Motorsåg och handhållet

Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

98 inlägg 16806 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667504 Skördaren tar alltså 10 liter per 1000 m3. Huggaren tar kanske en liter per 10 m3. I första skedet ser det ut som att huggaren tar 10 gånger så mycket. Men om vi säger att huggaren också kapar 10% av tiden och gör annat med sågen dessemellan så tar de precis lika mycket.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667515 Kollade snabbt HVA 346/353 manual som säger 5-12 ml/minut. Om man antar 10 ml/min och en liter per 10 m3 betyder det att det tar 100 minuters effektivt sågande att få till 10 m3 på säg 5-6 tankar bensin (vilket kanske är 4 fulla tankar olja vilket är ungefär en liter). Det beror nog väldigt mycket hur många och stora kvistar det är på träden eftersom kvistningen kanske drar mer olja än kapningarna. En norrländsk och en västsvensk gran skiljer sig nog en hel del i förbrukning 😀

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667522 Detta blev ändå ganska intressant.

Tittar man på en Husqvarna 562 XP så kan den justeras mellan 6 - 15 ml/min på oljepumpen. Gissar att man kan behöva max vid max svärdslängd (28"). Men diskussionen började med batterisågen 540i XP och den har ett spann mellan 9 -19 ml/min. Max svärdslängd är 16" på denna.

Behövs det mer olja vid mindre spårvidd tro?

Det börjar ju faktiskt närma sig bränsleförbrukningen, en Husqvarna 562 XP ligger på en max förbrukning på 20 ml/min (om jag nu räknat rätt).

Här har vi räknat pris på alkylat i alla år, kanske är det pris på kedjeolja vi skulle kolla närmare på. Literpriset på kedjeolja gissar jag kan vara det dubbla mot alkylat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

totte  
#667523
Fredrik Reuter skrev:Literpriset på kedjeolja gissar jag kan vara det dubbla mot alkylat?


Inte om man kör med det mest miljövänliga, ren fin rapsolja från närmaste livsmedelsbutik. Kostar ca hälften av alkylat.

All annan bio-olja är svindleri.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667524
Fredrik Reuter skrev:Det börjar ju faktiskt närma sig bränsleförbrukningen, en Husqvarna 562 XP ligger på en max förbrukning på 20 ml/min (om jag nu räknat rätt).

Här har vi räknat pris på alkylat i alla år, kanske är det pris på kedjeolja vi skulle kolla närmare på. Literpriset på kedjeolja gissar jag kan vara det dubbla mot alkylat?

Oljetanken i en såg är ju ungefär hälften så stor som bensintanken och blir i stort sett aldrig tom innan bensintanken, så oljeförbrukningen borde vara mindre än hälften av bensinförbrukningen. Dessutom har väl de flesta moderna sågar en kopplingsdriven pump som inte pumpar alls på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667530 Priset på oljan är en sak. Antal drev/svärd o kedjor/år är en annan.

Skärpa, kedjehastighet, träds egenskaper är inte att brtse ifrån.

Många vet inte hur det ska smörjas utan kör för snålt. Det ger överdrivet slitage

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667532
Fredrik Reuter skrev:Detta blev ändå ganska intressant.

Tittar man på en Husqvarna 562 XP så kan den justeras mellan 6 - 15 ml/min på oljepumpen. Gissar att man kan behöva max vid max svärdslängd (28"). Men diskussionen började med batterisågen 540i XP och den har ett spann mellan 9 -19 ml/min. Max svärdslängd är 16" på denna.

Det går ca 2/5 olja/liter bensin. Inte ens hälften om pumparna är på max.
Fredrik Reuter skrev:Behövs det mer olja vid mindre spårvidd tro?

Både ja och nej. Den får inte fram den mängd som krävs alltid då volymen där oljan kommer in är mindre. Det är ju flödespump på 95% av sågarna så är det litet hål som begränsar samt liten volym som ska fyllas innanför hålet så blir det Mindre mängd olja. Ofta mer slitage och skador med.
Fredrik Reuter skrev:Det börjar ju faktiskt närma sig bränsleförbrukningen, en Husqvarna 562 XP ligger på en max förbrukning på 20 ml/min (om jag nu räknat rätt).

