Skogsekonomi

Lån till skogsfastighet

22 inlägg 13022 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

fendt311  
#665186 Insatsen är en typ av bonus som ugår av hur mycket lån du har. En rabbat.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

Arvid0  
#665201 Motsvarande 4% av lånat kapital får du sätta av/n på ett medlems-insatskonto vars ränta/återbäring bestäms av hur bra landshypotek går, det bestäms väl på årsmötet har jag för mig. Så ja en slags bonus eller medkemsförmån.

Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

generationsskifte  
#665276
mamus skrev:Tack för alla svar. Såg just i skogsbruksplanen att S3-skogen gränsar mot en sjö så där är inte aktuellt att avverka ändå.

Var det någon som hade något tips om någon bank som är någorlunda lätt att ha och göra med? Funderar på Landshypotek eller Danske Bank.


Jag hade kontakt med Landshypotek angående mitt lån, men i slutändan visade Handelsbanken mer intresse + att de har ett lokalt kontor så man kan träffas fysiskt, något som jag värdesätter högt.

Jag fick en ränta på 1,3 som jag band på 3 år, och tanken är att jag ska amortera vid större slutavverkningar. Så mitt tips är att kolla med Handelsbanken

Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

rejser  
#666834 Skulle säga som andra, i princip alla dom stora bankerna har tämligen duktiga skogsavdelningar.
Jag kör SEB, dom kör seminarier, rådgivning osv..
Här även Swedbank på annan fastighet. Bra stöd men intresset hos banken känns inte samma.
Varit i kontakt med Danske också, känns vettiga. Får se vad som händer.
Börjar närma sig lite upphandling, men som med att sälja virke, mer än siffror som spelar in.

Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

Torbjörn Johnsen  
#666843
generationsskifte skrev:
mamus skrev:Tack för alla svar. Såg just i skogsbruksplanen att S3-skogen gränsar mot en sjö så där är inte aktuellt att avverka ändå.

Var det någon som hade något tips om någon bank som är någorlunda lätt att ha och göra med? Funderar på Landshypotek eller Danske Bank.


Jag hade kontakt med Landshypotek angående mitt lån, men i slutändan visade Handelsbanken mer intresse + att de har ett lokalt kontor så man kan träffas fysiskt, något som jag värdesätter högt.

Jag fick en ränta på 1,3 som jag band på 3 år, och tanken är att jag ska amortera vid större slutavverkningar. Så mitt tips är att kolla med Handelsbanken


Nu ser det ju ut att bli glesare mellan Handelsbankskontoren...

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hand ... ger-kontor

Avatar Fallback

Re: Lån till skogsfastighet

WarPeter  
#666893 Jag förstår att det kan kännas tryggt med en bank som har lokalt kontor. Men samtidigt är det en affär som får stor påverkan på din ekonomi. Jag skulle ge rådet att prata med minst 3 banker och helt enkelt låta dom tävla om dig (eftersom det är ett riskfritt lån för dem). För varje bud du får går du till de andra två och säger, nu har jag det här, ni behöver gå lägre om ni skall få lånet.

Det här är jobbigt och tråkigt men troligtvis har du en timpeng på det jobbet på 10-tusentals kronor, varje tiondels procent ger dig 5000 kr om året mer att leva för. Om du tycker det är jobbigt att pruta, gå in och kolla vilka vinster bankerna gör, då brukar det gå lättare :-)

Användarvisningsbild

Re: Lån till skogsfastighet

hlb  
#666894 Jag gick runt till alla banker på Borgeby-mässan och fick offert för 10 år sedan. Mycket större skillnader än jag trott. Blev Handelsbanken som jag fortfarande är mycket nöjd med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).