Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

10 inlägg 5231 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Fredrik Reuter  
#666500 Genom att hämta data om driftstimmar på begagnade skogsmaskiner till salu så kan Skogsforum nu se en klar skillnad i driftstimmar per dag beroende på var skogsmaskinen använts.

Det är genom ett framtida projekt som vi testkört en funktion för datainsamling och hämtat angivna driftstimmar och årsmodell på skördare och skotare i centraleuropa samt norden.

Intervallet sattes till årsmodell 2008 - 2018 och totalt samlades data från 230 skogsmaskiner från Tyskland, Frankrike och Sverige. Fördelningen var något fler i Tyskland men nära 50/50. Fler skotare än skördare. Arbetstimmar per dag har vi fått fram genom att ta fram antal år skogsmaskinen varit i drift och sedan delat antal timmar per år med medelantalet antalet arbetsdagar över tioårsperioden.

Ekvationen blir ganska enkel och troligtvis är inte resultatet exakt. Men å andra sidan används samma uträkning för alla skogsmaskiner, oavsett härkomst.

Det samlade resultatet ser du i tabellen nedan.

LandSnitt (h) maskintid/dag
Tyskland5,93
Sverige8,14


Som du ser så körs skogsmaskiner i Tyskland i snitt 27% mindre per arbetsdag än i Sverige. För att hitta eventuella anledningar så försökte vi också dela upp Sverige, för att jämföra mellan olika landsdelar. Här blir tyvärr underlaget ganska tunt men det kan ändå vara intressant att diskutera.

LandsdelArbetstimmar/dag
Norrland9,65
Götaland6,14


Kontentan av detta blir att skiftkörning dominerar i Norrland medans enkelskift verkar vara rådande i Götaland. För Svealand fanns för lite data att hämta (det kräver manuell handpåläggning och det har vi inte haft tid med), men en gissning är att Svealand hamnar någonstans mittemellan, kanske med en dragning åt Götaland med enkelskift.

Utifrån denna data så kan vi faktiskt få en verifiering av hur Sveriges skördare producerar per timma. Detta genom vårt verktyg skogsfakta/skordare-produktion.php som faktiskt verkar vara inställd på någorlunda rätt antal arbetstimmar per dag. Som du ser så ligger Sveriges avverkningstakt på ~57 träd per timma och 20 m3 fub per timma.

Vad är dina tankar om detta, kan du förlika dig med siffrorna? Om du kan det, vad är dina tankar om detta?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

alias  
#666518
Fredrik Reuter skrev:Genom att hämta data om driftstimmar på begagnade skogsmaskiner till salu så kan Skogsforum nu se en klar skillnad i driftstimmar per dag beroende på var skogsmaskinen använts.

Det är genom ett framtida projekt som vi testkört en funktion för datainsamling och hämtat angivna driftstimmar och årsmodell på skördare och skotare i centraleuropa samt norden.

Intervallet sattes till årsmodell 2008 - 2018 och totalt samlades data från 230 skogsmaskiner från Tyskland, Frankrike och Sverige. Fördelningen var något fler i Tyskland men nära 50/50. Fler skotare än skördare. Arbetstimmar per dag har vi fått fram genom att ta fram antal år skogsmaskinen varit i drift och sedan delat antal timmar per år med medelantalet antalet arbetsdagar över tioårsperioden.

Ekvationen blir ganska enkel och troligtvis är inte resultatet exakt. Men å andra sidan används samma uträkning för alla skogsmaskiner, oavsett härkomst.

Det samlade resultatet ser du i tabellen nedan.

LandSnitt (h) maskintid/dag
Tyskland5,93
Sverige8,14


Som du ser så körs skogsmaskiner i Tyskland i snitt 27% mindre per arbetsdag än i Sverige. För att hitta eventuella anledningar så försökte vi också dela upp Sverige, för att jämföra mellan olika landsdelar. Här blir tyvärr underlaget ganska tunt men det kan ändå vara intressant att diskutera.

LandsdelArbetstimmar/dag
Norrland9,65
Götaland6,14


Kontentan av detta blir att skiftkörning dominerar i Norrland medans enkelskift verkar vara rådande i Götaland. För Svealand fanns för lite data att hämta (det kräver manuell handpåläggning och det har vi inte haft tid med), men en gissning är att Svealand hamnar någonstans mittemellan, kanske med en dragning åt Götaland med enkelskift.

