Motorsåg och handhållet

Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

98 inlägg 16983 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667384 Förbrukar motorsågar alldeles för mycket sågkedjeolja mot vad de egentligen skulle kunna göra? Frågan är berättigad och kommer egentligen från tråden Undersökning kring batteridrivna motorsågar där det synliggörs genom att ett batteri till en batterimotorsåg räcker längre än sågkedjeoljan som finns i tanken på sågen.

Vad kan då vara en normal förbrukning av sågkedjeolja? Ja, kanske kan vi i vår iver att lösa den frågan ta skördarnas förbrukning av sågkedjeolja som referens? Men vi kan börja med exemplet i länken ovan.

Husqvarna 540i XP har, om man ställer ner oljepumpen på sågen så lågt det går, enligt Husqvarna en förbrukning på 9 ml/min. Givetvis gäller en sådan minut först när man sågar med sågen. Detta gör att tanken är tom efter 22 minuters sågande.

Det är knappt två teskedar med olja som man häller på svärdet varje minut. Spontant, för att kyla och smörja ett svärd och kedja så känns det faktiskt väldigt mycket.

Skördaren då? Kollade med min gode vän Daniel som Komatsu 951 i slutavverkning och enligt honom så går det åt 10 l sågkedjeolja per 1.000 m3fub. En skördare kapar med sågen ca 10% av sin effektiva tid så efter lite uträkningar så visar det sig att Komatsu 951 med C144 förbrukar 55 ml/min.

Omräknat till per fastmeter virke så blir det 10 ml sågkedjeolja per m3 fub avverkat virke.

Så, åter till grundfrågan, varför är förbrukningen så hög på en motorsåg? Vad tror du?

Tyvärr blev uträkningen för skördare fel i texten ovan (det är nu ändrat). Det blev fel med decimalerna och antagandet var från början att skördaren förbrukade 0,55ml/h. Delar av frågeställningen kan då kvarstå.




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

halvproffs  
#667386 Har inte en aning. En slutavverkningsskördare här ska provköras på rapsolja för kedja och svärd. Intressant och jag ska hålla kontakt med föraren.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

anersimyra  
#667392 Tveklöst så klarar man sig på väsentligt mindre olja även till en motorsåg. Av ren lättja så fixade jag inte till ” problemet ” när oljeförbrukningen gick ner till mer än hälften på min nuvarande 346. Det gick ledigt att köra två tankar bensin på en tank olja utan att vare sig svärd eller kedja påverkades märkbart negativt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667398 När vegoljan kom så påstod de att man kunde ställa ner till hälften utan problem. Numera verkar ingen bry sig. Man fyller och kör. @vinterrojaren hävdade bestämt att det bara skulle hävas på så mycket det går.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667408 Ju mer det smörjer ju bättre är det. Snåla på olja leder till ökat slitage, varmkörning, repetationer och ökat underhåll.

Detta har jag räknat på många gånger genom åren.

Om man ska jämföra skördare och motorsåg kan man jämföra moped med F1 bilar med.
Skördare kör inte .325 1,1 eller ens 1,3.
Kraften bakom kedjan är lite annat.
Ryttarställning, slitage, värmeutveckling, skaderisk, kostnader... Inget är samma.

Hur vet man om det smörjer rätt?
De flesta kör torrare och varmare än nöden kräver och det blir dyrare även om man köper mindre olja.

Man kollar inte smörjningens ekonomi på ett par tankar utan över tid.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

anersimyra  
#667422 Kanske har vi någon här på forat som är bevandrad inom Tribologi som kan ge ett vetenskapligt svar på frågan huruvida en motorsågs skärutrustning kräver nästan den dubbla oljemängden jämfört med en skördardito.🙂

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Williamm  
#667432 Jag har hört att 1,5 är att föredra framför 1,3 pga smörjegenskaperna.

Skördare brukar ha 2-3 mm spårvidd på svärdet, motorsågar 1,1-1,6. Det känns som om att det blir mer spill på smalt spår, det borde då bli ännu lättare att smörja på en skördare. Sedan kanske skördare har högre kvalitet på oljan.
Senast redigerad av Williamm sön 20 sep 2020, 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

anersimyra  
#667440
williamm skrev:Jag har hört att 1,5 är att föredra framför 1,3 pga smörjegenskaperna.

Skördare brukar ha 2-3 mm spårvidd på svärdet, motorsågar 1,1-1,6. Det känns som om att det blir mer spill på smält spår, det borde då bli ännu lättare att smörja på en skördare. Sedan kanske skördare har högre kvalitet på oljan.

Skördare kör med samma sågkedjeoljor som vi tankar i sågarna. Drivlänksbredden, eller egentligen svärdets spårbredd torde inte ha någon betydelse för hur väl det smörjer då oljeförbrukningen på sågen blir densamma, Oljan fyller ju inte svärdspåret enbart på bredden utan sprider sig i de riktningar där det finns utrymme. Dessutom är kedjehastigheten den dubbla på en skördare vilket borde betyda att kedjan kastar ifrån sig den dubbla oljemängden jämfört med en motorsågskedja..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

totte  
#667451
Fredrik Reuter skrev:10 l sågkedjeolja per 1.000 m3fub. En skördare kapar med sågen ca 10% av sin effektiva tid så efter lite uträkningar så visar det sig att Komatsu 951 med C144 förbrukar 0,55 ml/min.


Hur uti hela världen är detta uträknat? För att göra av med 10 L olja med 0,55 ml/min så måste man såga i över 18 000 minuter, dvs 300 timmar. Om det då utgör 10% av tiden så tar det 3000 timmar att göra 1000 m3. Det måste vara nåt rejält fel i beräkningen här.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Williamm  
#667460 Hur många fub gör en skördare i timmen?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667464 Hur stor är 951?
Det borde vara skillnad i förbrukning på klent o grovt.

En 372 slöfsar gärna i sig 2l per arbetsdag. Jag tror inte jag vet nån har kört slut för dan i huggning, däremot i grov vedkapning kan det lätt gå 2,5l på 7-8 tim.

Jag filar till skördare ibland (mycket lite numera) då sa de det gick ca 25% mindre kraft åt, märkbart mindre diesel och kedjeolja. Så det finns faktorer utöver massa volym att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Williamm  
#667468 Motorsågen drar olja medans du kvistar. Det gör inte skördaren . Det borde påverka jämförelsen i prestation fub.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667473 Varvtal på motorsåg, spårvidd, oljepumpens kapasitet, skärpa, träds egenskaper, arbetssätt, några faktorer som påverkar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

totte  
#667475 Ingen idé att snacka vidare förrän vi får en realistisk siffra på vad skördaren gör åt. 0,55 ml/min är en fullständigt vansinnig siffra. Det är alltså ett halvt kryddmått.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågars förbrukning av sågkedjeolja skyhög?

Fredrik Reuter  
#667478 Hmm, måste kolla uträkningen, återkommer snart! Oaktat så stämmer ju förbrukningen för i detta 540i XP så det kan vi diskutera (två teskedar i minuten vid kap).

William och Mange: Komatsu 951 är skördare för slutavverkning. För att få ett värde så säg att den presterar 30 - 40 m3 fub per timma (snitt ca).

Överslagsräknat så borde det blir 10 ml sågkedjeolja per avverkad m3 fub.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).