Trähantverk

Från träd till snickerivirke; tips?

15 inlägg 11569 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#665517 Hej!

Jag är helt ny i branschen (och på forumet). Har läst en hel del, men har vissa frågor kvar. Hoppas det är okej att jag ställer dem här.

Först, lite bakgrund. Jag har ett stort snickeriintresse, men ingen bakgrund/kunskap när det gäller virkets "karriär" innan man köper det möbeltorrt. Jag har märkt att det är både dyrt och (ibland) svårt att få tag på möbeltorrt material av lövträd och har därför bestämt mig för att börja förädla virke själv. Det blev förstås en stor kostnad och kapaciteten överskrider kraftigt mina egna behov. Jag kommer därför att sälja en stor del av virket jag förädlar. Jag har ett AB som jag driver verksamheten inom.

Hittills har jag beställt en virkestork (aggregat + kammare) och minisågverk (timmerjigg och motorsåg) från Logosol. Har även fixat lite övriga verktyg, brytjärn, stockvridare, krok, vinsch. Skyddsutrustning givetvis. Har sedan tidigare plan- och rikthyvel, kapsåg osv. Har beställt bandsåg (max höjd 235 mm).

Jag har tillgång till skog med körsbärsträd, ask, bok, björk mm. Har nu, till en början, köpt tre askar och tre körsbärsträd. Stora träd för det mesta, diameter upp till 50 cm, 20 m långa.

Planen är att fälla träden. Kapa till 2,5 m sektioner. Såga till brädor/plankor på plats. Stapla på pallar på skogsägarens gård. Hämta sedan "nästa dos" varje gång det är dags att tömma virkestorken.

En speciell omständighet: Jag ska flytta utomlands sommaren 2021. Under min tid där kommer verksamheten att vara på paus. Det finns dock speciella personliga skäl för att jag vill starta min virkesförädling redan nu. Detta gör dock att det finns lite press. Typ juli 2021 måste allt virke vara sålt förutom kanske något jag kan själv köpa från AB:t och ta med mig för eget bruk (mycket liten mängd).

Kommer att torka virket till 6-8% i virkestorken.

Så, då är det dags för mina frågor. Jag vill nämna att jag är i Skåne; här har vi ganska lindriga vintrar.

1. Nu är det september. Första sågdag är preliminärt planerad till 4 oktober. Vad finns det för risker med att lämna ask/körsbärsträd utomhus i veckor/månader? Insektsangrepp? Mögel? Hur ser riskerna ut för osågad stock vs brädor staplade på pall me strö mellan läger? Tips på att minimera risker? Hur länge kan kapade stockar vänta på nedsågning till brädor/plankor innan de börjar mögla? Skånsk höst/vinter?

2. Jag har en viss förhoppning på att virket torkar något där på pallarna i väntan på plats i virkestorken. Men det är vinter och förhållandevis kort tid; senaste lasset ska i virkestorken i typ juni senast. Så max ett halvår eller drygt det. För det mesta kommer virket sannolikt inte att vara mer än några veckor eller par månader där. Kan jag förvänta mig någon torkning? I så fall, hur mycket? Tänker framförallt att virket ska torka lite grann för att förkorta tiden i virkestorken. Tänker även att om det finns virke kvar i juni/juli som jag inte hinner stoppa i virkestorken, så kan det ev ha stått länge nog för att vara säljbart, typ 18-20 procent?

2. Kammaren för virkestorken är 2,65 kubik. Innanmått; nästan 3 meter bred, 70 cm djup, 1,1-1,4 m hög (högst mot framsidan). Aggregatet sitter på högra kortsidan och det måste ha fria 30 cm framför sig. Jag gissar därför på att jag måste begränsa mig till 2,5-2,6 m långt virke. Om jag tänker 30 cm avstånd från aggregatet, 100 mm under, 100 mm över, 50 mm för bak, fram och vänster sida, så får jag ett utrymme på 260x60x90 cm (LxBxH). Med andra ord 1,4 kubik. Rimligt, tycker ni?

