Föryngring

Alternativ markberedning i småskala

8 inlägg 4994 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativ markberedning i småskala

Seb macahan  
#666029 Hej. Jag har flera ggr överraskats av de positiva effekterna med markberedning med typ "garpagreppet". På min egen fastighet har jag utfört flertalet experiment med denna metod och har överlägset bättre både plantöverlevnad och tillväxt på både gran och tall jämfört med inverse harv.
Nu idag var jag och inspekterade en plantering som jag utförde åt en annan skogsägare i våras. Små pluggplantor tall. Plantorna som var satta där det var tradionellt markberett låg på ca 60-70% överlevnad och ganska tråkiga vissna plantor som inte var större än när de sattes. I fläckarna där vi berett med "mitt" hemmsickrade grip/grep hade vi i stort sett 100% överlevnad och starka friska fina tallar på upp mot 40cm. Roligt att se och jag undrar om fler har provat?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Alternativ markberedning i småskala

HannuRöj  
#666050 😀 Helt perfekt, Seb!
Jag också har bara bra erfarenheter!
Jag har gjord fläckor och vänd jorden omkull med vanlig lastgrip. Typ högläggning, men betydligt mindre storlek.
De har varit mest stormskadade hyggeskanter, men även en 1,5 ha slutavverknigs område, som jag har planterad gran.

Det bästa jord för plantan är mineraljorden strax undanför gräsröterna. Man oftast tar alldeles för djupt med en grävmaskin. Att lyfta stora stenar vid djup är något jag mest hatar 😡.

Det verkar vara en utmärkt ide att utrusta grip med S -spik 👍. Den river inte upp det som sitter fast i marken.

Avatar Fallback

Re: Alternativ markberedning i småskala

slatte  
#666081 Jag har funderat på någon liknande lösning ett tag, men harvpinnar var ett riktigt bra tips.
Lägg gärna ut några närbilder på lösning :)

Tror också att detta är en alldeles utmärkt lösning för lite mindre objekt med utmärkt resultat.

Avatar Fallback

Re: Alternativ markberedning i småskala

boksson  
#666094 Kör du fram och tillbaka med armen eller använder du rotatorn? Jag ser det inte helt framför mig hur det går till.

Avatar Fallback

Re: Alternativ markberedning i småskala

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666098 Man öppnar/ stänger en gång vid varje fläck antar jag. Skulle tänka mig att det är utmärkt för självföryngring när det är viktigare att rota på stor yta än att rota kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Alternativ markberedning i småskala

källefall8  
#666165
HannuRöj skrev:😀 Helt perfekt, Seb!
Jag också har bara bra erfarenheter!
Jag har gjord fläckor och vänd jorden omkull med vanlig lastgrip. Typ högläggning, men betydligt mindre storlek.
De har varit mest stormskadade hyggeskanter, men även en 1,5 ha slutavverknigs område, som jag har planterad gran.

Det bästa jord för plantan är mineraljorden strax undanför gräsröterna. Man oftast tar alldeles för djupt med en grävmaskin. Att lyfta stora stenar vid djup är något jag mest hatar 😡.

Det verkar vara en utmärkt ide att utrusta grip med S -spik 👍. Den river inte upp det som sitter fast i marken.


Inte garp men jag markbereder småskaligt med en liten 8 tons grävare och ett hemgjort inversaggregat, på det sättet får jag dubbelt lager humus samt en liten ”kompost” av växtligheten däremellan där rötterna hamnar samt mineraljord på toppen som snytbaggen inte gillar. Mindre lövsly än i harvspåren och tydlig planteringspunkt. Detta är inte högläggning utan jag lägger tillbax den omvända torvan i samma ruta ca 40x50cm. Får att höglägga med aggregatet oxå i blöta partier eller bara skrapa av svålen om det är mycket sten. Är mycket nöjd med plantöverlevnad och lättare att plantera! Aldrig mer harv.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ markberedning i småskala

Älgfoderodlare  
#666171 Av det jag ser i skillnad mellan att " öppna upp " helt till mineraljorden kontra att ex. grönrisplantera, är nog tillgången på näring. Det är stor skillnad mellan etablering av planta o tillväxt. De flesta trädslag etablerar sig när de får " friare utrymme " via markberedning. Men för att dessutom ha bra tillväxt krävs väl den näring som ett skapligt intakt humuslager kan bidra med. Det mest synbara skillnaderna jag har är med Lärk, där tidigare planteringar med stora markberedningsrutor kontra de som jag gjorde med " Uvskogens " med djupa grönris planteringar, har stor skillnad i just tillväxt. Rör om, men inte för mycket !

Avatar Fallback

Re: Alternativ markberedning i småskala

Gidea  
#668285
källefall8 skrev:
HannuRöj skrev:😀 Helt perfekt, Seb!
Jag också har bara bra erfarenheter!
Jag har gjord fläckor och vänd jorden omkull med vanlig lastgrip. Typ högläggning, men betydligt mindre storlek.
De har varit mest stormskadade hyggeskanter, men även en 1,5 ha slutavverknigs område, som jag har planterad gran.

Det bästa jord för plantan är mineraljorden strax undanför gräsröterna. Man oftast tar alldeles för djupt med en grävmaskin. Att lyfta stora stenar vid djup är något jag mest hatar 😡.

Det verkar vara en utmärkt ide att utrusta grip med S -spik 👍. Den river inte upp det som sitter fast i marken.


Inte garp men jag markbereder småskaligt med en liten 8 tons grävare och ett hemgjort inversaggregat, på det sättet får jag dubbelt lager humus samt en liten ”kompost” av växtligheten däremellan där rötterna hamnar samt mineraljord på toppen som snytbaggen inte gillar. Mindre lövsly än i harvspåren och tydlig planteringspunkt. Detta är inte högläggning utan jag lägger tillbax den omvända torvan i samma ruta ca 40x50cm. Får att höglägga med aggregatet oxå i blöta partier eller bara skrapa av svålen om det är mycket sten. Är mycket nöjd med plantöverlevnad och lättare att plantera! Aldrig mer harv.


Har du bilder på inversmarkberedaren? Låter mycket spännande, jag testar ett eget aggregat nu i dagarna och det är inte enkelt må jag säga..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).