone inte förrän det är så fullt med vatten att det inte finns något expansionsutrymme kvar.

Min laddomat är från 99 med originalpump, knarrar och låter gör den men har trots det inga större problem att hålla jämn temp.

Förresten blir pannan ordentligt kall när du inte eldar? Tänker om backventilen fastnat i öppet läge så lär ju flödet och därmed temperaturerna bli lite skumma. Men det märks tydligt, jag hade en rostflaga i min och trots det lilla glappet höll pannan konstant samma temp som acktankarna när jag inte eldade.

Om pumpen inte driver alls skulle ju allt vatten komma från botten på tankarna, så då skulle pannreturen och tankreturen hålla samma temp (30˚ i exemplet).

Användarvisningsbild

Re: Pendlande laddomat

Tjita1  
#493035 Fast vänta nu, om panntempen ökar men pannreturen minskar.. Det är inte logiskt alls. Inget händelseförlopp jag kan tänka ut borde kunna orsaka det. Eller jo, iofs, om pumptrycket minskar så mycket att backventilen öppnar, då stiger ju panntempen från den sämre cirkulationen, men pannreturen ajunker eftersom det börjar halka in lite kallvatten i botten genom backventilen. Ja, det är nog det enda upptänkliga. Kolla, som nån sa, att pumphjulet verkligen sitter fast i motoraxln. Du borde kunna hålla fast motoraxeln med en skruvmejsel eller insexnyckel (varierar) under luftskruven..

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Sture Andersson  
#493039 I det huset jag bor i har jag en laddomat21 ,den funkar perfekt .Men i ett hus jag hyr ut sitter den en ventil som heter termovar som baxi har skickat med den pannan .Den pendlar presis som du säger ,jag har bytt både backventil och termostat utan att det hjälper ,vatten in i pannan pendlar mellan 50-80.

Användarvisningsbild

Re: Pendlande laddomat

Fredrik Reuter  
#493040 Hej,
Trasigt slutet expansionskärl kan ge många konstiga fel. Det gjorde det i alla fall när mitt första kärl gick sönder. Jag tror det vandrar luftbubblor på lite olika ställen efter kärlet släpper ut luft i systemet. Kommer det till laddomatens pump blir det knas!

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493048 Pumphjulet sitter ordentligt fast på axeln och backventilen är grundligt rengjord.

Panntemperaturen sjunker allt eftersom fyren brunnit ut.
Ska kolla hur mycket den sjunker efter avslutad eldning.

Ett mysterium. Kanske ska elda nån vecka utan att öppna systemet ifall det är så enkelt
att det är luft som ställer till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493061 Och om det är expansionskärlet som läcker lär det väl visa sig med tiden.

Annars fungerar ju systemet klockrent. Kanske man inte ska leta problem så länge
man lägger ved i pannan och huset blir varmt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pendlande laddomat

jo.olsson  
#666791 Lyckades du lösa detta? Jag har samma problem.

Avatar Fallback

Re: Pendlande laddomat

Buster 400  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667686 Hej.

Kan nog varit luft som ställde till det iaf. Jag fyllde upp systemet med mer vatten och släppte lite på trycket i i expansionskärlet. Sen stabiliserade sig temperaturen efter någon veckas eldande och luftande.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).