Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minibrunett 678, renoveringsfrågor

77 inlägg 82205 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Cat554  
#665235 Kan du ge en beskrivning av vad som lyser i boksene etc?

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Tuuben  
#665239 Har inte ens sett några boxar, verkar ju bara som att det är dom spiralerna till vänster på stolen. Ett elschema hade varot fint så man vet vart man ska börja mäta

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#665366 Så här ser ditt EHC system ut i princip.
$matches[2]

Är VCU enheten påslagen och den röda lysdioden tänd?

Jag skulle börja med att kontrollera servotrycket till riktningsventilerna, ska vara "35 bar- 40 bar"...
Mätuttaget sitter i ena änden av raden med förstyrventiler/magnetventiler

1599491880_servotryck_uttag_35_bar_40_bar.jpg


Börja sedan med att kontrollera att VCU enheten ger rätt utspänning till spakarna. Skall vara vara ca 10.5 Volt DC
Det finns också en frekvensinställning på VCU'n. Grundinställning är 100Hz.

$matches[2]


I aluminiumlådan på stolen finns anpassningsmotstånd för att justera max hastighet på funtionerna. Ändra ingenting här till att börja med. Men kolla att varje spak levererar spänning till respetive motstånd samt att respektive motstån leder spänning vidare mot förstyrventilerna.

Ett vanligt fel med det elektriska är att förstyrventilerna inte får bra jordning. Har för mig att de jordas individuellt på varje förstyrventil till men sedan ska det finnas en gemensam jordledning tillbaka till VCU enhheten

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Tuuben  
#665469
AKKAMAAN skrev:Så här ser ditt EHC system ut i princip.
$matches[2]

Är VCU enheten påslagen och den röda lysdioden tänd?

Jag skulle börja med att kontrollera servotrycket till riktningsventilerna, ska vara "35 bar- 40 bar"...
Mätuttaget sitter i ena änden av raden med förstyrventiler/magnetventiler

1599491880_servotryck_uttag_35_bar_40_bar.jpg


Börja sedan med att kontrollera att VCU enheten ger rätt utspänning till spakarna. Skall vara vara ca 10.5 Volt DC
Det finns också en frekvensinställning på VCU'n. Grundinställning är 100Hz.

$matches[2]


I aluminiumlådan på stolen finns anpassningsmotstånd för att justera max hastighet på funtionerna. Ändra ingenting här till att börja med. Men kolla att varje spak levererar spänning till respetive motstånd samt att respektive motstån leder spänning vidare mot förstyrventilerna.

Ett vanligt fel med det elektriska är att förstyrventilerna inte får bra jordning. Har för mig att de jordas individuellt på varje förstyrventil till men sedan ska det finnas en gemensam jordledning tillbaka till VCU enhheten


Ååh du är ju en ängel 😍
Vart kommer 12-24 volts omvandlaren in då?
Det kom en förvarning då va kranen död ca 30 sec. Sen har startmotorn krabbat så när vi hängde dit den så svarar inte kranen alls... Den reagerade dock när jag tryckte i änden på ventilen. Så har det verkligen med servotrycket att göra tror du?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#665485
Tuuben skrev:
Ååh du är ju en ängel 😍
Vart kommer 12-24 volts omvandlaren in då?

Ooops...
Här har jag en "lucka"...
Det är 25-30 år sedan jag håll på med dessa....
Det finns typskyltar i mässing på förstyrventilerna som ánger om de är 24 volts eller 12 volts...
Annars kan du mätta resistansen i magnetspolen
12V= ca 9 Ohm
24V= ca 27 Ohm
Om det nu skullle vara en omvandlare till 24 Volt för EHC'n så ska VCU erhålla "24 Volt" från omvandlaren och VCU skall avge ca 18 Volt

Det kom en förvarning då va kranen död ca 30 sec. Sen har startmotorn krabbat så när vi hängde dit den så svarar inte kranen alls...

Aha andra fel som ger följdfel....
Låter du omedvetande kanske blåst nån el-säkring.
Hur var det med den röda lysdioden på VCU-enheten?

Den reagerade dock när jag tryckte i änden på ventilen. Så har det verkligen med servotrycket att göra tror du?

Om kranen reagerar när du tvångstyr med pluggen i änden av förstyrventilen då är det inget fel på servotrycket utan du har ett elfel någonstans

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Tuuben  
#666770 Var och mätte lite där ikväll. Har ingen ström fram till 12-24v volt omvandlaren. I min värld äv smultron och nyckelpigor borde den ju gå in i denna kontakten

1600201405_4c973bba-5bb9-44a8-a174-dc87f794dc0f.jpeg


Men när jag skulle kolla om kabeln var hel fram dit hittade jag inget stift som är ihopkopplat med 12v in. Så antingen är kabeln av där i eller så kommer den från annat håll. Fick iaf liv i det genom att tjyva lite provisoriskt från lyset. Men vill ju ändå få till det som det ska va 🤔

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#744525 Någon som har haft problem med att en 678 går tungt på startmotorn? Startmotorn är nyrenoverad, batteriet är friskt och anslutningarna är genomgångna om det ev. blev spänningsfall nånstans. Just nu går den så tungt så det är nära omöjligt att få igång den under nollgradigt ute.
Tänkte om det kan bli nåt fel som gör att typ pumpen går mot stängt eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

hemhuggare  
#744548 Låter som du tror att avlastningsventilen till pumpen inte fungerar. Har själv ingen erfarenhet av sån maskin men har du kopplingsschema borde det gå att leta upp.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

uffejohan  
#744573 Aha, finns det en avlastningsventil undrar en hydraulikamatör? Har ibland samma problem på min Rottne Rapid. Tack för tipset, ska kolla med ”min” mekaniker…

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#744577
hemhuggare skrev:Låter som du tror att avlastningsventilen till pumpen inte fungerar. Har själv ingen erfarenhet av sån maskin men har du kopplingsschema borde det gå att leta upp.


Hur funkar en sån? Styrs den av pilottrycket till pumpen?

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

hemhuggare  
#744584 Vet inte men troligen elektriskt. Skulle tro att den styrs av en magnetventil som får ström samtidigt som startmotorn. Kolla säkringar och relä efter märkning eller om det finns ventiler och magnetventil mellan pump och retur. Men som sagt bara gissningar

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

M,ohlsson  
#744587 Får kolla detta. Tog en snabbkoll i hydraulschemat men hittade inget där. Ska kolla mer noggrant

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744589 Arbetshydraulikens pump har automatisk avlastning på rent mekanisk väg. En liten strypning på ca 0.7mm är inblandad och om den sitter igen så kommer pumpen att bli pålastad med maxtryck...
Ska leta fram hydraulscheman...
More to follow...

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

uffejohan  
#744590
AKKAMAAN skrev:Arbetshydraulikens pump har automatisk avlastning på rent mekanisk väg. En liten strypning på ca 0.7mm är inblandad och om den sitter igen så kommer pumpen att bli pålastad med maxtryck...
Ska leta fram hydraulscheman...
More to follow...

Vet du om detta också gäller på min Rapid?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#744591
uffejohan skrev:Vet du om detta också gäller på min Rapid?

Absolut 99.99% säker
Det är ett väldigt enkelt och driftsäkert system så länge man sköter om att hålla systemet rent

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).