Öppna kategorin

Åsiktskorridor i skogen?

1021 inlägg 80096 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#666369 Nä det visste jag inte, då blev det ju väldigt lätt att förstå att ingen har åsikter om skövlingar och mixstrande med tillväxt siffrorna, men undrar om det ändå inte de skulle granskas av riksrevision och finansinspektion. Jag har bara läst deras rapporter från "aktiestämman" "Vid dagens årsstämma i Sveaskog fattade aktieägarna beslut om utdelning, val av styrelse samt styrelse- och utskottsarvode" ja vad ska man tro när årsberättelsen presenteras så.

Något annat, om kalhyggen som jag inte gillar om någon missat det
"Saving standing trees after harvest is not only a boon to bird life; it also protects the ability of the soil to raise new generations of forest. A new study from SLU shows that a clear cut without retained trees can eradicate some 75 % of the mycorrhizal species of the soil. These are essential to the trees, and it is not given that it is the most important ones that survive or are able to re-establish."
När SLU biologer kommer fram till sånt här, vad säger SLU forskarna på skogsproduktion då, det jag kallar åsiktskorridoren.
Du Lars har ju hört snacket, något som lockar till att minska kalhyggen kanske ... det märkliga är att absolut inget händer, möjligtvis brukar det bli en ökning av hyllningarna till kalhyggets alla fördelar, klimatet blir bättre, ekonomin fantastiskt mycket bättre, och vi brukar få höra att vi är värdsmästare på skogsbruk, någon berättade för mig att de riktigt vidriga länderna i världen, där skogsskövlingar pågår, brukar hänvisa till Svenskt skogsbruk och säga att dom bara gör som värdens klimatsamvete gör .. fantastiskt vad mycket elände vi skapar med vårt hyckleri.

Man kan ju säkert säga att vi inte har ansvar vad andra länder gör, men det där är ju en moralisk fråga och det vet inte Snvensk skogsindustri hur man stavar till, moral handlar om rätt och fel, gott och ont, och industrin är fantastiskt duktiga på att göra rätt enligt lagen och certifieringar, de som jag kallar Kalle Anka lagar, och att följa dom betyder inget, det går mycket bra att bryta alla äkta moraliska lagar genom att följa Kalle Anka lagarna, men är egentligen lika vidrigt som att vara otrogen mot sin partner... för det finns ingen lag som förbjuder det.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#666382
ulf 1 skrev:Något annat, om kalhyggen som jag inte gillar om någon missat det
"Saving standing trees after harvest is not only a boon to bird life; it also protects the ability of the soil to raise new generations of forest. A new study from SLU shows that a clear cut without retained trees can eradicate some 75 % of the mycorrhizal species of the soil. These are essential to the trees, and it is not given that it is the most important ones that survive or are able to re-establish."
När SLU biologer kommer fram till sånt här, vad säger SLU forskarna på skogsproduktion då, det jag kallar åsiktskorridoren.
Du Lars har ju hört snacket, något som lockar till att minska kalhyggen kanske ...

Snarare tvärtom. Du måste ha hittat nån gammal text.

"Är mykorrhizan en bidragande orsak till skogens kvävebrist?"

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 1_2014.pdf

" Disneyfiera inte naturen!"

https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/6/di ... e-naturen/

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#666389
ulf 1 skrev:Alla vet att kol som binder sig med syre blir koldioxid, det finns olika syrehalt i vatten, rörligt har mer syre, stillastående är nästan syrefritt, titta på ett akvarium. koldioxidmolekylen väger 3-4 gånger mer än kolatomen.

Jag vet inte hur ni snurrar till allting, men det har väl med det jag beskrev om åsiktskorridoren och hur den slingrar sig och aldrig kan ta ett steg tillbaka, vilket i slutänden kommer att kosta nästa generation ett skitliv i misär.

Nä, det var nog så att hela diskussionen började med att du drog till med en 4-5 grundläggande faktafel som du argt försökte förneka. Det enda som tog skada i den diskussionen var väl ditt självförtroende. Men det brukar ju bara resultera i att du kallar alla idiot några gånger. Sen verkar det kännas bättre för dig.

ulf 1 skrev:Babblandet om att bruka marken med skogsplantering är ju imbecillt, de 1,4 miljoner hektar öppna marker som planterats igen, ska givetvis också få återgå till vad dom var förut, alltså hagar, ängar, åkerlappar och beten av olika slag.

Det som ingen har fattat hittills, är att jag är FÖR skogsbruk men emot att förstöra det brukande landskapet, försök att få in ett par tankar samtidigt i trögskallarna.

