Skogshistoria

Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

13 inlägg 12044 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

där nor  
#662595 SKVALTSÅG ?
Det fanns gott om skvaltkvarnar i Sverige förr i tiden. Det var kvarnar med vertikal turbinaxel som körde med små flöden och ett par meters fallhöjd. Skvaltsågar byggdes också på 1600-talet men dom hade nog för liten kapacitet och övergavs för större horisontalaxlade vattenhjul i större vattendrag.
Jag letar efter beskrivningar eller ritningar på skvaltsågarna, eller något restaurerat sågverk. Det ska ha funnits en i Trollbäcken, Tyresö och två på Torö, Nynäshamn. Jag gissar att det var enbladiga ramsågar
med liggande blad, för att slippa bygga vinkelväxlar. Bild på skvaltkvarn. Någon på forumet som vet ??



   TS
Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

Torleif  
#666190 Låter vettlöst att försöka driva en ramsåg med en skvalta.

Den tidens ramsågar var tjockbladiga. Det vill säga att bladen var smidda av blötjärn med en påvälld remsa brännstål längs eggen. Smeden smidde bladen flata med hammare och plansätt så gott det nu gick. Sedan högg de ut tänderna med huggmejsel mer eller mindre på ögånmått och filade dem vassa så gott det nu gick med filar som var mer eller mindre hemsmidda.
Sådana sågblad dyker än i dag upp här och var ur jorden eller i folks gömmor. Ett ovanligt välbevarat exemplar finns på hembygdsgården i Ljusdal i Hälsingland.
De där sågbladen tog ett skär i storleksklassen 8 mm. Det var väl svårt att smida ut dem tunnare än 5 eller 6 mm och så kom ju skränkningen till. På grund av det dåliga materialet måste de vara tjocka för att hålla spänningen och hållas raka.
De skar alltså fruktansvärt tungt. Mycket kraft gick åt och sågningen gick långsamt. Naturligtvis var det bara ett blad i ramen. Att driva det med en skvalta låter inte riktigt rimligt tycker jag.

Någon gång i början på 1700-talet (om jag minns rätt) började det finnas tillgång till tunna sågblad av holländsk senare engelsk tillverkning. De var gjorda av valsat stål med maskinhuggna tänder som höll jämn storlek. Måttnogrannheten på det sågade virket blev bättre när sågen skar jämnare. Sågningen gick snabbare och krävde mindre kraft. Småningom gick det rentav att bygga så stora sågverk att man kunde montera två eller ännu flera blad i samma ram. Fast..... ett enda tunnt sågblad kostade ungefär lika mycket som hela resten av såganläggningen med såghus och dammar och maskineri och allt smide som krävdes för att det skulle fungera.

Min spontana gissning är att folk var så vana vid att tala om vattenkvarnar som skvaltor att när någon byggde ett sågverk kom det att kallas skvaltsåg även om axeln var vågrät....... men det är bara min gissning.


En mycket sakkunnigt restaurerad och fullt fungerande vattensåg av 1700-talstyp med hjul finns i Aurfjord i Troms. Det mycket välbevarade såghuset med originalmaskineriet helt intakt rasade ihop och höll på att ruttna bort men restaurerarna nytillverkade bit för bit och återanvände smidet och enstaka trädelar som ännu var friska. En hembygdshistoriker hade lyckligtvis dokumenterat hela anläggningen mycket nogrant strax innan taket rasade in och restaurerarna följde ritningarna när orginaldelarna var för ruttna för att kopiera. Alla verkar vara överens om att det här är så nära en liten vattensåg från 1700-talet som det överhuvudtaget går att komma i dagens värld.

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

jakobn  
#666224 Jag har en bok som tar upp de här små sågarna som skogsbönderna hade. Ska se om jag hittar den. När konkurrensen var kransågning som krävde två man kan man förstå att det behövdes inga stora krafter för att bygga en mindre såg som kunde skötas av en man. Sågverket krävde varken mat eller vila.

