Öppna kategorin

Åkermark?

9 inlägg 2307 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åkermark?

Duvan82  
#667183 Hej! Kanske fel kategori men jag har en skogsfastighet som det finns en mindre åker på, en bonde som bor i byn har brukat den tidigare men slutade för något år sedan så den har växt igen. Nu till min fråga, måste man bruka den eller får den växa igen (vilket den redan börjar ha gjort). Bonden som tidigare brukat har lagt ner sin verksamhet och jag har inte maskiner till att bruka den, och jag har inget "stöd" på min mark.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åkermark?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667184 Man ska lämna in anmälan om ändrad markanvändning till länsstyrelsen. Omställning till skog genom igenväxning är skrivningar jag sett när jag kollat på sådana anmälningar.

Användarvisningsbild

Re: Åkermark?

Duvan82  
#667188 Trodde det bara gällde om man "aktivt" skulle plantera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkermark?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667190 Massvis med åkermark har växt igen utan att någon har brytt sig och utan att något papper har vänts.

Användarvisningsbild

Re: Åkermark?

Duvan82  
#667191 Det jag hittade på Naturvårdsverket är: Om en brukare passivt slutar att bruka jordbruksmark, utan att göra en anmälan, kan skogsvårdslagens bestämmelser om skyldighet att anlägga skog träda in efter en viss tid. Så det värsta som kan hända är att man måste sätta skog där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkermark?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667193 Ungefär så men risken att det ska hända är obefintlig. Inte politiskt korrekt att tvinga dig att ersätta din naturligt uppkomna lövskog med en granplantering.

Avatar Fallback

Re: Åkermark?

nilsszzon  
#667199 jag har skickat in ansökan och fått den godkänd att ta åkermark ur produktion och skrev in att jag skulle plantera björk eller lärk på detta skifte.
fick svaret att jag var förbjuden att plantera barr närmre än 5m från en bäck som rinner i ena kanten allt annat var grönt och ok
det tog ganska exakt 8mån att få svaret

jag blev positivt överraskad för trodde de skulle förbjuda mig att plantera barr 10-20m från bäcken

Användarvisningsbild

Re: Åkermark?

Duvan82  
#667204 Okej då verkar det vara lungt, men som jag kan läsa mig till så har man ingen skyldighet att bruka en åker så länge man inte lyfter stöd/bidrag på den?
Men verkar också vara konstigt att vissa inte fått plantera, måste ju vara bäst att marken används till att plantera skog på istället för att det ska bli något halvdant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkermark?

nilsszzon  
#667220 nej det har man inte , jag lyfter inte heller några stöd. ( arrenderar ut 2 områden tot. 4ha till en bonde som betalar mig i fickan och när han inte vill bruka dessa längre så blir det skog )
i mitt förra fall så var jag lite orolig att de (LST) ville behålla min "plätt" på 1,6ha som åkerholme då åkrarna runt om helt saknar detta och där är ca 20ha runt samt vatten i närheten.
nästa år ska jag ta ur ett område på 0,7ha till

lite dubbelt tyvärr med att ta bort åker / bete men då jag inte hittar ngn som vill bruka det fast det ligger bra till så måste jag göra ngt med det känner jag .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).