3. Hur ska jag såga? Jag vill ha virke som torkar fort, säljs fort och tar in hög pris. :) Förmodligen får jag inte alla tre. Men min preliminära tanke är genomsågade plankor, två tums tjocklek. Kan sedan kanta vid kundens önskemål, hyvla osv. Men jag tror plankor är populära bland hobbysnickare, möbelsnickare osv. Men samtidigt kan jag tänka mig att 50 cm breda och 50 mm tjocka plankor torkar ganska långsamt? Borde jag tänka annorlunda? Hur ser det ut, ask vs körsbär? Borde jag variera lite? Ett lass plankor kanske, ett lass brädor 25/50 mm? Vet givetvis att jag inte ska blanda i virkestorken. Borde jag kanske testa mig fram lite med kvartersågning? Erbjuda lite varians, plankor, kvartersågat 25 och 50 mm? Säljs kanske fortare? Får man bra pris för kvartersågat?

4. Hur ska jag ströa? Min tanke är att använda ströläkt som jag kan köpa färdig i bygghandeln. Den är 25x38 mm. Sågar ner den till 65-70 cm längder och ströar med det. Både i staplarna på gården och i virkestorken. En tanke är att vända olika; på gården kan jag ha 38 mm avstånd mellan läger men 25 mm i virkestorken? Min tanke här är att öka luftflödet på gården men använda utrymmet i torken så effektivt som möjligt. Om jag sågar 50 mm tjocka stycken, har 25 mm ströläkt mellan läger, så blir det effektivt 0,9 kubik jag får in i torken. Hur ser ni på dessa siffror? Borde jag tänka annorlunda? Hur vore bäst att göra om jag sågar 25 mm brädor? Kan knappt ströa dessa med 25 mm strö, hälften av virkestorken blir ströläkt. :) En tanke där vore kanske att köpa 12 mm OSB och såga till "strips", använda det som strö?

5. Jag vill varken vridningar eller sprickor. Men om jag måste välja, så vill jag hellre att virket vrider sig än att det spricker. Vridningar kan jag hyvla bort. Jag kommer att måla ändträen direkt efter kapning av trästockarna. Min tanke är att använda spännband runt varje kolumn ströläkt, vilka kommer att läggas med 30 cm mellanrum. Sedan dra på spännbanden varje gång jag är där på gården. Andra tankar? Min förhoppning är att om jag gör detta redan från början, direkt efter sågning, så blir det rakt utan att spricka.

6. Tak för staplarna. Preliminärt tänker jag bygga någon ram av byggtorrt 2x4 virke som ska ligga ovanpå överste stöen ovanpå staplarna och sen något begagnad plåt från Blocket ovanpå det. Ser ramen framför mig som två långa reglar, ca 2,6-3 m som går längs var sin kant av stapeln på längden. Ovanpå dessa sedan brädor med bredsidan upp, förmodligen C-C 600 mm. Brädorna kanske 1 m långa. Borde lufta väl och taket sträcker sig då lite utför virkesstapeln åt alla håll.

7. Konditionering. Efter torkning i virkestorken tänker jag lägga virket i en presenning/duk/byggplast, tejpa rejält fast, lägga på underlag (inte direkt på marken). Inga strö. Tanken där är att fuktkvoten i virket ska jämnas ut och, trots att det förvaras utomhos, inte förlora sin torrhet inför försäljning.

Ja. Det var många frågor. Lär bli följdfrågor med. Hoppas det är okej. Mycket tacksam för alla synpunkter. Kanske värt att nämna också att svenska inte är mitt modersmål, så alla tips på ordförråd, grammatik och stavning mottages tacksamt med.


Senast redigerad av kristosig ons 09 sep 2020, 06:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665669 Köpa ströläkt om om du har eget sågverk låter väldigt konstigt. Och att sedan såga ner den till "65-70 mm längder" låter ännu konstigare. Menar du cm i.s.f. mm?? Samma gäller avståndet mellan ströläkten. Menar du verkligen 30 mm??? Det brukar räcka med ungefär en meter mellan varje rad av ströläkt.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#665680 Tack så mycket för att du tog dig tiden att läsa igenom mitt inlägg. Ja, jag skrev mm istället för cm ser jag. Min tanke var strö med 30 cm mellanrum och ca 60-70 cm långa (bredden på virkestorken). Jag har läst att 30 cm ska vara någon tradition men det kanske inte alls är så?

