Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 224544 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#465083
Mannfolk skrev:Klart det går! Finns många som tillverkar hydraulcylindrar billigt i dagens läge! Använder man rätt materiel och vet hur man skall svetsa går nog det! Men jag har varken tid eller lust med att kranen man själv svetsade börjar spricka mitt i säsongen när det är högfart... Har tillgång till cnc-svarvar så alla hylsor är heller inget problem.Men trots der har inte tanken slagit mig iaf! #:-s

Okej.
Klart det aldrig är roligt om det skulle spricka.
Men vad är det som gör att en vagn är lättare att bygga och få hållbar än en kran. Är en vagn lättare att överdimensionera utan att funktionen blir lidande?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

torpöbo  
#465101 Dagens skogsvagnar lämnar mycket att önska gällande dimensionering och tekniska lösningar. Därmed får man en större behållning av att bygga en vagn jämfört med att bygga en kran som är optimerade till max. Dock bör man vara väldigt noga med utformning av kranens infästning i vagnen så att kranen får en bra geometri vid användning. Finns inget så irriterande som en kass krangeometri.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#465112
torpöbo skrev:Dagens skogsvagnar lämnar mycket att önska gällande dimensionering och tekniska lösningar. Därmed får man en större behållning av att bygga en vagn jämfört med att bygga en kran som är optimerade till max. Dock bör man vara väldigt noga med utformning av kranens infästning i vagnen så att kranen får en bra geometri vid användning. Finns inget så irriterande som en kass krangeometri.

Jo krangeometrin är mycket viktig. Jag tänkte att skulle man bygga en kran själv så gör man en "blåkopia" på en redan befintlig kran som är erkänd på marknaden, gäller dock att snoka upp rätt mått.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

torpöbo  
#465143 Bestenlennartsson konstruerade ju en egen kran till sin drivare så går gör det.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

johan83  
#472489


Premiärturen 2016 med nya Valtran och JJP Trailern, kedjefritt i grangallring, Phillip som testpilot och fotomodell [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Fredrik Reuter  
#472492 Välfyllt och snyggt!

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663270 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#666189 Roligt att du frågar! Vagnarna har rullat på bra och har fungerat/fungerar helt super! Det har varit mycket strul med kranarna och dess elstyrning. Senaste haveriet är att vippbommen börjat spricka på bägge kranar. Vi fick dock bra hjälp från tillverkaren som vid tidigare bekymmer!

Slänger upp lite bilder från vårvintern 2020

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666229 Hur mycket har ni skotat för de ska spricka?
Vad har ni för styrsystem till kranarna?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#666245 Johans kran sprack rejält, den har har kanske hanterat 4500-5000fub.

Min kanske 3500fub. Vi har nya vipparmar hemma att slänga dit. Dock inget man gör på en eftermiddag..

Det är hydrocontrol 38 med Fabercom skräp från Italien.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666352 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

stegmaster  
#666488 Vore trevligt om du kunne visa på bild var sprickan i vippan fanns?
Har ju likn. kran, bara Kesla, så kunne vore fint att veta var man ska kolla efter problem.
Bra att det rullar på bra för er. 👍

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#666550 Vi hade problem ganska tidigt med att kablaget till styrspakarna nöttes upp. Vilket gjorde att kran kunde köra av sig själv mittialt utan spakpådrag. Vilket är helt vansinnigt dumt konstruerat.

Lägger upp bild på svetsad spricka. Det är utskjutet som bucklar upp vippen övre kant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

stegmaster  
#666673 Tack för bilder och info. 👍

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

550  
#695425 Detta är fortfarande en kul tråd att läsa i 😀

Jag undrar om ni efteråt räknade ihop alla kostnader och jämförde med vad en färdig vagn skulle kostat?
Har framkomligheten med navdrift på två hjul varit bra, eller ångrar ni att vagnarna inte blev fulldrivna? Behöver ni ofta köra med kedjor på vagn eller traktor?
Kul detalj att pinnarna lutar i överkanten på grinden, är det enbart för utseendet eller finns det någon annan fördel med det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).