Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761374 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

enbhen  
#667615
Slurfi skrev:
1600670761_sept2020workbench.jpg

Byggde ett enklare bord för kapsågen och ett matarbord till den i rätt höjd.
Nu håller jag på att bygga en dörr till ett uthus på det bordet och jodå, det är enklare än
att krypa i gruset eller vingla på bockar när man ska snickra nåt.


Det kan jag tänka mig, har haft planer på ett liknande bord ett bra tag, men det ska bli av också🤪

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

tallen100  
#667616
enbhen skrev:
Slurfi skrev:
1600670761_sept2020workbench.jpg

Byggde ett enklare bord för kapsågen och ett matarbord till den i rätt höjd.
Nu håller jag på att bygga en dörr till ett uthus på det bordet och jodå, det är enklare än
att krypa i gruset eller vingla på bockar när man ska snickra nåt.


Det kan jag tänka mig, har haft planer på ett liknande bord ett bra tag, men det ska bli av också🤪

Bäst kan vara att bara spika en dag 😉

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

hlb  
#667683 Byggde en fiskeflotte till barnbarnet (13 år) av barkborrevirke. Två pontoner ca 3m med överbyggnad mellan, Elmotor i fronten från Biltema (radiostyrd). Bredd 2.5 m så att man kan transportera på vagn. Väldigt praktisk att kasta från, men även att ta upp nät utan någon som ror. Trätjära som ytbehandling. Får se hur länge den håller, men vi hade i alla fall kul när vi byggde den. 2 x 12 st 20-liters flytenheter i kraftig svart plast, som alltid finns på en skogsfastighet.
Vad lärde man sig? Bra konstruktion, men kunde varit något längre. (2 x 15 flytelement).
Skepparen ensam på provtur.
Med två personer ombord. Kolla den smidiga radiostyrningen,

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#667711 Helt suveränt. Vilken jättefin flotte. Blir ganska avundsjuk på skepparen. Han verkar ha full kontroll. Tycker han borde tillkallas Kapten.👍

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Piraboin  
#667719 Ett stadigt arbetsbord som ska stå utomhus för allt från svetsning till skruvas med röjsåg m.m
Ska bara skruva fast skivan när jag har passande skruvar

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#669247 I dag i regnet blev det städning. Speciellt verkstan och i ladugården. Samtidigt som tankarna går på vad ska man nu bygga färdigt? Trädkojan? Eller gjuta betong platta i carporten (maskinhall) ?
Björken blåste av för tre år sedan. Hade mycket virke och fönster som bara låg. Då väckte barna, frun tanke om en trädkoja på gården.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#669259 Oj. Tog fel bild på trädkojan.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669408 Skön känsla när plåten är monterad. 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Suneland  
#669415
Mikael skrev:Skön känsla när plåten är monterad. 😀
1601236703_nybygge_plat.jpg



Mycket vackert! Precis vad jag önskar mig i julklapp 😀

Meeen jag ska iallafall köra fram några lass timmer som jag eventuellt ska såga till våren med sågen jag eventuellt ska köpa 🤣 Såå blir bara stabbarna stora nog kan det nog bli en saftig byggnad inom några år 🙃

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Värmlänning  
#669417
Mikael skrev:Skön känsla när plåten är monterad. 😀
1601236703_nybygge_plat.jpg

Berätta mer! Mått på bygget och på respektive fack? Budget?
Mer bilder 😀

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669436
Värmlänning skrev:
Mikael skrev:Skön känsla när plåten är monterad. 😀
1601236703_nybygge_plat.jpg

Berätta mer! Mått på bygget och på respektive fack? Budget?
Mer bilder 😀

Mått invändigt 6x14 meter byggt med 95% granbarkborrevirke.
Största kostnaden var plåten men det var kusinen som beställde den så jag vet inte priset, resten är det inte mycket pengar i utan mest egen arbetstid 😀 .

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669996
Enkel fals med dekorspår

Provar dörren

Kommit en bit på dörren, kul att fälla, såga, hyvla och snickra med eget.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Boman  
#671625 Har kommit över en gammalt hästsläp som är i väldigt dåligt skick. Nu så har det vuxit fram en idé om att det skulle funka som en åtelkoja. Nytt golv isolering på väggarna och skjutglug. Men det var mer jobb än vad ja trodde!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#671636
Boman skrev:Har kommit över en gammalt hästsläp som är i väldigt dåligt skick. Nu så har det vuxit fram en idé om att det skulle funka som en åtelkoja. Nytt golv isolering på väggarna och skjutglug. Men det var mer jobb än vad ja trodde!

Nu har ju hela din familj kvalificerat er som mycket duktiga. Visst man ser att det är mycket jobb. Men jag är säker på att i slutänden kommer det bilder. På ett otroligt fint bygge. Som min vän brukar säga till mig. Kämpa på.😊

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Boman  
#671774 Klippte till en plåt och limmade fast som botten ikväll så nu är det på gång!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).