Jag förstår att det låter konstigt att köpa ströläkt när man har eget sågverk. Men ja, mitt sågverk är ett Logosol timmerjigg som jag inte ens har fått än. Jag har fått för mig att jag måste ströa med tort virke?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Torbjörn Johnsen  
#665682 Jag tror att risken för mögel eller svampangrepp är stort om du sågar förskt virke nu på hösten. Avverka alla träden när de är i vintervila. Virket i stockarna klarar sig ett tag om det är vinteravverkat. Såga alla stockar under sen vinter/tidig vår och ströa upp utomhus (gärna under tak). Torka sen för slutanvändning i den takt du behöver/hinner. Det du inte hinner med tar ingen skada utan kan ligga länge.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#665694 Stort tack! Bra råd som förmodligen kommer att spara mig stora förluster av svamp/insektangrepp.

Då går mina tankar lite som följer; mycket tacksam för synpunkter;
1. Såga ett träd nu, direkt i virkestorken.
2. Såga ytterligare träd "vid behov", dvs när virket i torken är torrt och det är dags för att lägga in virke för en ny torkomgång.
3. När vi är lite in i senhöst, typ nov-dec tidigast, fälla träden, kvistrensa, kapa till 2,5 meter sektioner och ev transportera till sågen, men inte såga ner.
4. När vintern har kommit på riktigt, typ månadsskiftet jan-feb, börja såga ner till plankor, ströa upp utomhus, gärna under tak.
5. Fortsätta ta virke till virkestorken efter hand.
6. I ca juni kan jag ta en genomgång av virket jag har och hur det ser ut. Kan jag förvänta mig, om jag sågar ner det i jan/feb, att det blir 18-20% redan då?
7. Innan flytten i juni/juli helt enkelt sälja allt virke som föreligger, i det skick det är.

Om ovanstående låter rimligt, har ni tankar om hur jag ska prioritera de två trädslagen? Körsbär och ask? Jag tänker framförallt utifrån att jag tror ask både är torrare vid fällningen och torkar snabbare. Kan tänka så att jag kanske försöker prioritera ask till virkestorken för att få säljbart virke så fort som möjligt och låter körsbärsträden stå och torka; ta sedan lite av det typ senaste två torkomgångerna (apr-jun) i virkestorken och kan då hoppas det går lite fortare i och med att det har stått lite? Eller tänker jag fel? Ska jag istället låta asken stå, för att den torkar snabbt och jag kan sedan köra den jättesnabbt genom virkestorken i slutet? Andra saker jag ska tänka på? Jag har hört att ask blir vackrare om den torkar snabbt? Kanske inte borde få stå och lofttorka? Synpunkter på körsbär vs ask när det kommer till mögel/insekter; har ena trädslaget mer risk än det andra?

Tänker också att jag skulle kunna ha det så att jag alltid har virke för två torkomgångar hemma. Ett i virkestorken och ett annat i carporten med en fläkt på. Då kanske jag kan påskynda processen lite?

En fråga till; kan jag göra något för att minska risken för insekt/mögel? Spraya något på virket kanske? Visst tänker jag rätt, dock, att på det som går direkt in i virkestorken, det som jag ångbasar i 70 grader i 4 dagar i början, lär insekter/mögel för det mesta dö i virkestorken?

Mycket tacksam för era kloka råd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Torleif  
#666281 Det här är mina erfarenheter:

Normalt brukar man hugga i skogen under vintern låt oss säga november till början på april. Såga på vårvintern eller våren. Fruset nyhugget virke är besvärligt att såga så man börjar då tjälen börjar gå ur stockarna. Oftast i månadsskiftet februari-mars. Tall och björk skall sågas inom maj men gran går att såga fram till midsommar.
Det här gäller i Österbotten i Finland och södra halvan av Norrland i Sverige. Längre söderut och norrut förskjuts säsongerna.

