Skogsmiljö och Trädlära

Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

36 inlägg 21314 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

Värmlänning  
#442502 Tack för bilderna, alltid kul att "se" vad man pratar om. Jaktmässigt bra stenmur, men ur jordbruksperspektivet förstår jag dig

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

Hema  
#442516
JensSkoog skrev:Har murarna haft någon annan funktion än som samlingsplatsar för sten?
Vet att man i några områden i gamla dar gjorde murar och gärdesgårdar för att snön skulle ligga
still i vinden så man fick vatten i jorden när våren kom.

Låter sunt, så det borde ligga någon sanning i det. :)

Stenmurar och eller gärdesgårdar är ofta bra områden för fåglar och andra djur som kan hjälpa till att hålla nere skadeinsekter.

Samt i Skåne räcker det oftast med någon cm snö ihop med kraftig vind för att larmslå stora delar av väg och spårtrafiken. Så där hade lite fler gärdesgårdar varit önskvärt.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#442583
Värmlänning skrev:Tack för bilderna, alltid kul att "se" vad man pratar om. Jaktmässigt bra stenmur, men ur jordbruksperspektivet förstår jag dig


Ja det har du rätt i och jag är även mkt jaktintresserad. Detta skapar givetvis huvudbry för mig. Jag kommer kompensera detta med nya rösen och stenrader i gränser mm. Jag kommer även plantera nya buskar och träd på lämpliga ställen runt omkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#447577 Då var projektet satt på paus. LST-avdelningen som håller på med detta har fått personalbrist pga barnledigheter å sjukdomar och tydligen så har även dom fått ny tillfällig avdelningschef. Nya chefen ringde å sade att det inte blir någon som tittar på min ansökan förän tidigast efter sommaren typ. Lite tråkigt då jag hade hoppats på att få besked innan sommaren så man kunde börja planera (vid positivt besked).
Väntar tålmodigt på att tiden ska gå och hoppas LST överaskar :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

molnia  
#666533 Gammal tråd men intressant ämne, hur gick det?

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#666571 Tjena!
Jo det gick till hälften bra. Skicka in ansökan om att få rätta till 2 områden varav jag fick godkänt på det ena och det andra blev NEJ, även nej efter komplettering.

Det området vi fick flytta en stenmur har nu blivit kanonbra. En dubbelt så stor åker med raka kanter. Mkt odlarvänligt.

Vi både räknade och tog tiden innan hur mkt man skulle spara och tjäna.... svaret är nog ännu bättre än kalkylen. Då kostnaderna för flytten blev mindre och vinsten av effektivare brukning blev sannolikt större.

Mvh En nu glad grävmaskinsägare

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).