Vedmaskiner, flishuggar

Faxes vedklyv

23 inlägg 21783 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Faxes vedklyv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66670 Är sugen på att köpa en Faxes
Elhydraulisk vedklyv 700mm 4 kW motor, 7 ton tryckkraft 9800:- exkl moms.
http://www.faxes.se/faxes_prislista.html

Finns att köpa på Jula för 10.995kr inkl moms ( 8796kr exkl moms)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/

Är det en bra klyv?
Kan man köpa den billigare någon annan stans?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66678
Zalman skrev:Är sugen på att köpa en Faxes
Elhydraulisk vedklyv 700mm 4 kW motor, 7 ton tryckkraft 9800:- exkl moms.
http://www.faxes.se/faxes_prislista.html

Finns att köpa på Jula för 10.995kr inkl moms ( 8796kr exkl moms)
http://www.jula.se/e-Sales/esa/

Är det en bra klyv?
Kan man köpa den billigare någon annan stans?


sök på faxes vedklyvar, de verkar kass...

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#66692 Faxe är umärkta klyvar, god kvalitet och starka. Vet inte var ifrån Kisaved fått att de verkar kass, har inte hört mycket negativt om dom. Har en 50 cm:s själv, den har hittills fungerat utan anmärkning, snabb och driftsäker.

Dom nackdelar jag känner till: Inte så bra för mycket grov ved och så är den ganska tung och besvärlig att flytta. Annars bara positiva erfarenheter.

Tror inte att du hittar den till bättre pris än på Jula, köpte min där. Kostade lite mindre eftersom det är 50 cm, dessutom hade jag tur för det var kampanj just då.

Du kan se min i drift här:
, kör fram till ca 3 min in i filmen.

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66698 Jag och morfar har den elhydrauliska på 700mm och har uppskattningsvis klyvt närmre 200m3 mestadels grov bokved de senaste åren och jag kan inte klaga för den är hel ännu.

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66708 Får instämma med Totte och kjugekarlsson!
Kör själv med en elhydraulisk 7t på 700mm (samma som kjuge) o den är helt grym måste jag säga!!!!

Min uppfattning är att efter noga forskat innan inköpet att det snarare är tvärtom, att faxes står för hög
kvalitet och bra produkter!

Just my humble opinion

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#66721 Vad som är mycket tydligt på Faxe är hur gediget byggd den är, har inte hittat en svets på min som ens ser ful ut, toppkvalitet på arbetet. Och kolv och annat är komponenter av prima kvalitet, inga tunna dåliga kromskikt på kolvstången.

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66865 ops, my bad ber om ursäkt, av nån anledning fick jag för mig att faxe=kelfi , här snackar vi misstag :)

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Torparn79  
#66868 ojojoooj, här kan man missta fingrar om man jämför faxe och kellfri skulle jag tro..
har hört att totte har en vass yxa, annars lånar han nog Niking´s, den var ju vass förut i alla fall (benet)..

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66891 Körde själv med en lånad Faxes 500 några år innan jag klippte till på den något större 700 modellen. Bägge två är riktigt bra klyvar enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#66895
kisaved skrev:ops, my bad ber om ursäkt, av nån anledning fick jag för mig att faxe=kelfi , här snackar vi misstag :)


Tänkte väl det, att du rört ihop det på nåt sätt :lol: ! Kellfri ja det skall vi bara helst inte snacka om nåt mer :roll:

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66897 Har beställt en Faxes vedklyv 700mm 4 kW motor, 7 ton tryckkraft.
Köpte till 4-vägsyxan. Återkommer med en provkörningsrapport.

Anledningar till att det blev en Faxes:
* Bra betyg på olika forum
* Klarar steglöst upp till 70cm ved(kort ved kort slaglängd=snabb)
* Möjlighet till 4-vägsklyvning
* 7-tons klyvkraft
* Snabb, 5sek, klyvning, 2 sek återgång
* Automatisk återgång
* Spakar med ergonomisk placering(skulle dock vilja ha bara en spak)
* Tryckplattan är gjord av greppvänlig durkplåt
* Tryckplattan löper längs skenor i uppläggningsbordet(ger inga sidokrafter på kolven=ingen risk att kolven blir krokig)
* Låg tyngdpunkt gör att klyven står stadig på marken
* Bra sidostöd för veden så den inte faller av innan klyvning
* Kniven är gjord av stål SS2132
* Levereras med fasväxlare, hjul och uppsamlingsbord efter kniven
* Hyfsat bra pris

Tycker konstruktionen ser stabil ut, dock gillade jag inte att man använde gäng-tejp till röranslutningen på pumpens sug sida.
Gäng-tejp är förbjudet i hydraulik sammanhang!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Torparn79  
#66899
Zalman skrev: * Spakar med ergonomisk placering(skulle dock vilja ha bara en spak)

ingen svår operation att bygga om ifall du tröttnar och garantitiden har löpt ut..

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66909
Torparn79 skrev:ojojoooj, här kan man missta fingrar om man jämför faxe och kellfri skulle jag tro..
har hört att totte har en vass yxa, annars lånar han nog Niking´s, den var ju vass förut i alla fall (benet)..


Jo, den yxan lånar jag gärna ut till Totte. :lol: Dock tvivlar jag starkt på att Totte vill veta av min vassa yxa, då det är en gammal militäryxa från Hults bruk (som numera ägs av Hultafors). Totte har väl en förkärlek till Gränsfors yxor, om jag fattat saken rätt. :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#66914 Zalman: Gratulerar till köpet, tror säkert att du kommer att bli nöjd med den. Som Torparn skrev, enkelt att bygga om, men det är trots allt tvåspak av en orsak.

Niking: Måste till min skam erkänna att jag har andra yxor också :oops: :lol: Min klyvyxa är en Agdor, men snickaryxan är en riktigt gammal Gränsfors och så har jag en liten Gränsforsare som slöjdyxa.

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66916 Ja, där ser man! Agdor görs ju utav Hults bruk?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).