Om man stabbar virket ordentligt på ordentliga bottnar så det är minst 30 helst 40 cm luft under stabben och lägger på ett provisoriskt tak av rivningsplåt då är insekter och mögel normalt inget problem såvda man har barkat alla vankanter.
Till furu och björk blir det bäst med torra ströribbor från tidigare år. Gran går att stabba med nysågat granströ. Man skall helst undvika furu som strö för det blir lätt blånadsfläckar där rått virke ligger mot furuströ.
Sedan låter man naturen göra arbetet och frampå sensommaren brukar fuktkvoten ligga kring 20%.

Min uppfattning är att virke som har blivit maskintorkat direkt som nysågat verkar ha mer spänningar och sprickor och skevhet än virke som har lufttorkat över sommaren innan man torkar det snickeritorrt. Jag kan ha fel men så verkar det.

Ju längre tid virket får lufttorka destu mindre blir de inre spänningarna och destu mindre urslag blir det när man hyvlar. Riktigt bra möbelvirke borde ligga i 2-3 år i stabben. Jag snickrade en fönsterbåge av furu som hade torkat i 100 år och det var fantastiskt lättarbetat. Å andra sidan blir träet skörare med åren.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#666299 Stort tack för dina råd! Mycket bra sammanfattning och bra förklarat så jag kan begripa det.

Mitt stora problem är att jag flyttar från Sverige i ca juni-juli 2021 och då ska alla dessa 6 träd, typ 10+ skogskubik, vara avverkade och sålda. Jag vill betona att om det inte hade varit för dessa mycket speciella omständigheter hade jag förstås följt dina råd till punkt och prick. Men som det är nu försöker jag hitta lite genvägar.

Min virkestork är Logosols WDU (eller blir det, inte fått den än). Räknar med att hinna köra den i drygt 30 veckor innan flytten. Tror den torkar ask/körsbär på ca 6 veckor. Så fem torkomgångar. Intressant nog så rekommenderar man att virket läggs i den torken grönt. Tanken där är att största risken för problem i torkning är när man torkar från grönt ner till 20 procent ca. Att det är där som sprickor, vridningar osv kommer. Med virkestorken tänkte jag inleda alla torkomgångar med en fyra dagars ångbasning, dvs virket sitter i upp mot 70 graders ånga i 4 dagar. Enligt producenten (och många kundrecensioner) så minskar detta spänningarna i virket avsevärt och gör att man får bättre kvalitet jämfört med lufttorkning (!!!???).

Så enligt detta hade egentligen varit bäst att bara såga vid behov när det är dags att byta lass i torken! Men torken är liten och även med bara 12 mm strö får jag bara plats med ca 1 kubik virke i den (typ tält som Logosol säljer). Räknar man 30 veckor, 6 veckor per torkomgång och 1 kubik per torkomgång blir det 5 kubik. Som är hälften av virket.

Så, jag kollar på lite olika alternativ. Genvägar som förstås inte blir lika bra som det du beskriver, men skulle kunna fungera.

1. Fälla ett träd direkt, såga plankor som räcker till ett lass till torken. Göra detta när torken blir levererad, då börjar jag torka vecka 41. Lämna de delarna av trädet som inte får plats i torken osågade, alltså i stockar, med spärrade ändträ med trävax.
2. Vänta tills typ vecka 46/47 med att fälla nästa träd, men då kanske fälla några stycken. Då har vi december. Det är höst i Skåne, men ingen vinter än.
3 a) Antingen såga de fällda träden till plankor och lägga som du beskriver, 40 cm från marken, plåt över (vill helst kunna lämna bark på sidorna, frågan är om jag kanske får backa med det). Låt lufttorka och då kanske kan torkomgångarna förkortas successivt till 2-4 veckor, när det börjar komma virkesomgångar som har lufttorkad lite. Vi har plusgrader till jan/feb och de börjar igen i mars/april.
b) Eller, så får jag acceptera att vara utan lufttorkning och låta stockarna stå på marken, spärrade ändträ och såga vid behov till torken. I så fall hinner jag bara torka hälften av virket.

