Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

39 inlägg 12575 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667633 När jag räknar på stormskador är det avbrutna träd jag går på. Är det mer än 20% är det stora skador typ Gudrun/Per. Här verkar det vara utsatta kanter och träd i växt/uppvattnadde.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

terva  
#667637 Har inte hört nåt ännu på hur mycket som kan ligga. Verkar som det som har varit närmast kusten är hårdast drabbad. Går man in bara ca 10km så är det betydligt mindre stormfällda. Gissar att för mig så ligger det nog 350-450kubik

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667638
terva skrev:Har inte hört nåt ännu på hur mycket som kan ligga. Verkar som det som har varit närmast kusten är hårdast drabbad. Går man in bara ca 10km så är det betydligt mindre stormfällda. Gissar att för mig så ligger det nog 350-450kubik

På hur mycket areal? I Götaland brukar vi prata om m/3/ha. Gudrun gav ca 60 i storm skador över västra Kronoberg. Per var 20% av Gudrun

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

terva  
#667650 Beror på om man ser på alla skiften eller på de som har skador som är värt att städa upp. Det värst drabbade skiftet är på ca18ha. Gallrade där ganska mycket senaste vinter. Han inte gå igen allt som var planerat så tänkt fortsätta där i vinter(ca2-3ha) Gissar att där ligger det nåt mellan 100-200 kubik. Var bara dit efter stormen för att se var det var för skador och få sig en uppfattning var man ska börja. Alla figurer på skiftet är ju inte så mycket stormskadat men gissar att det mesta virket ligger på ca 3-4ha. Kommer att plantera upp en liten yta mot granskiftet som blev förnyelseaverkat för bara en vecka sen. Den kanten fick ta den störta smällen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

terva  
#667652 Såg en uppskatning att Aila ska ha fällt mellan 0,4-0,7 miljon kubik här i landet

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667662
terva skrev:Såg en uppskatning att Aila ska ha fällt mellan 0,4-0,7 miljon kubik här i landet

Då har det tagit rätt bra. Tråkigt när vinden kommer så tidigt på året.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

HannuRöj  
#669604 😀I dag var jag i en sommarstuga och började med vindfällen.
Stormen hade fälld två tallar mot stugan, men byggnaden skadade inte alls👍.
Klättrade först på taget och kvistade och kapade topparna försiktigt och lyft stammarna tillbaks på rötterna.
Riset hann jag bära vid vägen i dag med.
Nästa gång ska jag fälla stammarna med hjälp av sonen. De inte är grova, men lutar fortfarande mot stugan. Vi måste bära allt bort, så vi tänkte kapa stammarna direkt till vedlängden.
En tvåtoppig björk ska fällas med, men den ligger vid vägen och går att lasta okvistad. Tror det ska bli inga större svårigheter med den. Björkarna brukar dock vara lite grusiga nära vägen.
Vägen är, som vanligt, väldig smal och ingen vändplats finns i närheten. Det ska bli lite att baka med Ursus och dumpervagn.

🍁Lungt och vackert var där i stranden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#671577 Här knallar vi på. Mer än hälften av våra ungefär 100 fällda träd på 4,5 hektar är kvistade och kapade.
Ryggen har faktiskt blivit så pass bra nu att jag kan kvista nästan hälften av det jag kvistar med motorsåg. Stammar som ligger lågt eller högt kvistar jag fortfarande med yxa för jag klarar inte att hålla i motorsågen på alla höjder.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

HannuRöj  
#671601 😀 Sakta men säkert, Torleif! Entlig dina bilderna ligger stammarna lite tvärskors.

Som värsta med dålig rygg är att något som borde vara lätt och enkelt går inte att göra 😞 . Att det bara går inte..
Men då är det väldig fin känsla man har lyckat göra något i allafall och ser resultaten.

😉 Det är inte fel att kvista med yxa även med en bra kropp, det faktiskt är inte så ineffektivt som det låter..

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#671729 Som bäst har jag kvistat en och en halv fullstor stockgran eller tre klenstocksgranar i timmen med yxa. Den sortens arbetstakt går naturligtvis att hålla högst en eller två timmar i gången men eftersom skiftet är på mindre än 10 minuters cykelavstånd så går det att ta korta pass när jag än har någon timme över.

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671824 Lite speciell avverkning

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Avslutat-02  
#671826 Camping?

Vem får stå för den här notan?
Ägarna till vagnarna eller skogsägaren?

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671844 Ägarna till vagnarna betalar,är på stadens område och separata arrendeavtal med resp. vagnägare,är lite upprörda känslor där nu.....

Avatar Fallback

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

Torleif  
#672087 Ser ut att vara vid Fäboda. Där måste det ha blåst rejält med den vindriktningen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Aila 16.-17.9. 2020.

HannuRöj  
#673966 Det var vindfäll avverkning i dag. Mest träden har dock fälld innan Aila.

Jag har varit här och röjat före gallring i -18 höstvintern. I grannfastighet finns nu en ny fröträd ställning och denna smala figur mellan den och åkern har blivit blåst ner i ganska totalt.
Mycket barkborregranar finns med. Tänkte att det vore bäst att fälla några granar som fångstvirke på våren. Jag tror de som är kvar ska ner i allafall..

Blev rejält med energivirke av torrgranar och kunden ska få även lite inkommster efter arbetskostnaden.
Jag vet inte ännu vem som ska skota, men har en aning om det.. 😉 🚜

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).