Skogsekonomi

Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

6 inlägg 3851 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666756 Hej på er,

Som rubriken lyder, skall man flytta över alla fonder till ISK konto?
Jag har ett fondkonto som av olika anledningar inte hamnat under ISK, finns det någon fördel med detta, eller skall man omedelbart flytta till ISK? Eller skall man dela upp det och flytta över lite varje år? Eller behålla allt utanför ISK?

Kommer ju att bli en liten skatteeffekt, tror jag ligger plus 280% just nu...



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

PetterJ  
#666758 Svaret beroende på en mängd faktorer. Har du kapitalkostnader eller reaförluster som du kan kvitta mot? Ska du använda pengarna i närtid (1-5 år)? Om inte, är min åsikt att låta det stå. Hade det varit utdelande aktier är det en annan grej för då har du ett årligt flöde (förutom i år då...) som bara beskattas med schablonskatten.

Om du sparar nytt, exv månadssparande, kan du lägga över det nya sparandet i ISK.

Sen får man se det fina i att ha en vinst på 280% 😃 du betalar ju bara skatt på vinsten. På ett ISK betalar du skatt även på insättningar och balans. Alltså skatt utan vinst.

Användarvisningsbild

Re: Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

Vardon  
#666765 Du får ju komma ihåg att du minskar kapitalet med runt 30% pga skatten.

Jag skulle nog säga ligg kvar men kanske spara i isk fonder istället och ska du köpa något kul kanske du säljer då.

Håll även koll på om du har aktier tex med förlust. Jag har sålt en del aktier efter corona rasen för att sedan köpa tillbaka dem direkt just för att få förlust att kvitto mot en vinst. Man tappar lite överblick men det löser excel åt en om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666773 Ungefär så här ser mitt aktie / fond sparande ut.
40% ligger under ISK
60% ligger kvar på gammalt fondkonto ( med typ 280% vinst)

Allt nytt sparande sker i ISK
Har flyttat över aktier till ISK i år, med en liten total vinst efter lite kvittningar mot förluster.

Har en tanke på att de närmaste åren skall jag kunna ta typ hälften av vinst / värdestegring till att göra något kul för, typ en resa eller så, resten får bli min lilla pensionsförsäkring.

Finns det någon "regel" hur man skall göra?

Typ att man skall flytta allt till ISK om man skall använda pengarna om X år
Behålla om man skall ha pengarna om Y år
hur många år går gränsen??
Flytta över till ISK lite varje år eller allt på en gång?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

enbhen  
#666774 Jag valde att lägga till tjänsten privatrådgivning när jag bytte bank för drygt ett år sedan. Visst kostar det lite (169 kr/mån) men känner inte att jag har tid och kunskap att förvalta mitt kapital.
Har en lång sparhorisont (mer än 10 år) på större delen av kapitalet. Rådet jag fick och som jag följde var att lägga det mesta i ISK.

Avatar Fallback

Re: Flytta över fonder till ISK konto eller ej?

jannee  
#666799 Bästa lönsamheten eller värdeförbättring under den senaste 50 års perioden har varit just aktier därefter kommer fastigheter medan skog har gett något mellan 2 till 4 % i avkastning.
Aktier och sådan med HÖG utdelning just på isk är troligtvis just idag bästa alternativet.
Långsiktigt (minst 10 år) kan det var fördelaktigt att skatta fram vinsterna och senare placera via isk, men ingen vet vad regeringen kan ställa till med.
Tänker du satsa på aktier som förhoppningsvis stiger bra i värde (hög risk) kan du även förlora och just på isk får du inte göra förlustavdrag.
Sedan är detta med fonder och fondavgiften något man måste ta hänsyn till för även om fonden går nedåt belastas du av fondavgiften.
Å andra sidan förvaltas en del fonder utomordentligt väl medan i andra kan man fundera lite över.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).