Jag har lite funderingar om hur jag löser detta på ett vettigt sätt. Kollar lite vad det skulle kosta mig att hyra en uppvärmd industrilokal var jag skulle kunna förvara virket. Antingen i stockar eller plankor. I så fall med fläktar och avfuktare. Håller också på att kolla om jag kan öka min kapacitet för att torka i virkestork. Jag inser givetvis att det inte finns några helt solklara och lätta vägar att gå här. Jag kommer inte att kunna göra något lätt, snabbt och billigt och plötsligt få massor med fint möbeltorrt virke. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#666301 En fråga till, du nämner att strö av furu är att undvika. Vad tycks om strö av björk plywood? I och med att jag ska våga använda strö som är mindre än 25 mm tjocka tänker jag försöka såga till dem snabbt av något som är redan av rätt tjocklek och jag kan lita på att är formstabilt och lika tjockt allt. Plywood eller kanske OSB är det jag börjar tänka på. Kan köpa i rätt tjocklek, kapa och såga ner till "strips".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Arvid0  
#666364 Har du sågat med timmerjigg tidigare? Hur mycket tid har du? Att såga 50cm breda plank med timmerjigg tar sin tid. Tänkte mest om du har räknat något på vad det kommer kosta i pengar eller om det är mer ett hobbyprojekt. En begagnad solo/bamsesåg så ökar du kapaciteten många gånger. Jag ska läsa tråden igen, ber om ursäkt om du beskrivt det tidigare...

Avatar Fallback

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Torleif  
#666366 Hur länge tänker du vara utrikes?
Jag tänkte bara att om du stabbar ditt virke och täcker över och låter det lufttorka medan du är borta så har du färdigt lufttorkat virke av toppenkvalitet att ta till då du kommer hem igen.
Eller tänker du stanna borta och ta grejorna med dig och fortsätta med virkeshanteringen och snickrandet på annat håll?

Jag tycker det låter egendomligt att ha strö som är under 22mm. Det blir ju ingen vidare luftcirkulation då. Jag brukar ha 22x22mm strö.
Jag vet att en bekant som var kunnigare än jag någonsin kommer att bli använde strö av björk. Han sade att blånadssvampen inte verkar trivas i björk lika bra som i furu och han fick mycket korta brädstumpare av björk då han sågade snickarvirke och de stumparna gick inte att sälja så han klöv dem till strö.

Är det inte enklast och billigast att såga upp några granbräder till lämpliga ströribbor? Allting drar sig och rör sig i en stabbe så tjockleksvariationer på en millimeter har ingen betydelse på ströet. Det är viktigare att ströet har hyfsad böjstyvhet i längsled så det blir någon stadga i stabben.
Jag brukar klyva strö av granbräder som har blivit vridna eller krokiga under torkningen och därför inte riktigt duger att bygga av. På min standardlängd 125cm blir kroken eller vridningen så liten att den saknar betydelse. Ibland har vi sågat enkom ströribbor av ytbräderna från några granstockar. Dem har jag lagt i översta varvet på stabben och så har jag torra ströribbor till nästa års snickarvirke.

Jag skulle gissa att basningen i logosols torkar löser ut de inre spänningarna på samma vis som långsam lufttorkning gör. Både metoderna bygger ju på träets plastiska deformation. Vid basning ökar man plasticiteten så att spänningarna kan lösa ut snabbt och vid långsam lufttorkning ger man den plastiska deformationen tid att arbeta i sin egen takt och lösa ut samma spänningar.
Jag har bara erfarenhet av industritorkat virke från större torkugnar inte av virke torkat med Logosols grejor.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#666395 Arvid0, nej, aldrig sågat med timmerjigg innan. Min förhoppning är att hinna med ett träd på en 8 timmars dag.

Torleif; ska flytta utrikes tills vidare. Blir säkert några kortare besök ibland, men förmodligen inget mer än det. Så det jag inte hinner avverka och sälja innan flytten är i princip förlorad virke. Ev kan jag ta lite med mig, i så fall lite körsbär kanske, men där pratar vi inte om några mängder.

