Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

20 inlägg 4591 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665574 Intressant experiment men i mina ögon har man gjort två avgörande misstag.
1. Jag anser att man måste certifiera sig om man satsar långsiktigt. Det öppnar dörrar hos skogsägarföreningar och de stora bolagen. Chansen att få in uppdrag ökar enormt.

2. Experimentet känns halvhjärtat pga den korta tiden. Hur många nystartade företag blomstrar från start? Första året gör man i princip bara reklam för sig, man skapar ett rykte om sitt företag.

Hoppas inte det här experimentet skrämmer bort andra som varit intresserade.


Edit: när man väl fått in foten hos bolagen så kan man lägga till andra uppdrag som tex att gå upp rågångar, ställa upp vid eftersläckning, plantinventering osv.
Senast redigerad av Mettämies tis 08 sep 2020, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

adahlm  
#665575 Har följt med ett liknande experiment på Instagram här i Finland, Metsuritrio heter de på IG
Finns även websida, metsuritrio.fi

De har hållit på ett par år nu redan, och grundade eget AB nu på våren.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Ove Lindberg  
#665643 Kul att följa denna tråd.
Undertecknad har dom senaste 3 åren köpt röjning och underröjnig för ca 100.000 SEK.
Jag har betalat 330:- kr per timme + moms.
Utförare har varit såväl svenskfödda samt utlandsfödda entreprenörer. Resultatet helt godtagbart i bägge fallen. Det är en investering i skogens omloppstid. För övrigt fick jag lära mig på Jävla 1996-1998, vid slutavverkningen skall pengar avsättas till återbeskogning, röjning samt förstagallring.
Det har väl gått si så där för mig. Men det var inte så dumt resonerat

Med vänliga hösthälsningar
Från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Ove Lindberg  
#665644 Jäklar ska det vara

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 2

Ove Lindberg  
#665645 Jälla suck

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).