Det har tagit tusentals år att skapa ett av världens vackraste och funktionsdugligaste ekosystem, ett system och ett landskap där människan har sin naturliga och rättmätiga plats, så ge fan i att förstöra den.
"

Jag kan ha förståelse för att man vill ha tillbaks en historisk landskapsbild. Men det skapar ett par nya frågor:
1. Landskapet har ju varit i ständig förändring, vilket är det vi skall återställa? 2000 års sedan? 1000? 100? När fanns detta naturliga som vi inte får förstöra?
2. Vi kan ta vår fastighet som exempel. Det innebär att vi skall återställa alla betesmarker och åkerlappar ifrån 2 gårdar och 4 torp. Tänker du att jag måste driva ett lantbruk med förlust eller räcker det att jag låtsas ha ett lantbruk genom att köra betesputs över en massa åkrar? Eller skall vi införa bidrag till att återställa lantbruket till hur det var för X antal år sedan då över halva befolkningen var jordbrukare?
3. Har människan skapat det funktionsdugligaste ekosystemet, eller är det så att det anpassade sig efter hur vi levde just då?

Det här är inte ett försök att vara taskig men jag ser saker väldigt annorlunda än du. Jag tror inte på att "gå tillbaks till hur det var" är lösningen då det inte funkar. Världen har utvecklats. Jag tror på att med vetenskaplig grund lösa de problem vi har idag för att skapa en bättre morgondag.

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#666447 Jag är inte minsta nostalgisk, vill bara att vi ska bli bättre på att skapa en framtid för ALLA, även skogsbolagen och Jägmästarna som ju brukar vara mitt hatobjekt nummer ett.

Faktum är att man skulle kunna tjäna mångdubbelt på skogen och samtidigt ena alla motstridiga viljor från värsta naturromantikarna till värsta hardcore folket på produktionssidan, men då måste sanningen sjunka in i alla inblandade.

Jag försöker på mitt yxiga vis att banka in lite vett i trögskallarna i båda lägren, det är verkligen komiskt med reaktionerna, särskilt från vetenskapen, här representerad av Lars Lundqvist, egentligen ska vi vara mycket glada att Lars lägger ner så mycket möda på att bemöta mig, det syns på intresset att vi båda har en funktion att fylla.

WarPeter har som vanligt fel i sina analyser (utom när han håller med mig), att vi ska gå tillbaka 100 år i tiden med vårt skogsbruk som jag ofta säger har inget med nostalgi att göra, det är en rent ekologisk självklarhet, om en skog och ett landskap lyckas försörja 80% av en befolkning, så gör man någonting rätt.

När jag började analysera skogshistorien så förstod jag ganska snart att den var beskriven av galna SLU forskare med produktion i huvet, som dom sedan satt in i en industri period då vi ville locka ut folket ur skogen, först genom bättre bostäder, sen köp, sen rena hot och lagar, när inget annat hjälpte.

Det var bara så att industrin tog över skogarna, inte verkligheten som skogshistorien ljuger om, idag försörjer skogen inte ens 1% av befolkningen, jävligt dåligt, och skrytet om det Svenska skogsbrukets framgångar är ett tragiskt skämt.

Sveaskog har mindre än 100 kubik hektar i sina skogar, deras marker innehöll lika mycket för 100 år sen, dessutom försörjde deras skogar en miljon kossor, hästar, getter och får med mat året runt då det fans en halv miljon hektar åkrar, ängar, hagar, och andra sorters beten i dessa skogar.

Att man avverkade 60 miljoner kubik i Sveriges skogar för hundra år sen jämsides med beten och Järnindustri, och skogsarbete/försörjning på vintern för 200 tusen glesbygdsbor, är ju inget man heller talar om idag i sin falska historiebeskrivning.

Min fru sa i morse,"vilken jävla tur att vi har egna skogar, utanför våra gränser finns inte en enda ätbar svamp" ja Lars vill antyda att kalhygge inte har någon större inverkan på svampsamhället vilket faktiskt är ren bullshit, 50 år är det minsta det tar för mykorrhizan att återetablera sig efter kalhuggning, det betyder med dagens omloppstid i Bergslagen att den aldrig mer kan skapa ätliga svampar, (vi får väl börja lära oss ätliga vedsvampar), mykorrhizan ger oss alla soppor, riskor, kremlor och givetvis kantareller.

Det mest tragiska är att åsiktskorridoren, här representerad av Lars, inte har en aning om vad som pågår i underjorden och nu har man garanterat detta kalhyggesbruk i 70 år, vilket snart ger oss facit när nästa generation kalhygge börjar dö, jag betackar mig för ursäkter från skogsindustri och produktionsforskare i framtiden, säger ni "det var såna tider" så kommer jag att bli galen, hur fan kan man vifta bort all forskning som varnat för det skadliga med kalhygge i snart 50 år.