Nej, den har enligt verkstadshandbok ger pumpen på 562 5-12ml/min vid 9000varv.
Samma som pump även i 550/560/545.
Oljetyankvolym är även den samma på dem, 0,27l.
Bränsletankvolym skiljer däremot. 545/550 0,49l och 560/562 0,52
540iXP har som sagts 0,18l oletankvolym.
Fredrik Reuter skrev:Här har vi räknat pris på alkylat i alla år, kanske är det pris på kedjeolja vi skulle kolla närmare på. Literpriset på kedjeolja gissar jag kan vara det dubbla mot alkylat?

Priset på olja kan väl diskuteras likaså dess effekter, vad man får för pengarna.
Priset på oljor ligger lite över priset på Alkylat men inte mycket.
De var samma rätt länge.
Som Totte säger så funkar raps olja bra, bättre än många av marknadens kedjeoljor idag (särskilt bio/veg) för 1/3 del av priset.

Så upp med pumparna på max i sågarna o ska ni fundera på kostnader så fundera hellre på produkt än smörjvolym.
Den viktigaste egenskapen oljan har är värmeavledning. Oljan absorberar värme och tar den den med sig när den åker av. Åker den inte av = ingen värmeavledningsförmåga.
Smörjer gör det samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667536 Det här med oljetankvolym har ju diskteras. Varför den inte är större etc.
Det är nog för att det är liten oljetank på små sågar för att vikten inte ska bli större på maskinen.
Vikt är ju stort argument i marknadsföringen då kan det inte läggas på ett halvt kilo olja..

Sågarnas oljetank är dimensionerat ihop med bränsletanken. De SKA fyllas samtidigt eftersom oljan inte räcker två bränsletankar om det fungerar korrekt. Det ska inte ta slut före bränslet heller...
Mina tankar om småsågars små tankar...

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

martall  
#667579 Ursäkta om jag kapar tråden något, tanken slog mig när kedjeolja kom på tal.
Funkar rapsolja lika bra som vanlig kedjeolja till motorsågen?

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

jannee  
#667580 För vanlig amatör har det fungerat som vanligt, i alla fall under de 4 år jag endast nyttjat rapsolja.
M.a.o. inte märkt någon skillnad.
Kanske skillnad för proffs vet inte om de märkt av någon ökad förslitning.
Vi äro alla olika, min granne har alltid använt sig av förbrukad motorolja (när tillgång funnits) och i hans fall har det varit helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

anersimyra  
#667581
martall skrev:Ursäkta om jag kapar tråden något, tanken slog mig när kedjeolja kom på tal.
Funkar rapsolja lika bra som vanlig kedjeolja till motorsågen?

” Matrapsen ” fungerar precis lika bra som ” sågrapsen.”.. 👍 🙂

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Sture Andersson  
#667629 Varför kör någon med nått anat än rapsolja ,då behöver man inte fundera på hur mycket det går åt ,nästan gratis .Tar det slut går man in till frun ,och tar en flaska i skafferiet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

alias  
#667635
Sture Andersson skrev:Varför kör någon med nått anat än rapsolja ,då behöver man inte fundera på hur mycket det går åt ,nästan gratis .Tar det slut går man in till frun ,och tar en flaska i skafferiet.


Du ser inte det omvända som en risk då - att du glad i hågen tar med dig motorsågen och kombidunken och åker ut i skogen, bara för att upptäcka att din äkta hälft har tömt oljedunken för att rapsoljan var slut i köket? 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Sture Andersson  
#667663
alias skrev:
Sture Andersson skrev:Varför kör någon med nått anat än rapsolja ,då behöver man inte fundera på hur mycket det går åt ,nästan gratis .Tar det slut går man in till frun ,och tar en flaska i skafferiet.


Du ser inte det omvända som en risk då - att du glad i hågen tar med dig motorsågen och kombidunken och åker ut i skogen, bara för att upptäcka att din äkta hälft har tömt oljedunken för att rapsoljan var slut i köket? 😉

MVH
Alias

Hon har lärt sig att det försvinner ,förut köpte hon en liter åt gången nu blir det många liter ,skattmasen är glad med, för det hamnar aldrig i bokföringen. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

totte  
#667691 Willys har rapsolja i tioliters plastflaskor såg jag idag i Kristianstad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).