Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 73410 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Knagge  
#665817 Imponerande jag har en tallföryngring som jag nog skall kopiera lite av ditt skötselsätt på .
Ojämnt i höjd och en del av tallarna börjar bli varglika .
Imponerande arbetsinsats du gör .
Bara och lyfta på hatten .

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665824 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Ekman  
#665844
Älgfoderodlare skrev:
Knagge skrev:Imponerande jag har en tallföryngring som jag nog skall kopiera lite av ditt skötselsätt på .
Ojämnt i höjd och en del av tallarna börjar bli varglika .
Imponerande arbetsinsats du gör .
Bara och lyfta på hatten .


Tack för det !
Det är ju en mycket trevlig arbetsform ! Men samtidigt skall man ju veta, att det andra röjer bort i förtid, utan att veta om det är det bäst växande trädet. Det får du som facit av det som inte slås ut av självgallringen så småningom. Men även om det är jobb under tiden, så blir det j..ligt mycket skog kvar. Och det är väl det som jag har som egentligt mål; Söka optimera den för marken högsta volymproduktionen, oavsett trädslag ! Just när det gäller " vargar " ( jag har ju inga såna ), så tycker jag mig se att röjda ungtallbestånd har liksom en tendens att " stanna av " just när det gäller höjdtillväxt ( inget stör mig så då kan jag slå mig till ro o bara vara ! ).. Jag tittar ju mycket på skog när jag är ute. O kollar jag på röjda Tallungskogar just i år här uppe, så har de i stor utsträckning korta årsskott men mycket kvist. Genomgående i mina täta bestånd, så verkar det inte spela någon roll oavsett trädart, för tätheten verkar att hålla träden " igång " ( de har ingen tid att slappna av ), håller man inte full fart så blir man 2'a. Men får man upp både Tall o Björk i bra blandbestånd, så kommer ju även Granen så småningom. Förhoppningsvis så kan man då få både 2 o 3 gallrings o avverkningsomgångar innan det är dags att börja om igen, beroende på var i landet man bor o hur marken är. Allt har sin tid. Ökad omloppstid;- Ja ! Ökad tot. vol. / areal; - Ja ! Lägre kostnader under omloppstiden; - Ja ! Ökad CO2 inlagring; - Ja ! Mindre skaderisk; - Ja !


Jag följer med intresse den här tråden. Två frågor:
1. Med tanke på att tid är pengar, blir det verkligen lägre kostnader under omloppstiden? Tänker att du lägger väldigt mycket tid med din modell, även om vissa moment faller bort.
2. Har för mig att Lars L någon gång i någon tråd på fråga från dig kommenterat kring det här med höjdtillväxt vid ökad trängsel, Minns du eller vet du om man i forskningen kunnat konstatera något samband? Eller var det så att det inte fanns något underlag/forskning på det?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665857 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Seb macahan  
#665859 Instämmer, väldigt intressant.
Att Älgfoderodlare inte brukar traditionellt "modernt" skogsbruk har jag förstått, men detta var ju spännande!!
Har försökt läsa i tråden utan att riktigt begripa, vid vilken ålder/höjd börjar du stamkvista?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665893 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665896 Hur resonerar du kring rötangrepp på gran vid stamkvistning?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665902 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

morco  
#665903 När på året stamkvistar du granen, gör man det på våren är ju trädet i tillväxt och har mycket god kådbildning vilket borde skydda? Gör man det på vintern är ju sporbildningen mycket mindre men trädet är ju i vila och kanske inte har samma försvar?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665904 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665969 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

morco  
#665974 Du är inte orolig över att stamkvista tall nu framåt hösten? Jag stamkvistar en hel del Tall fast inte så högt upp som du och kanske lite mer i ”myshörnor” i skogen och utmed vägar och blivit rådd att kvista tall på våren pga att tallen skulle vara känslig för svampangrepp i den fuktigare väderleken och att träden snart går i vila.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#665978 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

machonisti  
#666003 Mellan 15 och 20 höll jag på med stamkvistning en del. Jag har sågat från stege och begrundat egenhändigt stamkvistat. Vartefter tiden gick och annat kom före har stamkvistning nästan fallit bort ur min kalender. Fascineras fortfarande av uppkvistade björk och tallstammar.
Nu tycker jag ju att jag varit duktig men jämfört med älgfoderodlaren står jag fortfarande i barnskorna. Strong jobbat, odlarn.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#666021 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:26, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).