Här en av tusentals vetenskapliga artiklar: https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... vverkning/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#666449 Och här har du den "gamla" texten Lars, den är från april förra året.
https://www.slu.se/en/ew-news/2019/4/re ... community/

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-01  
#666451 "WarPeter har som vanligt fel i sina analyser (utom när han håller med mig), att vi ska gå tillbaka 100 år i tiden med vårt skogsbruk som jag ofta säger har inget med nostalgi att göra, det är en rent ekologisk självklarhet, om en skog och ett landskap lyckas försörja 80% av en befolkning, så gör man någonting rätt."

om 80 % av befolkningen var försörjda av skogen och landskapet för 100 år sedan.

varför emigrerade då 1,5 miljoner till Amerika från mitten av 1800-talet till tidigt 1920-tal?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#666452
ulf 1 skrev:Min fru sa i morse,"vilken jävla tur att vi har egna skogar, utanför våra gränser finns inte en enda ätbar svamp" ja Lars vill antyda att kalhygge inte har någon större inverkan på svampsamhället vilket faktiskt är ren bullshit, 50 år är det minsta det tar för mykorrhizan att återetablera sig efter kalhuggning, det betyder med dagens omloppstid i Bergslagen att den aldrig mer kan skapa ätliga svampar, (vi får väl börja lära oss ätliga vedsvampar), mykorrhizan ger oss alla soppor, riskor, kremlor och givetvis kantareller.

Som vanligt läser du inte det som inte passar.
Texterna jag länkade till berättar att man omvärderat mykorrhizasvamparna påverkar träden. Numera vet man att svamparna inte är några altruistiska medhjälpare utan att de tänker på sig själva först, och därför i praktiken ofta fungerar som ett slags parasiter som livnär sig på träden. Genom att kalhugga minskas svampsamhällena och träden får större chans att växa bra i början av omloppstiden.

Men visst får vi matsvamp i dessa nya skogar! Trattkantarellernas på bilden är inte ens en tredjedel av det vi plockade på en halvtimme igår i ett 30-40-årigt contortabestånd (!) som gallrades för 3-4 år sen. Ni letar kanske på fel ställen?

1599982457_a0ec9384-d2a7-4d61-b609-cf8991877b98.jpeg

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#666483 Varför svarade du inte på mina frågor Ulf? Bir det jobbigt när din fantasi skall kombineras med verkligheten?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#666514 Nää WarPeter vi människor har inte skapat annat än oordning i jordens ekosystem, fråga 3,
på fråga 2 tror jag du passar in på 95% av Sveriges befolkning, de som jag kallar "det går aldrig folket" , allt är besvärligt för den som inte bryr sig om någon annan än sitt eget väl och ve, gör det för någon annan och du ska se vad mycket bättre det går, någon med får kanske vill låna några beten, någon utan bostad kanske vill bo mot renovering osv, fråga ett har jag besvarat hundra gånger, ett skogsbruk som försörjde 80% av befolkningen kan inte ha gjort så många fel, att vi sen fick en snabb befolkningstillväxt på 1850 talet och skogen inte orkade "svälja" alla dessa människor är faktiskt en helt annan historia, det var några missväxtår i den vevan och det förklarar en del.

Jag hjälper folk med att få upp sina ekar just nu, idag fick jag förfrågan på 660 meter viltstängsel, i förra veckan 750 meter, jag gör det egentligen mest för att ingen annan gör det, men till slut börjar folk förstå att trästängsel funkar fint och jag tjänar ju pengar på det, tänk att det till slut börjar lossna med dessa stängsel.

De som följt mig vet att jag inte sålde ett enda stängsel på 2 år, men att jag också sagt att jag är långt före min tid med det mesta, så 8 år till och ALLA vill ha dessa stängsel, men då har jag nog tröttnat, så någon annan kan få ta över.

Jag läste att min förra födkrok Olearys lagt ner 60 restauranger sen jag tog min hand ifrån dom, jag brukar inte vara hämndlysten, men detta skitföretag önskar jag alla motgångar dom kan få.

När jag första gången gjorde dekoren till den tredje restaurangen dom satt upp, omsatte dom 5 miljoner per år, när jag lämnade dom 13 år senare så omsatte dom 2,4 miljarder, så många fel kan jag inte ha gjort, finns dom kvar om 5 år blir jag förvånad, det enda som var bra med dom var den miljö jag skapade, resten var mediokert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#666516
ulf 1 skrev:ett skogsbruk som försörjde 80% av befolkningen kan inte ha gjort så många fel,

Du skulle ju kunna göra ett litet experiment.
Köp en ko och en get, och kanske en häst och be sen din son att bosätta sig i din uthyrningsstuga ett par år och livnära sig som förr i världen. Han kan låta djuren beta i skogen och själv jobba åt dig i skogen, med samma teknik som förr dvs yxa och handsåg, och köra ut virket med hästen. Och du betalar honom lika mycket som man gjorde förr i världen, omräknat till dagens penningvärde.

