Traktorer och processorer

Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

11 inlägg 4415 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Savagården93  
#666583
1600029379_dsc_0113.jpg
Hej! I våras köpte jag en hydraulisk Limakran som man sätter på tre punkten bak på traktorn. Traktorn är en mf 165. Kranen är väldigt tung och traktorn för lätt. När jag kör på fina basvägar där man inte behöver klättra på stora stenar funkat någorlunda att köra. Men är det jobbig terräng så går det inte att styra med traktorn då den blir för lätt i nosen åå traktorn upplevs som ostabil. Är det nån här som har erfarenhet av att ha kranen på trepunkten. Vilka gammla traktorer ska man satsa på om man ska köpa en tvåhjulsdriven traktor med detta ändamålet? Sitter fästen för hydrauliska stödben men inga hydralkolvar tyvärr. Frågan är om det är värt att montera på en vagn eller man ska hitta en annan traktor istället som har vikten på rätt ställe för att ta sig fram bättre på stickvägar. Mvh/ martin



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

alias  
#666585 Du har inte en flytlägesfunktion för huvudarmen på ventilpaketet?

I så fall kan du ju flytta över en skaplig del av vikten från trepunktslyften genom att sätta ner gripen i lasset.

Har du några frontvikter på traktorn?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Savagården93  
#666587
alias skrev:Du har inte en flytlägesfunktion för huvudarmen på ventilpaketet?

I så fall kan du ju flytta över en skaplig del av vikten från trepunktslyften genom att sätta ner gripen i lasset.

Har du några frontvikter på traktorn?

MVH
Alias

jaa det finns flytlägesfunktion. dock sjunker ju hydrallarmarna tror jag om väljarventilen måste stå rakt upp som ger tryck till kranen samtidigt som kranen är i flyttläge. har provat detta en gång med en kunnig lantbrukare men har inte provat i skogen dock. har inga frontvikter tyvärr. han jag köpte kranen av hade den på en bm 650 så funderade om det hade varit en bättre lösning att köpa en annan traktor eller man ska försöka att få det att fungera till den traktorn jag har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Göt  
#666588 Jag har en mf 165 med en FMV kran, har lavettstödben som jag sätter ner när jag lastar. När jag kör så lägger jag kranen över hytten och har ett fäste fram som jag sätter fast gripen i då flyttas tyngden framåt. är ingen toppenlösning med kranen i lyftarmarna men lite hjälper det en i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Savagården93  
#667166 låter som en bra lösning. har du bilder på detta så hade det varit intresant att se hur det ser ut 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Göt  
#667262 inte Jag som konstruerat

Avatar Fallback

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667348 Menar du att de måste va tryck på kranen för att flytlägena ska fungera?
För du menar väl flytläge i kranventilen?
Jag kör annars hela tiden med kranen liggande på vagnen m d hjälp av flytlägesventiler visserligen med Jakefäste o tidigare med takmontage

Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Göt  
#667378 men man kan nog inte lägga kranen på vagnen om man har den i trepunkten risken är stor att man har sönder vridhuset

Avatar Fallback

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667385 Varför då?

Avatar Fallback

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667505 Bygg vikt fram

Användarvisningsbild

Re: Griplastarkran i tre punkten på traktorn!

Savagården93  
#674835
gnisten83 skrev:Menar du att de måste va tryck på kranen för att flytlägena ska fungera?
För du menar väl flytläge i kranventilen?
Jag kör annars hela tiden med kranen liggande på vagnen m d hjälp av flytlägesventiler visserligen med Jakefäste o tidigare med takmontage

jag är inte helt säker om det behövde vara tryck men en kompis påstod det. jag har inte provat riktigt utan valde att köpa en huggarvagn istället då jag tyckte det kändes väldigt svajigt att köra med kranen där bak i trepunkten. annars är säkert flytlägesfunktionen en bra lösning :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).