Tack för tipsen med granbrädorna och att undvika både furu och björk. Jag får nog ta efter dig, vill ju att det ska vara bra luftcirkulation. För de äldre modellen av Logosol torkarna skriver de att man ska ha strö på minst 5 mm tjocklek, men de har inte skrivit några instruktioner om det med nya modellen. De har dock skrivit att den nya ska ha en starkare fläkt. Dock bäst att inte chansa.

Jag tror lösningen här blir att försöka öka torkkapaciteten. Aggregatet klarar enligt bruksanvisningarna fyra kubik, jag måste helt enkelt skaffa en torkkammare som är större än Logosols 2,65 kubik tält. Om jag ska torka 10 kubik på 30 veckor med 6 veckors torkomgångar betyder det ju minst 2 kubik per torkomgång.

Ska fundera lite. Kan ev bygga en torkkammare som är betydligt bättre isolerad än Logosol rekommenderar, då blir det bra med värmen. Om jag bara inte snålar med tjockleken på strö borde cirkulationen räcka. Kan testa med en kammare med innanmått ca 3 x 1,2 x 1,4 m (BxDxH). Blir fem kubik. Då kan stabben vara 2,6 m lång, 1 m bred och 1,1 m hög. Då räknar jag med 200 mm utrymme under stabben (aggregatet blåser värme under), 300 mm fritt utrymme framför aggregatet och 100 mm marginaler på övriga håll. Jag ska såga 50 mm breda plankor. Med 22 mm strö blir det 72 mm per skikt, får plats med 15 skikt. Varje skikt kommer att vara 2,6x1x0,05 = 0,13 kubik, så 15 skikt = 1,95 kubik. Plankor, i sina oregelbundna form, kommer att utnyttja utrymmet rätt dåligt, men man kan ändå hoppas på 1,5-1,7 kubik. Fem omgångar blir 7,5 - 8,5 kubik.

Kan såga lite plankor i februari som jag börjar lufttorka i mars/april. De kanske blir till något innan jag flyttar.

Sen får vi se. Om försäljningen går bra så kanske blir det förutsättningar för en till tork i slutet som sedan kan säljas begagnad innan flytten.

Ni vet inte om någon som letar efter 10...eller, efter svinn i torkningen 8...kubik möbeltorr ask och körsbär? 😀 😀 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Torleif  
#666460 Sakta i backarna nu
Du lär aldrig få någon vinst ur det där om du köper ny utrustning för det enda projektet och sedan tänker sälja den begagnad. Hela affären blir en enda stor förlust och pengarna går förevigt förlorade. Du måste naturligtvis få utrustningen med dig dit du flyttar.

Problemet med att bygga större torkkammare till Logosols torkaggregat är att luftcirkulationen blir för liten så virket dels torkar långsamt och dels varken basas eller torkar ordentligt i den ändan som är längst från aggregatet. Enligt en bekant som försökte gå den vägen.

Jag tycker att det enda rimliga i din situation är att såga upp virket och sedan låta det lufttorka och be någon vän eller släkting sälja det som lufttorkat för din räkning framåt hösten 2021.
Förresten så tror jag att du har överskattat timmerjiggens effektivitet flera gånger om. Finns det ingen sågare i trakten som kan såga upp virket åt dig på blocksåg eller bandsåg?
Jag brukar få allt mitt virke sågat på en eller annan blocksåg i trakten. Även om det kostar litet så är det värt pengarna för det går snabbt och blir bra så man får arbetet färdigt någon gång. Egen arbetstid är billig men inte helt gratis. 10 kubik sågar ni på några timmar på blocksåg i stället för på ett par månaders heltidsarbete med timmerjigg.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#666480 Hmm, okej, då får jag nog tänka om med storleken på kammaren. Blir väl bäst að minska bredden på den men behålla längd och höjd. Då blir cirkulationen mer koncentrerad.

Så, kan minska kammaren till 3x1x1.3 (LxDxH) och får då 4 kubik, som stämmer med Logosols rekommendation för aggregatet. Stabben blir då 2,6x0,8x1 m, vilket kommer till 1,35 kubik virke om jag använder 22 mm strö.