Sen kan vi se vad han säger om ett år eller två, om att ha försörjt sig på skogen med skogsbruk och skogsbete sådär som du säger att man gjorde så bra förr i världen. Tror du att han kommer att föredra det livet även i fortsättningen?

80% av befolkningen levde inte på skogsbruk för 100 år sen utan på landsbygden. Alla levde inte av jordbruk, men nästan alla var extremt fattiga jämfört med dagens levnadsstandard. Även de som var välbeställda hade sämre levnadsstandard än vad medelsvensson har idag.

Vad är det du brukar säga? Det som står i vägen för din inlärning är din inbillning? ;)

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#666517
ulf 1 skrev:När jag första gången gjorde dekoren till den tredje restaurangen dom satt upp, omsatte dom 5 miljoner per år, när jag lämnade dom 13 år senare så omsatte dom 2,4 miljarder, så många fel kan jag inte ha gjort, finns dom kvar om 5 år blir jag förvånad, det enda som var bra med dom var den miljö jag skapade, resten var mediokert.

Tänk så olika man kan uppfatta världen. Jag har aldrig överhuvudtaget lagt märke till dekoren på O’Learys.
Hur många av O’Learys kunder tror du går dit för att titta på dekoren?

Varför tror du att O’Learys går dåligt? Var har du fått den informationen ifrån?

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

Avslutat-01  
#666524
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:När jag första gången gjorde dekoren till den tredje restaurangen dom satt upp, omsatte dom 5 miljoner per år, när jag lämnade dom 13 år senare så omsatte dom 2,4 miljarder, så många fel kan jag inte ha gjort, finns dom kvar om 5 år blir jag förvånad, det enda som var bra med dom var den miljö jag skapade, resten var mediokert.

Tänk så olika man kan uppfatta världen. Jag har aldrig överhuvudtaget lagt märke till dekoren på O’Learys.
Hur många av O’Learys kunder tror du går dit för att titta på dekoren?

Varför tror du att O’Learys går dåligt? Var har du fått den informationen ifrån?


samma sätt som vanligt?

Användarvisningsbild

Re: Åsiktskorridor i skogen?

ulf 1  
#666525 Om man inte märker 1500 tavlor, 50-100kvadratmeter bildtapeter, vimplar banners, plåtskyltar, och allt annat som är Olearys unika dekor, då måste man vara riktigt blaskig, en recension brukar vara mat:1a kall hamburgare i torrt bröd
Service 1a: fick vänta två timmar på den kalla hamburgarn Miljö 5a: fantastisk.
Utan att skryta så har jag känsla för att skapa mysiga restauranger, även hotellinredning har jag gjort hundratals, jag gjorde dekoren till över 300 olearys restauranger runt om i världen, och jag lovar att ingen kommer att kunna kopiera de gjorda restaurangerna, antagligen har dom nu 70tusen tavlor på sitt lager, men hur roligt är det att sätta upp banners där New England Patriots vunnit två Super Bowl, när dom numera vunnit 6 Super Bowl, tror inte många förstår mediokerthur viktig skillnaden är mellan att göra något bra och något mediokert, men det är skillnaden mellan 5 miljoner och 2,4 miljarder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#666526
ulf 1 skrev:någon med får kanske vill låna några beten, någon utan bostad kanske vill bo mot renovering osv


Jo vi brukar redan 8 ha och ger bort skörden gratis till den enda bonden som är kvar inom byn. Vi slår, vänder och strängar så att han bara kan komma och pressa. Detta funkar nu medans vi fortfarande har maskiner kvar men man är ju inte så sugen på att nyinvestera eller att bryta upp 20 ha till för att driva ett låtsasjordbruk med förlust. Men menar du att detta är en modell som funkar i stor skala i hela landet? Att alla skall jobba gratis och gå med förlust för att du tycker att en viss tid i historien var mest naturlig?

Resterande svammel med personangrepp och repetition av ditt skryt struntar jag att kommentera då jag antar att det bara var ett resultat av din frustration över ditt dåliga svar.

Avatar Fallback

Re: Åsiktskorridor i skogen?

WarPeter  
#666527 Tog bort inlägget då det inte rörde tråden
Senast redigerad av WarPeter sön 13 sep 2020, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).