Utifrån denna data så kan vi faktiskt få en verifiering av hur Sveriges skördare producerar per timma. Detta genom vårt verktyg skogsfakta/skordare-produktion.php som faktiskt verkar vara inställd på någorlunda rätt antal arbetstimmar per dag. Som du ser så ligger Sveriges avverkningstakt på ~57 träd per timma och 20 m3 fub per timma.

Vad är dina tankar om detta, kan du förlika dig med siffrorna? Om du kan det, vad är dina tankar om detta?


Spontant känns det som ett lågt antal stammar/h (färre än 1 stam/minut), även med en del slutavverkningsskog inräknat.

Likaså känns en medemstam på 0,35 m3fub som ett högt värde, i alla fall om det är ett aritmetiskt medelvärde och inte t.ex. grundytevägt.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Jonkanon  
#666521 Kör man 2-skift skördare betyder det teoretiskt ca 12 timmar schemalagd skördning per dag (om man inte kör mer sammanhängande än 5 timmar, tex 5-2-2-5 skift). Vid 3-skift kan man väl pressa ur max 18 timmar per dag, om jag minns rätt. Sen är det en utnyttjandegrad på detta på ca 90%. Så 2-skift: 10,8h, 3-skift: 16,2h. För att matcha detta körs skotarna oftast enkel eller 2-skift. Men kanske då lite fler timmar sammanhängande. 15,5 schemalagt per dag med 90% TU så blir det ca 14 timmar.

2 och 3-skift är vanligast på skördarna för skogsbolagsavverkningarna i Svealand och uppåt. Men många mindre entreprenörer kör nog oftast 1 till 2 skift även här.

Jag skulle nog säga att era siffror nog är ganska representativa mtp mixen av skiftsformer och maskintyper.

0,35 verkar dock grovt? I Svealand låg medlet för SA på ca 0,31 och för GA på 0,10 men det är några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666522 Norrland= bolagskog. Stora volymer och hård prispress. Mest slutavverkning. Stora sammanhängande hyggen.
Götaland=privatskog, mindre avverkningar, mera flyttningar, större gallringsandel, mer krävande markägare, stilleståndstider för blöta= opraktiskt med skiftkörning.
Tyskland= Som Götaland fast mera.

Användarvisningsbild

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Fredrik Reuter  
#666556
Skogsola skrev:Norrland= bolagskog. Stora volymer och hård prispress. Mest slutavverkning. Stora sammanhängande hyggen.
Götaland=privatskog, mindre avverkningar, mera flyttningar, större gallringsandel, mer krävande markägare, stilleståndstider för blöta= opraktiskt med skiftkörning.
Tyskland= Som Götaland fast mera.


Ja, det är nog till viss del sant. Men de privata skogsägarna har ändå majoriteten av skogsarealen!
Se bilden nedan som är från Skogsstyrelsens Statistikdatabas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666564 Och det är motortimmar ni räknat på då antar jag eftersom ni sett på och räknat utifrån begmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Fredrik Reuter  
#666582 Absolut! Det är angivna "driftstimmar" som jag tolkar som motortimmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

rikard_e  
#666589 Kan bara hålla med Skogsola.

Nu satt jag i fel maskin för att kunna yttra mig helt korrekt, men körde Gremo 1050F i ett år.
Vi körde rätt blandat med Miljöhuggning, gallring och avverkning.
Men många timmar gick åt att planera med inköpare, markägare och skördarföraren.
Vet inte hur många timmar jag har pratat bort med äldre skogsägare som varit ensamma eller att dom vill ha gjort något specialjobb medans vi ändå varit där.

Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666620 Inte för att jag tror att sörlänningarna snackar bort två timmar om dagen med markägarna. :-) Men det blir en annan karaktär på skogsbruket i söder med maskinägare som helst kör sin maskin själv i nära kontakt med markägarna.
Markägarna i norr bor kanske 70 mil från avverkningen och när de ska avverka säljer de rotpost till något bolag som anlitar en större entreprenör med anställda förare som kör skift.

Avatar Fallback

Re: Stora skillnader i driftstimmar på stora skogsmaskiner

Axl  
#666643 Jag gissar att en genomsnittlig avverkning i norr tar längre tid än en i söder. Alltså blir det enklare att köra skift pga färre flyttar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).