Motorsåg och handhållet

I stort behov av terapisågar!

31 inlägg 6473 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667208 Konstig rubrik kanske, men så här är det.
Jag skruvar oerhört gärna i sågar, o lägger gärna orimligt mycket tid (o ibland pengar) på att renovera sågar.
Dock säljer jag inga sågar, utan dom hamnar oftast på hyllan, då jag inser att dom skulle bli för dyra, om jag skulle ha ut det jag lagt ut på dom.
Har dock hänt att jag sålt någon, till en vän eller liknande, men alldeles för ovanligt, enligt min sötnos.
Men nu är det så här, jag har inte en såg kvar att reparera!
Har åtagit mig grannars sågar, vänners osv, men har plöjt igenom dom nu!
Men det borde finnas mängder av sågar som ligger hos folk, som är mindre väl fungerande, men ändå inte slängs.
Problemet är dock att många tror att dom är gjorda i någon ädel metall, om man ser vad många vill ha betalt.
O tänker inte alls på vad jag lägger ut i pengar, för att få dom ok igen.
Så har ni något som bara ligger o skräpar, skicka ett meddelande!
Har dock ändå vissa grundkrav.
Det ska vara en såg, som jag ska kunna ta med mig ut i skogen o jobba med, alltså inte rena veteransågar.
Det blir även mycket lättare att köpa delar då.
Hoppas på något svar iallafall!
Ha det gott!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Williamm  
#667212 Denna finns kanske kvar, då har du att skruva en stund. Ernst - Bilder på haveri.

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Joakim S  
#667221 Jag jobbar lite likadant som dig, och det är ju inte så lätt att hitta bra objekt. Folk vet oftast att deras sågar har ett värde. Proffssågar gamla som nya, dräller ju inte runt direkt. Jag skulle rekommendera att söka på Blocket, och att det plingar i telefonen vid ny annons, sen är det bara att kasta sig över annonsen. De sågarna du söker, går på 1-2 minuter max

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667223 Har haft tur, o träffat på Gunnar som insett att det är bättre att jag förlänger livet på sågen, än att den ligger trasig.
Jag förstår ju självklart att det är ett värde i dom, men det är ju inte gratis att reparera heller.
O jag är inte snål, men att köpa en skuren 242, som är skuren, för 1500 kr, o sedan reparera för lika mycket, det är ju inte rimligt.
O man ser verkligen mycket sådant.
Skulle jag ha en reservdel, som någon är i behov av, så säljer jag den till ett pris så båda blir nöjda, istället för att ha den delen liggande, för där gör den inte nytta.
Så borde fler tänka, kan jag tycka..haha!

   TS
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Joakim S  
#667225
DalslandsAnders skrev:Har haft tur, o träffat på Gunnar som insett att det är bättre att jag förlänger livet på sågen, än att den ligger trasig.
Jag förstår ju självklart att det är ett värde i dom, men det är ju inte gratis att reparera heller.
O jag är inte snål, men att köpa en skuren 242, som är skuren, för 1500 kr, o sedan reparera för lika mycket, det är ju inte rimligt.
O man ser verkligen mycket sådant.
Skulle jag ha en reservdel, som någon är i behov av, så säljer jag den till ett pris så båda blir nöjda, istället för att ha den delen liggande, för där gör den inte nytta.
Så borde fler tänka, kan jag tycka..haha!

Nej, de sågarna går ju naturligtvis bort. Det är ju ett väldigt stort spann på priserna, men de som du beskriver brukar ju aldrig bli sålda. Jag köpte en 162:a med ett par småfel på, för 300 kr. När jag tittade vad andra tog för dem, så såg jag en för 5000 kr😂

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Williamm  
#667226 Jag är ju ute efter liknande objekt, men jag har än så länge inte haft problem med att hitta sågar. Kanske för att marknaden ser helt annorlunda ut här.

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667228 Det är ju så William.
O jag vet ju att det ligger mängder av sågar, hemma hos folk.
O det är inte en ekonomisk fråga, utan dom tycker det känns bra att ha dom liggande.
O utan att vara dömande, så är det ofta folk födda på 40-talet...av någon anledning.
Dom vill aldrig sälja något 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Williamm  
#667229 Precis! Sedan har jag kanske fördel i att jag är ovanligt med unga som är intresserad av sågar.

Avatar Fallback

Re: I stort behov av terapisågar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667239 En Stihl 026? Gratis mot avhämtning.

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667242 Jag samlar såg. Skruvar, skrotar, reparerar, studerar, samlar och samlar.
Men lite dubletter, reservdels såg är bra att ha.
Jag kan inte lägga mycket pengar i dem men däremot tid.
Jag tar emot allt nästan vad som...
Har lite såg o leka med alltid, det mår mN bra av.
Skrota såg är oundvikligt. Det ger delar...

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667244 Var finns Skogsola då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667245 [quote="Skogsola"]En Stihl 026? Gratis mot avhämtning.[/quote

Var finns du då?
Jag finns i Dalsland..
Senast redigerad av DalslandsAnders lör 19 sep 2020, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Williamm  
#667253 Det står att @Skogsola finns i värmland

Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

DalslandsAnders  
#667254 Jag såg det, men Värmland är ganska långt, o en stor skillnad om det är Säffle, eller Sysslebäck 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: I stort behov av terapisågar!

Williamm  
#667257 Aha

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).