Skogsnyheter

Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

11 inlägg 2594 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Fredrik Reuter  
#665733 Idag släpper ett konsortium av skogsbruksföreträdare en rapport som visar att dagens (höga) klövviltsstam påverkar klimatet negativt genom att stammen äter skog som, om den fått vara kvar, skulle binda 12 miljoner ton koldioxid årligen. Detta är mer än vad inrikesflyget släpper ut på ett år (10 miljoner ton CO2).

Skulle klövviltsstammen regleras ner till en "normal" nivå så skulle en acceptabel klimatpåverkan vara att de äter skog som motsvara 6 miljoner ton CO2 per år. Konsortiet anser alltså att klövviltsstammen är dubbelt så stor som den borde vara.

Omräknat i ekonomiska termer motsvara viltbetet årligen en förlust på 20,5 miljarder kronor enligt rapporten

Vad är dina tankar om detta?

Läs mer här: https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... ardbelopp/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Fenrir  
#665740 Skogsindustrin brukar ju gärna vilja framhålla substitutionseffekten av att använda träprodukter istället för fossila. Har de den här gången räknat med viltköttets substitution av nöt-/gris-/fågelkött?

Avatar Fallback

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

holmesö  
#665749 Skall man skratta eller gråta? Samma visa som med gräsätande tamdjur. Man räknar bara det som kommer ut.
Om betet (gräs löv osv) ligger kvar obetalt släpper det ut 4-5 ggr mer växthusgaser än när det är processat i en mage.
Olika ”forskare” använder sig av dessa sk resultat för olika agendor och många luras att tro att det är sant.
Det är fossila bränslen som är hotet och inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Fredrik Reuter  
#665751 Holmsö: Om jag läser rätt så har rapporten inte tagit hänsyn till vad som kommer ut. Här handlar det om att skog (som skulle kunna binda koldioxid i sin tillväxt) äts upp av klövviltet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Alvarsson  
#665761 Hur länge skall detta vansinne med en allt för hög stam av klövvilt få hålla på. Man tar sig för pannan!

Avatar Fallback

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

holmesö  
#665765 Men varför jämföra med flyget?

Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Fredrik Reuter  
#665770 Jämförelsen är tagen från uttalande från Pelle Gemmel och jag gissar att det är för att få ett perspektiv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Älgfoderodlare  
#665818 Problemet ligger väl i att man från skogsbolagens sida, räknar mest på de förluster av gagnträd, som istället blir viltbete. Utifrån vad jag ser med min typ av skogsproduktion, så är ju mängden det avgörande. Låt vara att stora skogsbolag / markägare inte kan utföra den rent fysiska delen av det jag gör. Men helt klart syns nog för min del, att med tätare bestånd som får växa längre under ungskogstiden, så finns nog både bete o klimatkompenserande effekter i just det. Rådet är ju; - Röj hårt / röj ofta / röj bort allt löv ! ? Inte undra på att de då får problem ! Jag ser CO2 förhöjningen som en möjlighet till ökad tillväxt i just ungskogar. Frågan är ju vad skogsbolagen väljer att se ? När man publicerar en rapport som ger viltet skulden för att dom inte ser problemet / möjligheten, ska inte behöva drabba tredje part.

Avatar Fallback

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Elmhult  
#668463
Älgfoderodlare skrev:Problemet ligger väl i att man från skogsbolagens sida, räknar mest på de förluster av gagnträd, som istället blir viltbete. Utifrån vad jag ser med min typ av skogsproduktion, så är ju mängden det avgörande. Låt vara att stora skogsbolag / markägare inte kan utföra den rent fysiska delen av det jag gör. Men helt klart syns nog för min del, att med tätare bestånd som får växa längre under ungskogstiden, så finns nog både bete o klimatkompenserande effekter i just det. Rådet är ju; - Röj hårt / röj ofta / röj bort allt löv ! ? Inte undra på att de då får problem ! Jag ser CO2 förhöjningen som en möjlighet till ökad tillväxt i just ungskogar. Frågan är ju vad skogsbolagen väljer att se ? När man publicerar en rapport som ger viltet skulden för att dom inte ser problemet / möjligheten, ska inte behöva drabba tredje part.


Ville bara infoga att jag håller med dig. 👍

Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Röjer hugo  
#668468 Finns det någon redovisning på hur man har fått fram statistiken?

Användarvisningsbild

Re: Klövviltsstammen större klimatpåverkan än inrikesflyget?

Fredrik Reuter  
#668473 Hej,
Ja, det är bara att klicka på länken i första inlägget och sedan klicka vidare tills man kan ladda ner rapporten i PDF. Det är Södra och Göran Örlander som gjort rapporten och data kommer främst från Riksskogstaxeringen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).