Motorsåg och handhållet

Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

52 inlägg 9966 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mannfolk  
#270312 Hejsan

Funderar om andra har provat på att öppna utblåset på 555fx, synpunkter bra dåligt, hur/var gör man hål osv. Skulle vara trevligt att uppnå samma sak med en röjsåg så som med enmotorsåg.

Har fixat båda 346:orna mina med mycket Mycket bra resultat :grin: .



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

anersimyra  
#270328
Mannfolk skrev:Hejsan

Funderar om andra har provat på att öppna utblåset på 555fx, synpunkter bra dåligt, hur/var gör man hål osv. Skulle vara trevligt att uppnå samma sak med en röjsåg så som med enmotorsåg.

Har fixat båda 346:orna mina med mycket Mycket bra resultat :grin: .
Hur gjorde du på 346:orna ? Låter de " jävligt "??
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mannfolk  
#270333 Nej inte alls, Har inte själv testat 560xp men min åf hävdar starkt efter prov kört mina sågar i grova björk stubbar, att de kör från 560xp med marginal :grin: .
Tänkte provköra 560xp nu här i vår så jag kan säga bu eller bä.


ena sågen har 357:ans luftfilter insugshals och förgasarhals, den dra lite mer soppa genom det men,har 8 drev på den så jag skulle säga de gör ytterligare lite till.
Och båda sågarna varvar 14,800 och kapar med 13,000, kör med .325 56 1,5

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Williamm  
#666193 Skulle du kunna förklara lite mer hur du trimmade 346:ornA?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666204 En crossåkare trimmade min Stihl 480 så den gick som ett troll. Han öppnade ljuddämparen, kortade kolven och ev något mer. Den går fortfarande bra men verkar ha tröttnat lite. Nya kolvringar kanske skulle göra susen. Men det känns avigt att börja skruva så länge den går. Synd att @vinterrojaren är pausad. Han har koll på sånt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Williamm  
#666256 Vad har det för vits att korta kolven? Jag har hört att man ska ha kolv med kulle på för kompen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Björn T  
#666260
williamm skrev:Vad har det för vits att korta kolven? Jag har alltid hört att man ska ha kolv med kulle på för kompen.


Han menar nog nedre delen på kolven, så insuget är öppet under längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Williamm  
#666262 Aha.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Bert1  
#666264 På moppetiden sa vi"jackad kolv"

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666276 Man kan göra bara ett hack mitt för insuget men det resulterar i obalans. På en moppe kvittade det nog.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666303
williamm skrev:Skulle du kunna förklara lite mer hur du trimmade 346:ornA?

Hqan skrev att han använde 357s insugnings hals vilket är insugsgummit alleredan där ljög han det går inte då 357 insugsgummi är större än 346 insugsgummi men däri mot så går det att få dit både förgasare luftfilter men då måste man byta hela den delen som choken sitter i.
En såg som endast den modifieringen är gjord går inte bättre än en standard 346 drar bara mera bensin och låter mera när dämparen är öppnad vilket gör att man tror att den går bättre .
skall man ha en såg att gå bra så bör man beräkna hur stor pipa man man skall ha i sin modifierade ljuddämpare till att börja med för att få rätt motstånd .
sen bör man börja med porttider och sen vad dom ligger någonstans och det räknas i 360 grader både öppnings tider och stängnings tider.
bang for the mony som man säger är en popup kolv vilket inte ger mindre squis band möjligen lite mera brum men inga större effekter
skall man ha effekt ur en motor så är det som gäller lägre squis ,andra portider ändra tändningen annan förgasare + lite hokus pokus.
Att fimpa kolven ger knappt något då det är spolkanalerna som skickar upp blandningen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666341 Jag är en av de som inte begriper varför man hellre minskar ett utrymme man behöver än fyller det med godis som kan ge kraft.

Om man har volym som kan användas bättre, varför minska den?
Ju mer bränsle luft blandning man får upp över kolven som komprimeras, destu mer SKA expandera o ge kraft. Att öka kompressionsförkållandet ger inte mer energi upp över kolven.

Att öka durationstiden porten är öppen är en grej o tänka på. Tryck o flöden är en annan grej o tänka på.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666362
Mange skrev:Jag är en av de som inte begriper varför man hellre minskar ett utrymme man behöver än fyller det med godis som kan ge kraft.

Om man har volym som kan användas bättre, varför minska den?
Ju mer bränsle luft blandning man får upp över kolven som komprimeras, destu mer SKA expandera o ge kraft. Att öka kompressionsförkållandet ger inte mer energi upp över kolven.

Att öka durationstiden porten är öppen är en grej o tänka på. Tryck o flöden är en annan grej o tänka på.

Du får väl läsa lite av walter kaden så kommer nog något att trilla ner i korgen.
bromsbänk ljuger inte där får man det svart på vit vad som händer
Sen finns det en sak som du utelämnar vevhuskompressionen en mycket viktig bit .
sen kan man inte ha hur stort förbräningsrum som helst mindre ger mera puff stort ger mera en ljummen fis i rymden .
Senast redigerad av knaggen lör 12 sep 2020, 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

svampbob  
#666363
knaggen skrev:
williamm skrev:Skulle du kunna förklara lite mer hur du trimmade 346:ornA?

Hqan skrev att han använde 357s insugnings hals vilket är insugsgummit alleredan där ljög han det går inte då 357 insugsgummi är större än 346 insugsgummi men däri mot så går det att få dit både förgasare luftfilter men då måste man byta hela den delen som choken sitter i.
En såg som endast den modifieringen är gjord går inte bättre än en standard 346 drar bara mera bensin och låter mera när dämparen är öppnad vilket gör att man tror att den går bättre .
skall man ha en såg att gå bra så bör man beräkna hur stor pipa man man skall ha i sin modifierade ljuddämpare till att börja med för att få rätt motstånd .
sen bör man börja med porttider och sen vad dom ligger någonstans och det räknas i 360 grader både öppnings tider och stängnings tider.
bang for the mony som man säger är en popup kolv vilket inte ger mindre squis band möjligen lite mera brum men inga större effekter
skall man ha effekt ur en motor så är det som gäller lägre squis ,andra portider ändra tändningen annan förgasare + lite hokus pokus.
Att fimpa kolven ger knappt något då det är spolkanalerna som skickar upp blandningen.


346an med 357 delar stod hos mig i något år så jag provade den lite och tyckte att den gick riktigt bra och bättre än mina otrimmade 550.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555FX Öppna Ljuddämpare??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666368 det är skillnad på insugs halsen mellan 357&346 och då skiljer det även på gummit vilket är större .
Men det är ingen skillnad på den delen som har chock spjället monterat
346=5038663-02
357=5039187-01 som du ser så skiljer res numren .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).