Angående att köpa sedan mer utrustning och sälja begagnad, så var det egentligen mer lite skämt, jag förväntar mig inte att det här kommer till den nivån. Men det du påpekar med kammaren är faktiskt något jag står och tänker på. Aggregat + tält är ett paket jag kan lätt flytta eller förvara. Aggregat + kammare är en helt annan historia, om man skulle välja att gå den vägen.

Skillnaden i torkningskapacitet mellan tält och kammare vore dock rejäl. Jag skulle gå från att kunna torka ca 3,5 kubik på 30 veckor till 6,75 kubik på samma tid. När det kommer till möbeltorr ask och körsbär är det en rejäl skillnad. Extra intäkter på ca dubbelt så mycket jag skulle betala för kammaren (material plus arbete). Visserligen också mer jobb i fällning, sågning, försäljning osv. Avbeställa tältet så länge, det kostar ca lika mycket som kammaren skulle göra (material+arbete). Tältet kan sedan köpas inför flytten för att kunna ha en mer flexibel verksamhet i fortsättningen, men det beslutet får jag ta senare när jag ser hur det har gått.

Avseende kapaciteten, så blir jag lite förvånad av att läsa dina tankar om timmerjiggens kapacitet. För att Logosol skriver följande:
Vikt: 15 kg inkl. balkpaketet, 5kg utan balkpaketet.
Längd: 3 meter som standard med balkpaketet. Enkelt att förlänga. Kapacitet: 2-3 stockar per timme.
Max. stockdiameter: Upp till 60 cm med möjlighet att såga ännu grövre stockar.
Rek. svärdlängd: 40-63 cm Rek. motorstyrka: Minst 4 hk.

Jag har hittills tänkt att om de skriver 2-3 stockar per timme vore min uppskattning, ett träd per dag, mycket konservativ?

Jag lär får utrustningen ca vecka 40. Dvs timmerjigg, Stihl MS391 4hk motorsåg, torkaggregatet och tältet. Den 4 oktober ska jag och 3-5 grabbar till ta en dag i skogen. Där har jag 6 träd som alla ligger precis vid bilväg. Flesta är typ 20 m höga och 50 cm diameter i brösthöjd. Målet med den dagen är att gå igenom hela processen med ett träd. Dvs fälla, ta bort kvistar (finns inte mycket kvistar på träden jag köpte), bort med trädkronan. Kapa till 2,6 m sektioner. Såga till plankor med barken kvar på båda kanter. Ta plankorna med hem och torka dem.

Efter den dagen kommer jag att ha en mycket bättre känsla för var som kan bli av det här äventyret. Då blir det även dags att planera hur det ska gå till i fortsättningen.

Om allt går bra så kanske kan man effektivisera, t ex kan man satsa på att fälla de fem resterande träden och kapa till 2,6 m. Sedan sågningen lite senare.

Om saker inte går som jag hoppas, så får jag planera annorlunda. Ta stockarna till ett lokalt sågverk, som du nämner. Eller byta från timmerjigg till en mer effektiv lösning. Eller behålla timmerjiggen och byta ut motorsågen för en större, alternativt elsåg. Eller, som du säger, stabba/lufttorka och be en kompis sälja små småningom för min räkning.

Eller, i värsta fall, avbryta helt.

Jag har två månader på mig efter att jag tar emot utrustningen, för att bestämma mig. Öppet köp i 2 månader, även om jag har använt den. Behöver bara betala returfrakt i så fall. Fått det skriftligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

Torleif  
#666541 Undrar vad de gör med returnerade torkagregat... säljer de till nedsatt pris tro.... jag har ju en dröm om att någon gång kunna skaffa ett logosolagregat av den större modellen som klarar 5 meter längd på kammaren.

Användarvisningsbild

Re: Från träd till snickerivirke; tips?

kristosig  
#666546 De säljer dem säkerligen. Men jag tror inte de har modellen du hänvisar till längre. De hade ju två storlekar av de gamla Sauno aggregaten, 2 och 4 kW som klarade 3,5 respektive 5+ kubik. Numera finns det bara en modell, WDU, som enligt utsago ska vara en utveckling på samma koncept, med betydligt bättre fläkt mm. Den ska klara 4 kubik.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).