Motorsåg och handhållet

Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

98 inlägg 16789 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667479 Jag får det till 6,6 ml i min på 1000 fub och 40 fub i timmen. Det ger 150 min kapning för den volymen.
Men jag räknar bara i huvet så
Någon med miniräknare kanske han hjälpa.😊

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Chainsaw Charlie  
#667480
totte skrev:
Fredrik Reuter skrev:10 l sågkedjeolja per 1.000 m3fub. En skördare kapar med sågen ca 10% av sin effektiva tid så efter lite uträkningar så visar det sig att Komatsu 951 med C144 förbrukar 0,55 ml/min.


Hur uti hela världen är detta uträknat? För att göra av med 10 L olja med 0,55 ml/min så måste man såga i över 18 000 minuter, dvs 300 timmar. Om det då utgör 10% av tiden så tar det 3000 timmar att göra 1000 m3. Det måste vara nåt rejält fel i beräkningen här.


Det blev nog ett par decimaler fel där. 55 ml/min blir det med en rimlig produktion på 30 m³/h.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Chainsaw Charlie  
#667483 Nej, nu räknade jag fel, ca 5,5 ml/min bör det bli.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667484
Fredrik Reuter skrev:Hmm, måste kolla uträkningen, återkommer snart! Oaktat så stämmer ju förbrukningen för i detta 540i XP så det kan vi diskutera (två teskedar i minuten vid kap).

William och Mange: Komatsu 951 är skördare för slutavverkning. För att få ett värde så säg att den presterar 30 - 40 m3 fub per timma (snitt ca).

Överslagsräknat så borde det blir 10 ml sågkedjeolja per avverkad m3 fub.


Om en tesked är 5ml, är det 10ml i minuten.
30m körning blir då 3dl.
Tanken i 540Ixp rymmer 1,8dl så då går det en nästan en tank på en kvart....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667485 Nu börjar det bli rörigt.
Jag har helt klart tagit fel vid omräkning från liter till milliliter.
Nu när jag räknade bakåt fick jag samma som Chainsaw Charlie fick, första gången.

Alltså 55 ml/min. 🙂

Måste dubbelkolla en gång till så ändrar jag i första stycket när vi är överens om vad som är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667486 Då tar en skördare 700% mer än en motorsåg som tog 9 ml

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

totte  
#667487 Nu gör vi om det från början.

1000 m3
30 m3/tim
1000 / 30 = 33 tim för att göra 1000 m3

Vi sågar ca 10% av tiden = 3,3 tim

3,3 x 60 = ca 200 min.

10 l = 10 000 ml

10 000/200 = 50 ml

Därmed har vi en förbrukning som är en bra bit högre mot var en motorsåg tar. Det låter rätt rimligt med tanke på att skördarens svärd, i jämförelse med en någorlunda standardmotorsåg, är ganska långt och kedjehastigheten hög.

Så vi kan nog på rubriken "Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?" svara ett entydigt nej.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667488
Mange skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, måste kolla uträkningen, återkommer snart! Oaktat så stämmer ju förbrukningen för i detta 540i XP så det kan vi diskutera (två teskedar i minuten vid kap).

William och Mange: Komatsu 951 är skördare för slutavverkning. För att få ett värde så säg att den presterar 30 - 40 m3 fub per timma (snitt ca).

Överslagsräknat så borde det blir 10 ml sågkedjeolja per avverkad m3 fub.


Om en tesked är 5ml, är det 10ml i minuten.
30m körning blir då 3dl.
Tanken i 540Ixp rymmer 1,8dl så då går det en nästan en tank på en kvart....


Ja, det står på Husqvarnas sajt att lägsta läget på pumpen ger 9ml/min och 2dl oljetank. Då fick jag det till att tanken är tom efter 22 minuters effektiv körning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667489 Charlie och Tåndemåla: håller ni med på det resultat jag och totte fått (55 ml/min) och också det du fick från början Charlie?
Jag var tvungen att gå in på en konverteringssajt och dubbelkolla. Det blev 55 ml/min (skulle gjort det från början men man lär så länge man lever).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667490
Fredrik Reuter skrev:Charlie och Tåndemåla: håller ni med på det resultat jag och totte fått (55 ml/min) och också det du fick från början Charlie?
Jag var tvungen att gå in på en konverteringssajt och dubbelkolla. Det blev 55 ml/min (skulle gjort det från början men man lär så länge man lever).

Jepp jag fick kommat fel men räknade på en högre timmvolym. Måste installera kalkylator på min telefon.🤔😬

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Chainsaw Charlie  
#667491 Ja, solklart. Tänk så mycket lättare det blir när man skriver ner siffrorna i stället för att försöka sig på halvtaskig huvudräkning. 😀

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667493 Tyvär är mot huvud min styrka!🙄Det jag inte har där finns inte så alka faktazmåste finnas med hela tiden. 😔

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667495 Men man fattar att han fick två
Planläggare efter sig!😊

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667496 Det man är ute efter är väl kanske inte just mililiter utan veta hur mycket det ska smörja för att smörja bra. I motorsåg tror jag inte det kan bli för mycket. Inte ens med nyladdat batteri i dessa magiska apparater...

Oljans egenskaper påverkar även resultatet, inte bara mängd.

På såg finns tester gjorda av SMP. Kanske finns på skördare med.

Det ska inte vara varmare än man kan ta på det. Det blir lätt varmare om det är slött oavsett olja, oljemängd eller maskin.

Jag ser ofta svärd, kedjor, drev som inte gått mycket bli skrot för det har varit varmt.
Styr upp det lite med rek produktval och lite råd, genast ser man skillnad och efter ett tag berättar de hur mycket mer grejerna går och hur roligare det är.

Många gånger man ser/hör/läser att kedjor sträcker sig och hoppar, ofta när de är snålt ställt på pumparna eller dåligt smort av olika anledningar.
Snåla på smörjning ger mer kostnader i alla lägen oavsett vad det gäller.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667498 Jepp, nu är det ändrat med decimalerna i första inlägget. Ursäkta felet och tack totte för att du kontrollräknade det som skulle gjorts från början. 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).