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

Torleif  
#666250 Ja...... fast på 1600-talet hade man i det stora hela inte börjat kransåga ännu. Kransågning med någon sorts rimlig effektivitet förutsätter ett tunt valsat sågblad. Det var först kring 1800 jämt som kransågandet slog igenom på allvar.
På 1600-talet var det yxa och kilar som gällde när man klöv och bilade bräder. Eller en tjockbladig vattensåg.

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

jakobn  
#666412 Tyvärr fanns inga tekniska beskrivningar av sågarna i boken, men de var enbladiga. Citat från boken
"De små enbladiga sågverk som fanns i mängd, även vid mycket obetydliga bäckar, kunde på grund av vattenbrist ej vara igång mer 2 a 3 månader om året" Han skriver också att de försvann innan 1850 pga dikning.

Det finns gott om exempel på kransågning före 1800, i allt från skeppsbygge till torp, bland annat skriver Linne om det på 1700-talet. Även handsmidda kransågar finns bevarade. Hur mycket man använt sådana hänger ihop med var i landet man befinner sig. Timring med fyrhugget virke medger givetvis att kransågning varit vanligare,

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666438 Åk till Orsa. Uppe i Näckådalen, en finnmarksby, finns en fullständigt restaurerad såg som man brukar visa varje år om inga särskilda om dyker upp såsom "Orsa kompani lovar inget bestämt".
Orsa Besparingsskog har bekostat restaureringen.
https://www.visitdalarna.se/boka/se-gor ... n/detaljer

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

där nor  
#666474 Jo det var nog vettlöst att driva sågen med skvalthjul. Därför övergavs tekniken efter kort tid. Kanske byggdes om till hjulsågar med horisontell axel, så gjordes ibland med skvaltkvarnar för att öka kapaciteten.
Men ordet finns, bifogar 2 uppslag ur Sv. akademiens ordbok. Jag har i alla fall 2 spår som jag jobbar vidare på: Hofberg "Skogsbyggarlifvet i Halland" 1881 (Sågarna "enfotor",.. voro af den mest primitiva beskaffenhet). har beställt boken. Och en avhandling (Lunds universitet) där det nämns " lämningarna efter en skvaltsåg och en dammvall........". Sågverken i Aursfjord och Orsa ska jag ta en titt på, dessa har underfallshjul. Härlig film, jag gillar måttställaren. Orsasågen har 2 hjul ! Är det kvarn också ?
Jakobn, vem är författaren till boken du har ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666491 Googla på Näckådalen såg och kvarn så får du bra träffar med både fina bilder och det fins en youtube-film också.

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

Bosse1  
#666492 Gudmundstjärn ! Har jag varit och tittat, där laddade dom sågen och den nötte på själv medan man pysslade med andra nyttigheter.

Avatar Fallback

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

där nor  
#670508
1601585640_e7128dbe-1d99-4f12-80b0-22ee3ff6f6e0.jpeg
Jag bifogar ett utdrag ur Herman Hofbergs bok där han berättar om skvaltsågarna på 1870-talet i Halland.
Pausar nu ett tag i tråden och försöker hitta nåt mer, beskrivningar eller teckningar på "enfotasågarna".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

totte  
#670519 Ja det står ju "vertikalt stående ... turbinhjul". Oklart om det syftar på att hjulet i sig står vertikalt eller om det syftar på vertikal axel. Kan ju hoppas du hittar nåt om det i kommande efterforskningar.

Användarvisningsbild

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670861
totte skrev:Ja det står ju "vertikalt stående ... turbinhjul". Oklart om det syftar på att hjulet i sig står vertikalt eller om det syftar på vertikal axel. Kan ju hoppas du hittar nåt om det i kommande efterforskningar.

Det borde ju vara en vertikal axel som det är på skvaltkvarnarna.

Användarvisningsbild

Re: Skvaltsågverk, hur såg dom ut ?

totte  
#671101 Ja, om det är en skvaltsåg så borde det vara det. Man kan ju gissa det utifrån ordet "turbinhjul" också, ett vertikalt hjul brukar ju benämnas "vattenhjul". Vi får som sagt avvakta vad där nor kommer fram till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).