Avverkning (slutavverkning)

FSC-standard eller PEFC-standard?

18 inlägg 7512 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667666
nilsszzon skrev:
jannee skrev:Min uppfattning är att man ej störs av en certifiering, kostnaden för en certifiering får man på sikt igen genom att man får något bättre betalt för virket.
Självklart finns det vissa regler man bör följa när man är certifierad, dessa är lätta och ganska självklara att följa om man är mån om sin skog.
Jag tror att certifieringen endast varar i 10 år om man senare vill göra något annat dumt radikalt, kanske jag i detta har helt fel men???.



jag tyckte jag läste att certifieringen varade i 5 år minst sen kan man gå ur , sen pratade jag med en inköpare som sa att certifieringen var på 15år

det jag hittat är att om man kraftigt missköter sig så riskeras man att bli av med certifieringen , inget snack om att återbetala eller på ngt vis få böter

jag ville ha lite mer info från en inköpare gällande vad jag kan satsa på i min skog för att kunna svara på ev frågor av ngn inspektör men fick svaret att de som inköpare gjorde ett inskick till cert.enheten och det räckte. jag blev lite missnöjd med den responsen

behöver man grön skogsbruksplan även för fastigheter under 20ha? skogsbruksplanen är väl undantagen dessa annars? ( man kan dokumentera själv )

kul om ngn är insatt i detta som kan säga med säkerhet

Utgår från att du menar med planen som certifierad.
Och då finns inget krav på plan på fastigheter under 20 ha. Det måste dock göras en naturvärdes bedömning på den ytan man ska göra en åtgärd med virkesuttag på. Detta kravet finns även på egendomar över 1000 ha men där behövs även en grön plan. Detta kravet för att många planer skrivs fram år för år. Vet inte om att det finns en tidsgräns hur länge man måste vara certifierad. Men att om man avslutar kan man inte bli det igen under samma paraply.
Vid allvarlig avvikelse har man tre månader på sig att rätta till felen annars blir man utesluten. Inga återbetalning av utbetalat certifierings premie krävs.
Många mindre paraplyer tar dock betalt för att vara certifierad.
Den nya fsc standarden har ännu ingen slimf standard. Den börjas förhandlas när den nya standarden börjat gälla.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

rejser  
#667671 Vet inte hur det är för andra, men här nere så köper många inte virke som inte är dubbelcertade då dom har det svårt att sälja vidare.
Sedan så är ju certifieringen till med tankar för en hållbarare framtid miljömässigt som man kanske vill vara med att ta en del av snarare än att bara tänka på att undvika prisavdraget för sina kubik.

Det är lite mer jobb med att hålla en certifiering. Du måste hålla koll och dokumentera alla händelser, vilka som utför, deras certifierings-nummer osv. Detta ska kunna presenteras vid en revision (vi har dock aldrig råkat ut för det).
Låter du en större aktör sköta det. T.ex. Södra i södra sverige så sköter dom allt, dock måste du skicka in allt som inte södra sköter så att dom kan dokumentera det.
Gör man inte detta är man i teorin inte längre certifierad.
Sedan måste allt arbete du själv utför vara gjort enligt fsc och pefc-kraven. Så även om du inte innehar en certifiering själv så måste du inneha kunskapen.

T.ex. hur du får lägga det du röjer, höjd på det du röjer som ligger, välanvända djurstigar och liknande.

Avatar Fallback

Re: FSC-standard eller PEFC-standard?

nilsszzon  
#667689 tack för era bra svar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).