Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 73441 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

machonisti  
#666032 Livsstil är väldigt avgörande speciellt för småskogsbrukande. Allt från vedeldning och "stamkvistning". Skogsbruk kan även vara "inte lyfta ett finger" till att endast köpa vårdtjänster och sälja rotposter.
Å allt däremellan.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666116 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666117 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

hallingland  
#666191 Jätteintressant och jag blir supersugen på att prova detta! Kul med nya infallsvinklar. Hur väljer du ut huvudstammarna om det är tätt? Du vill väl ändå ha ett visst avstånd mellan dem redan från början (och hur långt är det)? I talltätningar är det ju inte allt för sällan bara någon dm eller två mellan... eller är det ditt initiala stamkvistande som "skapar" huvudstammarna?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666199 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666206 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

machonisti  
#666219 Har funderat över egen situation, har knappt med tid. För många andra roliga projekt. Jag blir nog aldrig en riktig stamkvistare. Där jag är avundsjuk på odlarns energi är på glesa tallföryngringar då övervägande del tenderar bli kvistvargar. Då borde jag sparka mig själv där bak och nappa kvistsågen.
Angående längdutveckling kan man leka med tanken att en begynnande kvistvarg, vital och stark har ett utvecklat rotsystem och klarar avkvistningen galant.
Vad skall den då göra av sin energi?
Jo, kanske det lönar sig att skjuta upp ett långt årsskott då det inte går att bygga kvist!

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Knagge  
#666225 Om hjortdjuren äter upp tallarna efter röjning eller de tallar man lämnar blir varglika . Så måste odlarns sätt vara bättre och röja med sekatör eller stamsåg . Nu skall jag ut med sekatör och ge mig på tallar som snart är varglika . Hoppas de inte får barrträdskräfta fast i småland är det sommar än så fram till 15 sept är det nog ingen fara .

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

hallingland  
#666227 Tack för all info!
Vad använder du för säkerhetsutrustning när det blir lite höjd?

Jag har ett bestånd, 7-8meter högt, där det redan hunnit bli lite vargar. Tror du att det ändå funkar att gå in med den här metoden? Eller skall man akta sig från att ta kvistar när de väl blivit över en viss diameter?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666242 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666246 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666248 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666322 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666833 Mycket intressant att läsa om. Har blivit av den uppfattningen att det inte ska gallras så hårt som det görs, men stamkvistning har det inte blivit, även om tanken funnits.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666839 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).